סיכום הדף היומי, בבא בתרא קלו
(קלו. משנה – קלו: 8 שורות מלמטה)
א. מהיום ולאחר מיתה – בריא יכול להקנות קניין שיחול אחרי מיתתו אם כותב "מהיום ולאחר מיתה" (במשנה המקרה – אב שמוכר לבנו). לרי"ס, התאריך הוא תחליף ל"מהיום". כאן המשמעות היא שהגוף לקונה והפירות למוכר, אך בגט המשמעות אחרת (מסופקת), כי א"א לפרש שם כמו כאן.
ב. סוגי שטרות – בשטר ראיה ובשטר מכר רגיל צריך "מהיום", אך בשטר שיש בו "הקנאה" באמצעות העדים, לא צריך, כי ברור שזה מהיום כי עושים מעשה קניין היום (כך לרוב הדעות, אך רב פפי – רק כשכתבו הציווי לקנות לפני שכתבו הביצוע, שאז הביצוע בא להדגיש שיהיה מהיום).
ג. היחס בין הפירות לגוף – לר"ל – לקונה (הבן) יש גוף לגמרי, ויכול למוכרו, והקונה ממנו יקבל הפירות מהמוכר הראשון (האב) גם אם הבן ימות לפני האב. לרי"ח – קניין פירות כקניין הגוף, לכן האב עדיין הבעלים העיקרי, ולבן יש רק זכות בגוף שלאחר מות האב תהפוך למפרע לקניין ממש. לכן אם הבן מכר לאחר, ומת לפני אביו, לא מתברר למפרע שהיה שלו (אלא של יורשיו), והמכר שמכר לא כלום, וילך ליורשיו.
ד. למה השמיעו המחלוקת של קניין פירות פעמיים? לר"ל – שלא נחשוב שכאן המוכר (האב) התכוון לשמור לעצמו יותר כוח בגוף. לרי"ח – שלא נחשוב שכאן המוכר (האב) התכוון לתת יותר כוח לקונה (הבן שלו).
4 Responses
כיצד ניתן להדפיס את התרשימים של הדף היומי
כמו שהסברת היטב בשיעור שכתוב וקנינא.
ופירוש הדבר שעשו קנין סודר, מלבד הקנין שבעצם השטר , של קרקע נקנה בשטר.
וכמו שהנוסח וקנינא מפלוני במנא דכשר למקניא ביה. במנא = הסודר.
צודק, לא שמתי לב לניסוח.
אבל לפי"ז זה בעצם שטר ראיה ולא קניין, כי הקניין עצמו נעשה בסודר, לא?
(לא שזה נורא אם נאמר שזה שטר ראיה)
לא לגמרי ברור לי מה זה סוג השטר השלישי (הקנאה ע"י עדים), איזה קניין הם עושים? עצם הזכייה בשטר עבור הקונה?