סיכום הדף היומי, בבא בתרא קלז
(קלז. שורה 8 – קלז: 4 שורות מהסוף)
א. המשך מחלוקת רי"ח ור"ל – האם קניין פירות כקניין הגוף, לרי"ח – כן, לר"ל – לא.
תליית המחלוקת במחלוקת תנאים לגבי אדם שנותן מתנה לאחד, "ואחריך לפלוני" ואחריו לשלישי וכן הלאה.
השלכה ראשונה – אם השני מת לפני הראשון, ברייתא 1 – ילך ליורשי ראשון (כרי"ח, שלראשון היה גם הגוף, וכן לר"ל, כי הנותן הקנה לו גם הגוף ("אחריך שאני")), ברייתא 2 – ילך לנותן המקורי (כר"ל, שלראשון יש רק פירות).
השלכה שנייה – האם הראשון יכול למכור לאחר? רשב"ג – כן (יש לו גם גוף), רבי – לא (יש לו רק פירות).
ב. המשך דיון במחלוקת רשב"ג ורבי:
הגבלות לדעת רשב"ג – 1. ראשון מוכר רק בדיעבד (רשע ערום). 2. רק מתנה רגילה ולא מתנת שכיב מרע. 3. אם הנותן אמר "אחריך – אלי" ולא לפלוני (המקרה של האישה ורב ביבי בר אביי), רב ביבי – גם כאן הראשון מוכר, אך רב הונא בר"י – גם לרשב"ג יש לו רק פירות ולא מוכר.
הרחבת דעת רשב"ג – ראשון עושה מה שרוצה (ולא רק אוכל או מוכר), יכול לשחרר עבדים (איסור) או לעשות איסור הנאה (תכריכים).
בדעת רבי – האם ראשון יוצא יד"ח באתרוג? ר"נ בר"ח – לא, ר"נ ברי"צ – כן, כי זה השימוש, והשימוש שלו לגמרי.
ג. בעניין "ולקחתם לכם" – 1. גם לרבי יוצא לפי ר"נ בי"צ (כנ"ל). 2. שותפים לא, אא"כ לא מקפידים. 3. מתנה על מנת להחזיר – יוצא, בתנאי שהחזיר [ואם הקדיש – רבא – לא, ר"נ – כן, רב אשי – תלוי בלשון].
7 Responses
ר' יוחנן בר"ת צ"ל ריו"ח ולא רי"ח
בס"ד
הרב הזכיר בשיעור שאם הראשון מוכר את הנכסים, או מישהו מייעץ לראשון למכור את הנכסים הוא נקרא רשע ערום.
רציתי רק להעיר שלפי שיטת הרשב"ם ופשט הגמ' (לא ראיתי שיטה אחרת), [b]הראשון שמוכראת הנכסים לא נקרא רשע ערום[/b], למרות שלכתחילה אומרים לו שלא למכור, ואילו רק המייעץ נקרא רשע ערום.
תזכו להגדיל תורה ולהאדירה!
שבת שלום!
[quote name="עומר"]בס"ד
הרב הזכיר בשיעור שאם הראשון מוכר את הנכסים, או מישהו מייעץ לראשון למכור את הנכסים הוא נקרא רשע ערום.
רציתי רק להעיר שלפי שיטת הרשב"ם ופשט הגמ' (לא ראיתי שיטה אחרת), [b]הראשון שמוכראת הנכסים לא נקרא רשע ערום[/b], למרות שלכתחילה אומרים לו שלא למכור, ואילו רק המייעץ נקרא רשע ערום.
[/quote]
ברבינו גרשום משמע שהכוונה למוכר עצמו – "שמתייעץ [b]ומוכר נכסים שנתנו לו [/b] על מנת שאחריך לפלוני…".
ב"ה העניין הסתדר
תודה רבה
תזכו להגדיל תורה ולהאדירה
לגבי מתנה על מנת להחזיר, רשב"ם בסוף העמוד אומר שאם המקבל לא מילא אחר התנאי, אך שלא באשמתו(שהיה אונס למשל), אז הוא נחשב שומר חינם ופטור. כלומר למרות שיוצא שלא השיב את החפץ, ואז למפרע זה לא היה שלו באותו זמן, הוא מוגדר כשומר חינם.
הרב ליכטנשטיין שליט"א (ר"י הר עציון) הראה מכאן שדרגת השמירה של שמור חינם היא דרגת ברירת המחדל, שכלל לא צריך "לקבל על עצמך" חיבוי שמירה, אלא מעצם זה שהחפץ אצלך בהיתר, אתה שומר חינם. זה מהווה חיזוק לדעת הרמב"ם שחיבוי שומר חינם אינם חיובי שמירה רגילים, אלא "[b]פושע כמזיק[/b]", וממילא מתחייבים בפשיעה בשמירה גם בלי שקיבל עליו חיבוי שמירה.
נא לדייק בכתיבה.שמור במקום שומר . חיבויבמקום חיובי. תודה
תודה