שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

בבא בתרא קלט – גמרא הדף היומי

סיכום הגמרא, בבא בתרא קלט

(קלח: במשנה למטה – קלט: סוף הפרק)
א. כשאדם נותן לשני מתנה מהיום ולאחר מיתה, כך שלנותן יש פירות ולמקבל הגוף, כשמת הנותן – פירות תלושים ומחוברים – נחשבים פירות וילכו ליורשי הנותן, אא"כ המקבל הוא בנו, ואז פירות מחוברים נחשבים כגוף הקרקע וילכו למקבל.
ב. הילדים משתמשים בכספי תפוסת הבית בשווה (מלבד האח האחראי שבדיעבד קונה בגדים כדי שיראה מכובד, כי זה מועיל גם לאחים).
ג. נקודת החלוקה של הירושה היא מות המוריש, ולא מתייחסים למה שנתן לילדים מסוימים לפני שמת.
ד. האם בעל בנכסי אשתו יורש או לוקח?
ראיות שהוא יורש: 1. משנתנו – אם האחות הגדולה התחתנה על חשבון הקטנה, רבא מבין שהקטנה תגבה חוב זה מבעלה של הגדולה (והרי זה לא מלווה בשטר, לכן גובה רק אם הוא יורש). דחייה – שם יש קול לחוב, לכן גם בלי שטר – גובים מלקוחות.
2. אלמנה ניזונת מבעלה של בתה, והרי האלמנה לא ניזונת מלקוחות.
3. בעל שיורש את אשתו לא מחזיר ביובל.
ראיה שהבעל לוקח:
4. אשה שמכרה נכסי מילוג ומתה, הבעל מוציא מהלוקח (כי הבעל לקח זאת מהאישה קודם – כשהתחתנו).
ולמסקנה – כיוון שיש מקורות לכאן ולכאן, אומר רב אשי: הבעל גם לוקח וגם יורש – במקרה 2 הוא יורש לטובת האלמנה, במקרה 3 יורש לטובתו, במקרה 4 יורש לטובתו.

10 Responses

  1. יישר כוח גדול ! עכשיו באמת אין סיבה שלא ללמוד. אין די תירוצים להקדיש 10-15 דקות. תודה רבה.
    מה קרה עם הלוח החודשי עם תאריכים שמקל על מציאת הדף היומי הרלוונטי?

  2. בס"ד
    לענ"ד נראה לתקן ולכתוב "במקרה 4 לוקח לטובתו" ולא "יורש" שכוייח עצום על השיעורים הם עוזרים לי לחזור בקלות

  3. שוב יישר כח על השיעורים הסיכומים והתרשימים המעולים. יש להם תועלת עצומה בסיכום וסידור של הדף הנלמד בראש. תודה רבה!!!
    נראה שנלה כאן טעות בסוף הסיכום וצ"ל במקרה 4 [b]לוקח[/b] לטובתו.

  4. ישר כוח עצום על השיעורים הנפלאים!
    נורא מפריע לי לעין העניין הזה של התגובות שזזות מהר.. אם אפשר להפסיק את זה בבקשה..

    1. [quote name="שימי"]ישר כוח עצום על השיעורים הנפלאים!
      נורא מפריע לי לעין העניין הזה של התגובות שזזות מהר.. אם אפשר להפסיק את זה בבקשה..[/quote]

      גם לי זה מפריע מאד

  5. בשיעור הלכנו כשיטת רבינו גרשום שהירושה נעשית לאחר מות האישה ולא כשנישאים (ודלא כרשב"ם שבו מפורש ששני הצדדים נכונים [b]גם בחייה[/b] וגם במותה), כי אחרת לא מובנת הראיה בגמרא לטובת הצד שהבעל יורש. שהרי הגמרא אומרת שזה שהבעל מוציא מלקוחות האישה זה מראה שהוא לוקח, כי הוא לקח מהאישה לפני שמכרה. אך הרי אם נבין שגם הירושה נעשית כבר בנישואין, אז גם אם הוא יורש הוא יוכל להוציא מהלקוחות.
    אכן יש אחרונים שכתבו על הרשב"ם ועוד ראשונים שהבינו כמותו, שאין הכוונה שממש יורש מחיים, אלא שיש לו רק [b]דין[/b] יורש, אך הירושה עצמה רק אחרי מותה.

  6. א. מחפש מקור לרעיון שעצם הציפיה לפסק הדין קשה מן הדין עצמו .
    ב. תרשים מעולה ומרשים . אנא הפעילו תמיד תרשים . כך שטוב תא חזי +תא שמע

    1. [quote name="סינואני מרדכי"]ב. תרשים מעולה ומרשים . אנא הפעילו תמיד תרשים . כך שטוב תא חזי +תא שמע[/quote]
      התרשים מופיע תמיד, רק שהוא בא באיחור של כ-12 שעות אחרי העלאת השיעור. בעז"ה בעתיד נצליח שהשיעור יועלה מוקדם יותר, ואז ממילא גם התרשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.