לעילוי נשמת אברהם משה בן יצחק הלוי ז"ל,
שהיה מאוהבי התורה ומעריך מאוד את לומדיה
להקדשת שיעור במסכת בבא בתרא ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת בבא בתרא לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
דף יומי בבא בתרא דף יד
(יב. נקודותיים באמצע – יג. שורה 2)
תקציר הגמרא:
(דף יד. שורה 10 – טו. אמצע העמוד)
א. מבנה ס"ת – היקפו=גובהו=6 טפחים. מקשים מדעת ר"מ שהס"ת היה מונח בתוך הארון ב-2 טפחים, וזה לא ייתכן אם נגלל על 2 עמודים, ומתרצים שנגלל על 1.
ב. מה היה בתוך ארון הברית: לוחות ושברי לוחות. לר"מ – ס"ת, ולר"י – עמודי כסף.
ג. סדר הנביאים – הושע לא בסדר הכרונולוגי, כדי שיהיה בתרי עשר ולא יאבד. סדר ירמיהו יחזקאל ישעיהו – מעבר מחורבן לנחמה. סדר הכתובים – איוב לא ראשון כי הוא פורענות.
ד. מי כתב הספרים. מי כתב 8 פסוקים אחרונים – מחלוקת אם משה או יהושוע, ולפי כולם לא מפסיקים עם עלייה באותם פסוקים.
סיכום הגמרא:
א. מבנה ס"ת –
ברייתא: היקפו=גובהו=6 טפחים (בגויל, אך בקלף דק יותר לא יודע)
אבל מאוד נדיר שזה מצליח.
מקשים מדעת ר"מ – שהס"ת היה מונח בתוך הארון ב-2 טפחים, וזה לא ייתכן אם נגלל על 2 עמודים (שהרי אם ההיקף 6 הרוחב 2, ואם יש שני עמודים זה יוצא יותר מ2).
עונה רב אחא ב"י – בארון של משה נגלל על 1.
והרי עדיין א"א להכניס 2 טפחים בבדיוק 2 טפחים?
תשובה – לא גללו עד הסוף אלא חלק היה מונח מעל.
ב. מה היה בתוך ארון הברית:
לפי כולם המידות זה 2.5 על 1.5, והמחלוקת מה נחשב אמה.
ולפי כולם – לוחות ושברי לוחות (מעליהם), השאלה מה נכנס בשאר המקום:
ר"מ – 6 טפחים, והכניסו את ספר התורה
החישוב:
יוצא שהארון הוא 15 על 9 טפחים, כולל עובי הכתלים, מה יש שם:
הלוחות הן 6 על 6 כל אחת, כלומר 12 על 6 בשכיבה,
הכתלים עצמם חצי, סה"כ טפח באורך וטפחי ברוחב.
יוצא באורך: יש 15, 12 ללוחות, 1 לדפנות, נשאר 2 טפחים, ושם הכניסו את הספר תורה.
הלימוד:
"אין בארון רק שתי לוחות האבנים" –
ומיעוט אחר מיעוט מרבה.
ואילו ר"י – זה מלמד ששברי הלוחות בארון (ואין לו מקור לעמודים)
ואילו ר"מ – את שברי הלוחות לומד מ:
- ״אֲשֶׁר נִקְרָא שֵׁם שֵׁם ה׳ צְבָאוֹת יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים עָלָיו״
דחייה – זה נצרך לזה שה' וכל כינויו בארון.
- " וְאֶכְתֹּב עַל־הַלֻּחֹת אֶת־הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל־הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ וְשַׂמְתָּם בָּאָרוֹן" – בפשט הכוונה ללוחות השניים, אבל מהצמידות לומדים שגם השברים.
ואילו ר"י – דורש את הדרשה של ר"ל – ישר כח ששיברת.
ר"י – 5 טפחים, והכניסו את עמודי הכסף, וספר התורה היה בחוץ (מדף, ארגז הפלשתים).
החישוב:
הארון הוא 12.5 על 7.5,
עובי הדפנות 0.5, סה"כ 0.5,
יוצא באורך: יש 12.5, 12 ללוחות, 0.5 לדפנות, ולא נשאר שום רווח.
ברוחב: יש 7.5, 0.5 לדפנות, 6 ללוחות, נשאר טפח 1, ששם שמו את עמודי הכסף
הלימוד:
"לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה'".
ואילו ר"מ – הכוונה בתוך הארון, מצד שתי הלוחות ולא ביניהן.
(3- לפני השורות הרחבות ביד:)
ג. סדר הנביאים והכתובים
א. הנביאים –
יש 8 נביאים: יהושע, שופטים, שמואל, מלכים, ירמיהו, יחזקאל, ישעיהו, תרי עשר.
דיונים:
- למה הושע בתחילת התרי עשר אחרי ישעיהו, והרי היה לפניו?
תשובה – כיוון שהוא קצר שמו אותו עם התרי עשר שלא ילך לאיבוד,
ואת כל התרי עשר שמו בסוף בגלל חגי זכריה ומלאכי שהם בבית שני.
- לגבי ירמיהו יחזקאל ישעיהו – הרי ישעיהו היה ראשון?
תשובה – זה לא סדר כרונולוגי אלא נושאי – מחורבן לנחמה.
ב. סדר הכתובים –
רות, תהילים, איוב, משלי, קהלת, שיר השירים, קינות (איכה), דניאל אסתר עזרא ודברי הימים
למה איוב לא בהתחלה (אם היה בימי משה)?
תשובה – כדי לא להתחיל בפורענות.
והרי גם רות זה פורענות?
תשובה – בסוף רות מסתיים בטוב (דוד המלך).
(יד: 4-)
ג. מי כתב את הספרים
ברייתא והדיונים בגמרא:
משה – ספרו, פרשת בלעם, איוב
מי כתב 8 פסוקים אחרונים –
בברייתא – יהושע,
עוד ברייתא – מחלוקת אם יהושע או משה (וכתב בדמע)
רב – לפי כולם לא מפסיקים עם עלייה באותם פסוקים.
לגבי איוב – זה מניח שאיוב היה בימי משה, ועל זה נדבר מחר.
ומחר נמשיך.
תגובה אחת
שש
אתם פשוט צדיקים!!!