לעילוי נשמת הנער לירם בן גלית ואופיר ז"ל,
נער שקיים כיבוד הורים ומורים ונפטר השבוע.
לע"נ דבורה גבריאלה בת סול אישה צדיקה שנפטרה בדמי ימיה, לע"נ דוד בן שמעון,לע"נ ארן לייב אריה בן אסתר, לע"נ אריאלה בת חנה,לע"נ טובה גיטל בת רחל
לעילוי נשמת אבי מורי יחיא כאלף זצ״ל,
מלמד תינוקות של בית רבן במשך עשרות שנים ומזכה הרבים – "מזכי הרבים ומלמדי תינוקות של בית רבן יזהירו כזוהר הרקיע"
לעילוי נשמת הרב יעקב פנחס כהן זצ"ל,
אשר יום פטירתו חל היום, להצלחת חיילי צה"ל, להחלמת הפצועים ולחזרת החטופים לביתם בשלום
להקדשת שיעור במסכת בבא בתרא ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת בבא בתרא לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
דף יומי בבא בתרא דף לג
סיכום הדף היומי
(לג. בנקודותיים באמצע – לג: 9 שורות מלמטה)
א. קרוב של רב אידי ב"א לקח עץ שנפל בירושה בכוח, אך בסוף הודה לרב אידי. רב אידי ואביי ורבא – ההודאה היא שרב אידי הוא היותר קרוב ומגיע לו גם הפירות למפרע, רב חסדא – ההודאה היא כמו מתנה מכאן ולהבא, ולא מגיע לרב אידי לקבל הפירות למפרע. ב. אם המחזיק ג' שנים לא טוען שקנה אלא שזה תמיד היה של אבותיו, רב חסדא – יש לו מיגו (שיכל לטעון שקנה), אביי ורבא – זה מיגו נגד עדי המרא קמא, ולא נאמן. ג. מחזיק שאין לו עדים על כל הג' שנים, צריך לשלם על הפירות שאכל בינתיים (רשב"ם – כשיש עליהם עדים). ד. רב זביד – אם המחזיק טוען שקנה פירות ולא הקרקע עצמה, נאמן גם בלי ג' שנים, אך רק למפרע ולא מכאן ולהבא, וחייב שבועת היסט.
הסיכום הארוך
(לג. בנקודותיים באמצע – לג: 9 שורות מלמטה)
א. רב אידי ב"א וקרוב שלו התווכחו מי ראוי לרשת את הדקל
הדין הוא "כל דאלים גבר", והשני תפס את הדקל בכח.
אחרי שנתיים הקרוב הודה לרב אידי,
מה משמעות ההודאה?
רב אידי ואביי ורבא – ההודאה היא שרב אידי צודק, ולכן מגיע לו גם הפירות למפרע,
רב חסדא – ההודאה היא כמו מתנה מכאן ולהבא, ולא מגיע לרב אידי לקבל הפירות למפרע.
ב. אם המחזיק ג' שנים לא טוען שקנה אלא שזה תמיד היה של אבותיו,
אך למרא קמא יש עדים שזה תמיד היה של אבותיו.
רב חסדא – למחזיק יש מיגו (שיכל לטעון שקנה),
אביי ורבא – זה מיגו נגד עדי המרא קמא, ולא נאמן.
ג. מחזיק שטוען חזקת ג"ש, אבל יש לו עדים רק על שנתיים
ר"נ – זה לא חזקה, ויחזיר את הקרקע וישלם את הפירות שאכל
ד. טען שקנה את הפירות ללא הקרקע
נזכיר –
במטלטלין – מה שתחת יד אדם שלו
בקרקע – אם למרא קמא יש עדים שזה היה פעם שלו, אז המחזיק צריך שטר או חזקת ג"ש.
עכשיו נדבר על מצב ביניים בין מטלטלין לקרקע:
אם המחזיק טוען שקנה פירות ולא הקרקע עצמה – נאמן גם בלי ג' שנים,
אבל יש הגבלות:
רק למפרע ולא מכאן ולהבא,
וחייב שבועת היסט.
סברות:
- בפירות אין ציפייה שיהיה לקונה שטר
- לא חציף איניש להתחיל לאכול פירות אם לא קנה.
כר"י בדף לו – שאם רואים אדם שהולך לקטוף תמרים של אחר, לא עוצרים אותו כי כנראה נתן לו כי לא חציף איניש לקטוף בלי רשות.