שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

בבא בתרא פא – גמרא דף יומי

לעילוי נשמת אבי מורי גרופי שלום ואימי מורתי נעמה ובני אורי ז"ל
וכן לרפאוה שלמה לבני שחר בן ברכה ולהצלחת ביתי טל,
הוקדש על ידי אחד הלומדים.
להקדשת שיעור במסכת בבא בתרא ליחצו כאן

 

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת בבא בתרא לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף יומי – קצר

א. מכר 3 עצים בסתם – כלל גם הקרקע. מכר שני עצים, האם כלל הקרקע? ר"מ – כן, רבנן – לא (וכשימות העץ, לא יטע חדש). ואותה מחלוקת גם לגבי ביכורים – קנה שני עצים האם מביא וקורא (האם נחשב "האדמה אשר נתת לי") – ר"מ – כן, רבנן – לא. ר"י-שמואל מציע שלר"מ כלל לא צריך קרקע בביכורים, אך נדחה מברייתא מפורשת שבעץ אחד גם לר"מ מביא ולא קורא.

ב. מה הסברא ב"מביא ולא קורא"? הרי או שחייב או שלא?

רבה – זה ספק.

וקשה:

  1. על הצד שזה חולין, איך מכניס חולין לעזרה? מקדיש על תנאי, מניף כביכורים, פודה, מפריש תרו"מ (ונותן התרו"מ, גם המעשר, לכהן), ונותן לכהן לאכול.
  2. על הצד שזה ביכורים – איך לא קורא? קריאה לא מעכבת.

אך הרי כשא"א לקרוא, הקריאה מעכבת (="שאינו ראוי לבילה")!
תשובה – בוצר/שולח ע"י שליח (כרי"ס בר"ח), שכך גם אם זה ביכורים, אין מקרא ביכורים.

ולמה לא לקרוא גם אם אין לו אדמה?

  1. שקר.
  2. להזכיר שזה רק ספק, ושחייב בתרו"מ.

סיכום הדף היומי – ארוך

(מסכת בבא בתרא דף פא. במשנה – פב. שורה 5)

א. מכר עצים – האם כלל את הקרקע –

  1. A. משנתנו

מכר 3 עצים בסתם – כלל גם הקרקע,

מכר שני עצים, האם כלל הקרקע?

ר"מ – כן, רבנן – לא

(מה הנפק"מ – הרי גם לרבנן הקרקע משועבדת לעצים?

  1. אם העצים מתו:

לר"מ הקונה יכול לטעת חדש,
לרבנן לא.

  1. אם דברים גדלים –

לר"מ – יקבל מה שגדל מהעץ ומהשורש,
לרבנן – רק מהעץ.

  1. ולהפך (שדווקא לרבנן המצב יותר טוב) – אם העץ מתפשט מעבר לקרקע:

לר"מ (שיש לו קרקע) – המוכר יכול לומר לו לקצוץ,
לרבנן (שאין לו) – כל הקרקע של המוכר משועבדת לעץ של הקונה.

  1. B. אותה מחלוקת גם לגבי ביכורים –

קנה שני עצים האם מביא וקורא (האם נחשב "פרי האדמה אשר נתת לי") –

רבנן – לא (כי צריך קרקע, ולא קנה את הקרקע)

ר"מ – כן

ההבנה הפשוטה – צריך קרקע, וקנה את הקרקע,

אבל ר"י-שמואל מציע – כי לא צריך קרקע (לכן ר"מ חזר על זה שוב),
(ולכן קורא אפילו בעץ אחד ואפילו בלי שום עץ)

דחיות:

  1. מהפסוקים (ודחיות) –
    אשר תביא מארצך.

דחייה – ולא מחו"ל,

אדמתך –

דחייה – ולא מעכו"ם

פרי האדמה אשר נתת לי –

דחייה – מספיק שנתת לי כסף לקנות פירות

  1. ברייתא – ר"מ – קנה אילן אחד מביא ולא קורא, כי צריך קרקע ובעץ אחד לא קנה קרקע.
  2. C. בדף עא – ראינו מחלוקת: ר"ע – מוכר בעין טובה, רבנן – מוכר בעין רעה

ואחת הנפק"מ היתה אם מכר שתי עצים –

רבנן שם כמו רבנן אצלנו – לא מכר את הקרקע,
ר"ע שם (בערך כמו ר"מ אצלנו) – מכר את הקרקע (רשב"ם – אפילו עץ אחד)

ויוצא 3 שיטות – מתי מכר גם קרקע –

רבנן – מ3 עצים
ר"מ – מ2 עצים
ר"ע – מעץ 1.

 

 

ב. מה הסברא ב"מביא ולא קורא"? הרי או שחייב או שלא?

ר' אלעזר – כועס על השאלה (הראשונים דנו ולא ידעו)

רבה – כי זה ספק (לרבנן – ב2 עצים, לר"מ – בעץ 1)

וקשה:

  1. מהניסוח – בברייתא לעיל ר"מ אמר שבעץ אחד מביא ולא קורא "לפי שלא קנה קרקע" – משמע שזה לא ספק!

תשובה – נגרוס – "שמא לא קנה קרקע".

(פא: שליש)

  1. על הצד בספק שזה חולין, איך מכניס חולין לעזרה? (התנופה)

תשובה – מקדיש על תנאי: אם הם ביכורים יהיו ביכורים, ואם לא – אז אני מקדיש אותם עכשיו.

ואז מניף כביכורים (או על ביכורים או על הקדש),
אח"כ פודה מספק, ונותן לכהן לאכול, ובכסף קונה קרבן.

ומה עם תרומות ומעשרות? יפריש מספק,

ולמי יתן – הרי אם זה ביכורים זה רק לכהן? יתן הכל לכהן.

(תרומה, מעשר עני, מעשר שני – אין בעיה לתת לכהן עני,
ולגבי מעשר ראשון – נאמר כראב"ע – שגם מעשר ראשון אפשר לתת לכהן).

(פא: 7-)

  1. על הצד בספק שזה ביכורים – איך לא קורא?

תשובה – קריאה לא מעכבת.

מקשים: כל הראוי לבילה – אין בילה מעכבת, אבל כל שאינו ראוי – בילה מעכבת! (וכאן שאינו ראוי לקריאה – הקריאה מעכבת)
תשובה: יוצרים מצב שבו גם אם זה כן ביכורים לא צריך קריאה  – כרי"ס בר"ח – שלא אותו אדם גם יבצור וגם יביא לירושלים (אלא ע"י שליח)

  1. ומה אכפת לנו שיקרא מספק (זה רק פסוקים)?
  2. נראה כשקר.
  3. להזכיר שזה רק ספק, ולכן חייב בתרו"מ מספק.

 

 

3 Responses

    1. ניסיתי וזה לא עבד, מנסה שוב:
      למה חוסר יכולת לקרוא מקרא ביכורים בגלל ספק זה "לא ראוי לבילה", ומעכב,
      ואילו חוסר יכולת לקרוא בגלל שלא אותו אדם קטף והביא לירושלים, זה לא נחשב "לא ראוי לבילה"?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.