להקדשת שיעור במסכת בבא בתרא ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת בבא בתרא לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף יומי – קצר
(מסכת בבא בתרא פה: 3 שורות מלמטה – פז. 4 שורות לפני המשנה)
א. המשך דיון בשאלה האם כלי הקונה קונה לו ברשות המוכר (מה קובע – הכלי או הרשות?) – ראיות: 1. סחורה שפרקו מחמור לחצר הקונה נקנית גם בכלי המוכר (דחייה – שם אין כלי). 2. רב ושמואל – כליו של אדם קונים בכל מקום – בא לרבות שאפילו ברשות המוכר. דחייה – נכון, אך דווקא כשאמר לו "לך קנה", שאז נתן לו רשות להניח כליו ברשותו.
ב. לא קונים במשיכה כשאפשר בהגבהה. קושיות מ-4 מקומות בהם לכאורה קונים במשיכה כשאפשר בהגבהה, ודחייה – שם מדובר שאי אפשר בהגבהה.
ג. רב ושמואל – במוכר כמות כללית – אם אמר רק את הסך הכללי, לא קנה עד שיקנה הכל, אם פרט מחיר לכל יחידת משקל/נפח, אז "ראשון ראשון קנה". קושיות: 1. מהברייתא בדף פה. שם ראשון ראשון קנה אפילו שלא פרט, ותירוץ – גם שם מדובר שפרט מחיר ליחידת מידה. 2. בשוכר פועל לזמן ארוך זה עסקה ארוכה אפילו שפרט (ולכן אינו ריבית אם משלם פחות), ותירוץ – שם אינו ריבית כי בשיכורת פועלים הריבית רק חומרא, והחמירו רק כשנראה כריבית.
סיכום הדף יומי – ארוך
חלק א – המשך – האם אני יכול לקנות סחורה ע"י הכלים, שנמצאים אצל המוכר
הסבר – יש קניין חצר, וגם כלי יכול להיחשב חצר.
איפה הכלי נמצא?
אם בחצר הקונה – קונה גם בלי הכלי,
אלא –
פד: – אם הם בסמטא – קונים,
פה – אם הם ברה"ר – לא קונים
ועכשיו – אנחנו באמצע דיון אם הם ברשות המוכר,
האם הולכים לפי הרשות (ולא קונה) או לפי הכלי (ואז קונה)
[ויש גם שאלה הפוכה – האם קונה בכלי של המוכר ברשות של הקונה – האם הולכים לפי הכלי (לא קונה) או לפי הרשות (קונה)].
עוד ראיות –
- הולכים לפי הרשות
רוצה לקנות סחורה שנכנסת לחצר הקונה ע"י חמורים
אם הסחורה על החמור – לא קונה
(קניין חצר לא – כי צריך לפחות כלי בחצר הקונה ולא חמור,
וקניין משיכה לא – כי צריך למשוך את הסחורה ולא את החמור
אם פרקנו את הסחורה – קונה
ומשמע שקונה בקניין חצר, אפילו שהסחורה עדיין בכלי של המוכר.
דחייה – מדובר שהסחורה לא בכלי:
רנבי"צ – שפך את הסחורה מהכלי לחצר
דוחה רבא – כתוב פרק ולא שפך
מר בר"א – זה דבר שלא צריך כלי (כמו חבילות שום)
- הולכים לפי הכלי
רב ושמואל – כליו של אדם קונים לו בכל מקום
ולכאורה התכוונו לרבות שקונים אפילו ברשות המוכר,
דחייה – שם זה דווקא שאמר לו – "לך תקנה"
(שאז כלי הקונה היו שם ברשותו של המוכר, אז ברור לפי כולם שקונה –
רשב"ם – כי כאילו קונה את אזור הכלי
תוס' – גם בלי שקונה, אלא כמו בסימטא
חלק ב – משיכה מול הגבהה
(במשנה: פירות נקנים ע"י משיכה או חצר, פשתן – הגבהה)
משנה בקידושין – מטלטלין נקנים במשיכה
רב חסדא/רב כהנא/רבא – זה תלוי במה מדובר:
דבר שנוהגים למשוך – דווקא במשיכה
דבר שנוהגים להרים – דווקא בהגבהה
(פו. שליש תחתון)
קושיות – דברים שנקנים במשיכה למרות שאפשר להגביה,
והתשובה תהיה – כאן מדובר בדבר שאי אפשר להגביה.
המקרים:
- ברייתא – גנב ארנק בשבת –
אם הגביה ברשות הנגנב – חייב,
אבל אם קנה במשיכה – פטור מלשלם (קים ליה בדרבה מיניה), כי קנה (משיכה) והתחייב (הוצאה מרשות לרשות) באותו רגע.
כלומר אפשר או הגבהה או משיכה!
תשובה – מדובר בארנק כבד שא"א להגביה אלא רק למשוך.
- ברייתא (שראינו בדף פה) – א"א לקנות בחצר ברשות המוכר, אלא או למשוך או להגביה – כלומר שניהם אפשריים!
תשובה – מדובר לצדדים – שני מקרים שונים.
(פו: 1+)
- משנה בדף פד – פירות נקנים ע"י משיכה, למרות שלכאורה אפשר גם להגביה.
תשובה – מדובר בחבילות גדולות של פירות, שא"א להגביה.
(והרי בסיפא – פשתן כן קונים ע"י הגבהה?
תשובה – בפשתן לא נהגו לעשות חבילות גדולות).
- משנה בקידושין – בהמה דקה –
ר"מ – הגבהה, רשב"א וחכמים – במשיכה – אפילו שאפשר להגביה!
תשובה – לדעתם א"א להגביה כי היא מתנגדת.
(פו: מתחת לאמצע)
חלק ג – האם קונה בסוף או ראשון ראשון קנה
המוכר כור (30 סאה), ומעמיס סאה סאה בחצר הקונה, ומתחרט באמצע, האם קנה את מה שכבר שם או שקונה רק בסוף?
רב ושמואל – תלוי בניסוח:
אם כלל (אמר "אני מוכר לך כור ב30 סאים") – קנה רק בסוף,
קשה – ברייתא דף פה –
אם מכר יין ושם בכלי של הקונה קנה מיד – "ראשון ראשון קנה",
תשובה – שם מדובר שפרט ("הִין ב12, לוג בסלע").
אם פרט (אמר "כור ב30, סאה בסלע") – ראשון ראשון קנה.
קשה –
הקדמה לגבי שכירות –
שכר פועל ל30 יום זאת עיסקה גדולה – ולא יכול לחזור בו
אבל אמר 30 יום, דינר ליום – כל יום בפנ"ע, ויכולים לחזור בהם.
המקרה: אמר לפועל בניסן שישלם לו כבר עכשיו על הקציר של סיוון, וישלם דינר 1 במקום 4 דינרים:
אם יעבוד רק בסיוון – זה ריבית (כי אני מלווה לא עכשיו דינר, והוא יחזיר לי עוד חודשיים עבודה ששווה 4).
אבל אם יתחיל לעבוד כבר עכשיו בדינר ליום – לא ריבית, כי אין כאן "אגר נטר" אלא התחיל להחזיר מיד.
אבל קשה – הרי כיוון שפירט, כל יום זה עיסקה בפנ"ע, ולכאורה זה ריבית!
(פז. 7+)
עונה רבא – בשכירות פועלים אין באמת ריבית אלא זה חומרא, ושם כיוון שלא נראה כריבית – הקלו.
[למה אין בשכירות פועלים דיני ריבית רגילים?
כי שכר פועל זה לא דבר מוגדר והפועל מחליט כמה העבודה שלו שווה].