שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

בבא בתרא פו – גמרא דף יומי

להקדשת שיעור במסכת בבא בתרא ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת בבא בתרא לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף יומי – קצר

(מסכת בבא בתרא פה: 3 שורות מלמטה – פז. 4 שורות לפני המשנה)
א. המשך דיון בשאלה האם כלי הקונה קונה לו ברשות המוכר (מה קובע – הכלי או הרשות?) – ראיות: 1. סחורה שפרקו מחמור לחצר הקונה נקנית גם בכלי המוכר (דחייה – שם אין כלי). 2. רב ושמואל – כליו של אדם קונים בכל מקום – בא לרבות שאפילו ברשות המוכר. דחייה – נכון, אך דווקא כשאמר לו "לך קנה", שאז נתן לו רשות להניח כליו ברשותו.
ב. לא קונים במשיכה כשאפשר בהגבהה. קושיות מ-4 מקומות בהם לכאורה קונים במשיכה כשאפשר בהגבהה, ודחייה – שם מדובר שאי אפשר בהגבהה.
ג. רב ושמואל – במוכר כמות כללית – אם אמר רק את הסך הכללי, לא קנה עד שיקנה הכל, אם פרט מחיר לכל יחידת משקל/נפח, אז "ראשון ראשון קנה". קושיות: 1. מהברייתא בדף פה. שם ראשון ראשון קנה אפילו שלא פרט, ותירוץ – גם שם מדובר שפרט מחיר ליחידת מידה. 2. בשוכר פועל לזמן ארוך זה עסקה ארוכה אפילו שפרט (ולכן אינו ריבית אם משלם פחות), ותירוץ – שם אינו ריבית כי בשיכורת פועלים הריבית רק חומרא, והחמירו רק כשנראה כריבית.

סיכום הדף יומי – ארוך

חלק א – המשך – האם אני יכול לקנות סחורה ע"י הכלים, שנמצאים אצל המוכר

הסבר – יש קניין חצר, וגם כלי יכול להיחשב חצר.

איפה הכלי נמצא?

אם בחצר הקונה – קונה גם בלי הכלי,

אלא –

פד: – אם הם בסמטא – קונים,

פה – אם הם ברה"ר – לא קונים

ועכשיו – אנחנו באמצע דיון אם הם ברשות המוכר,

האם הולכים לפי הרשות (ולא קונה) או לפי הכלי (ואז קונה)

[ויש גם שאלה הפוכה – האם קונה בכלי של המוכר ברשות של הקונה – האם הולכים לפי הכלי (לא קונה) או לפי הרשות (קונה)].

עוד ראיות –

  1. הולכים לפי הרשות

רוצה לקנות סחורה שנכנסת לחצר הקונה ע"י חמורים

אם הסחורה על החמור – לא קונה

(קניין חצר לא – כי צריך לפחות כלי בחצר הקונה ולא חמור,
וקניין משיכה לא – כי צריך למשוך את הסחורה ולא את החמור

אם פרקנו את הסחורה – קונה

ומשמע שקונה בקניין חצר, אפילו שהסחורה עדיין בכלי של המוכר.

דחייה – מדובר שהסחורה לא בכלי:

                                                רנבי"צ – שפך את הסחורה מהכלי לחצר
דוחה רבא – כתוב פרק ולא שפך

                                                מר בר"א – זה דבר שלא צריך כלי (כמו חבילות שום)

                                               

  1. הולכים לפי הכלי
    רב ושמואל – כליו של אדם קונים לו בכל מקום

ולכאורה התכוונו לרבות שקונים אפילו ברשות המוכר,
דחייה – שם זה דווקא שאמר לו – "לך תקנה"

(שאז כלי הקונה היו שם ברשותו של המוכר, אז ברור לפי כולם שקונה –
רשב"ם – כי כאילו קונה את אזור הכלי
תוס' – גם בלי שקונה, אלא כמו בסימטא

 

חלק ב – משיכה מול הגבהה

(במשנה: פירות נקנים ע"י משיכה או חצר, פשתן – הגבהה)

משנה בקידושין – מטלטלין נקנים במשיכה

רב חסדא/רב כהנא/רבא – זה תלוי במה מדובר:
דבר שנוהגים למשוך – דווקא במשיכה
דבר שנוהגים להרים – דווקא בהגבהה

(פו. שליש תחתון)

קושיות – דברים שנקנים במשיכה למרות שאפשר להגביה,
והתשובה תהיה – כאן מדובר בדבר שאי אפשר להגביה.

            המקרים:

  1. ברייתא – גנב ארנק בשבת –
    אם הגביה ברשות הנגנב – חייב,
    אבל אם קנה במשיכה – פטור מלשלם (קים ליה בדרבה מיניה), כי קנה (משיכה) והתחייב (הוצאה מרשות לרשות) באותו רגע.

כלומר אפשר או הגבהה או משיכה!

תשובה – מדובר בארנק כבד שא"א להגביה אלא רק למשוך.

  1. ברייתא (שראינו בדף פה) – א"א לקנות בחצר ברשות המוכר, אלא או למשוך או להגביה – כלומר שניהם אפשריים!

תשובה – מדובר לצדדים – שני מקרים שונים.

(פו: 1+)

  1. משנה בדף פד – פירות נקנים ע"י משיכה, למרות שלכאורה אפשר גם להגביה.

תשובה – מדובר בחבילות גדולות של פירות, שא"א להגביה.

            (והרי בסיפא – פשתן כן קונים ע"י הגבהה?
תשובה – בפשתן לא נהגו לעשות חבילות גדולות).

  1. משנה בקידושין – בהמה דקה –
    ר"מ – הגבהה, רשב"א וחכמים – במשיכה – אפילו שאפשר להגביה!

תשובה – לדעתם א"א להגביה כי היא מתנגדת.

 

(פו: מתחת לאמצע)

חלק ג – האם קונה בסוף או ראשון ראשון קנה

המוכר כור (30 סאה), ומעמיס סאה סאה בחצר הקונה, ומתחרט באמצע, האם קנה את מה שכבר שם או שקונה רק בסוף?

רב ושמואל – תלוי בניסוח:

אם כלל (אמר "אני מוכר לך כור ב30 סאים") – קנה רק בסוף,

קשה – ברייתא דף פה –
אם מכר יין ושם בכלי של הקונה קנה מיד – "ראשון ראשון קנה",

תשובה – שם מדובר שפרט ("הִין ב12, לוג בסלע").

אם פרט (אמר "כור ב30, סאה בסלע") – ראשון ראשון קנה.

קשה
הקדמה לגבי שכירות –
שכר פועל ל30 יום זאת עיסקה גדולה – ולא יכול לחזור בו
אבל אמר 30 יום, דינר ליום – כל יום בפנ"ע, ויכולים לחזור בהם.

המקרה: אמר לפועל בניסן שישלם לו כבר עכשיו על הקציר של סיוון, וישלם דינר 1 במקום 4 דינרים:

אם יעבוד רק בסיוון – זה ריבית (כי אני מלווה לא עכשיו דינר, והוא יחזיר לי עוד חודשיים עבודה ששווה 4).
אבל אם יתחיל לעבוד כבר עכשיו בדינר ליום – לא ריבית, כי אין כאן "אגר נטר" אלא התחיל להחזיר מיד.

אבל קשה – הרי כיוון שפירט, כל יום זה עיסקה בפנ"ע, ולכאורה זה ריבית!

(פז. 7+)

עונה רבא – בשכירות פועלים אין באמת ריבית אלא זה חומרא, ושם כיוון שלא נראה כריבית – הקלו.

[למה אין בשכירות פועלים דיני ריבית רגילים?
כי שכר פועל זה לא דבר מוגדר והפועל מחליט כמה העבודה שלו שווה].

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.