לרפואת איטה בת ציפורה הי"ו
בתוך שאר חולי ישראל
להקדשת שיעור במסכת בבא בתרא ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת בבא בתרא לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף יומי, בבא בתרא צא
סיכום הדף יומי – קצר
(מסכת בבא בתרא דף צ: 3 שורות מהסוף – צא: סוף פרק המוכר את הספינה)
א. פיקוח על מחירי מוצרי יסוד (חיי נפש, כמו שמן קמח (ומח' לגבי יין)) – 1. לא אוצרים במחסנים, לא מייצאים לחו"ל, לא משתכרים עליהם. לגבי ביצים – או שלא משתכרים פי 2 ומעלה, או שאסור שיהיה יותר ממתווך אחד בין בעל הביצים ללקוח הסופי. ב. דאגה למוכרים – אם מכירי סחורות יורדים ב-40%, מתפללים על זה אפילו בשבת.
ב. איסור יציאה מהארץ – אסור לצאת לחו"ל אא"כ מחיר האוכל עולה מאוד ושא"א להשיגו, או שמחיר הכסף עולה אפילו בפחות (כפי שקרה בימי רי"ח בטבריה, שהיה הרבה אוכל אך הכסף היה יקר, ולכן היו רעבים).
ג. דרשות על מגילת רות – אלימלך נענש לפי ר' יהושוע ב"ק – כי לא התפלל על בני דורו, ולפי רשב"י כי יצא מהארץ ללא הצדקה, וכך גם רב חנן בר רבא – רב – זכותו של נחשון בן עמינדב לא מצילה את אלימלך מהעונש על שיצא לחו"ל, וכן רב ושמואל – מחלון וכליון הם יואש ושרף (ודורשים שמותיהם על שם חטאם שיצאו מהארץ, ועונשם).
ועוד דרשות על מגילת רות – בעז (אבצן) קובר 60 ילדים ולא מתייאש ונושא את רות ויוצא דוד, ורות זכתה לשבת ליד כיסא הנכד של נכדה – שלמה. ועוד דרשות על שמות – גילוי אמותיהם של אברהם, המן, דוד, שמשון.
ולסיום – כשעמ"י מקיימים רצון ה' התבואה הישנה רק משביחה, אפילו דברים שבד"כ לא טוב ליישנן.
הדרן עלך המוכר את ספינה.
סיכום הדף יומי – ארוך
(צ: 3- עד סוף הפרק)
חלק א – שמירה על המחירים
א. שמירה שמחירי מוצרי היסוד לא יעלו מדי (יין, שמן, סולת)
- אתמול – שלא יאצור אותם (יקנה בזול, יחכה שהמחיר יעלה ואז ימכור ביוקר)
- אסור לייצא אותם לחו"ל, כי יוצר מחסור והמחיר עולה
לגבי סוריה –
ת"ק – אוסר,
רבי – מתיר במקומות סמוכים
לגבי יין –
ת"ק – כאמור גם אסור,
אבל ר"י – מותר, כי טוב שהמחיר יעלה וישתו פחות
- לא משתכרים מהם – כלומר שיגיע ישר מהמגדל, ולא דרך סיטונאים ומתווכים שמעלים מחירים.
רשב"ם – אך מותר:
- למכור לחנווני
- למכור למישהו שמייצר מזה משהו אחר (קמח לאופה שמייצר פת), כי לא מעלה מחיר על חומר הגלם אלא בגלל העבודה שלו.
והיתר בגמרא –
- ראב"ע השתכר מיין ושמן –
יין – כר"י, שטוב שמחיר היין יעלה
שמן – כי במקום שלו היה הרבה שמן
- ברייתא – אין משתכרים פעמיים בביצים –
סברות –
זה קצת חיי נפש אבל לא קריטי,
וגם למוכרים יש הרבה טרחה להתעסק עם ביצים,
הדעות – מחלוקת רב ושמואל:
דעה אחת – שבביצים מותר לסוחר להשתכר יותר משתות – עד פי שתיים.
דעה שנייה – שמותר שיעבור דרך מתווך, אבל רק 1 ולא 2.
ב. מצד שני – ברייתא – אם המחירים יורדים מדי זה גם לא טוב
ולכן במוצרים עיקריים למקום מסוים (פשתן בבבל, יין ושמן בארץ ישראל),
אם המחירים יורדים ביותר מ40% זה צרת רבים – ומתכנסים ומתפללים על זה אפילו בשבת.
חלק ב – אגב: מתי מותר לצאת לחו"ל בגלל חוקר המחייה
א. מתי מותר –
- כשהאוכל מתייקר – שסאתיים תבואה עולות סלע,
וגם זה דווקא שגם במחיר היקר קשה להשיג.
(דילוג: צא. שורה 4 ברחבות, עד צא: 8+)
- כשהכסף מתייקר – קשה למצוא עבודה, מותר לצאת כדי להרוויח.
ב. זכרונות של רי"ח:
- שבטבריה היה מצב שאכן מחיר האוכל היה נמוך אבל היה קשה להשיג אותו.
- הפועלים היו מתים מריח המאפיות (כי היו רעבים)
- זיכרונות של שפע –
החרובים והבשר היו עסיסיים, שהיה חוט של דבש/שומן יוצא מהם. - שנער ונערה טיילו יחד ולא חטאו.
- היו אומרים שמי שסומך על הגויים – כל מה ששלו נהיה שלהם.
(חזרה מצא: באמצע ועד צא. שורה 4 ברחבות)
ג. דיונים ומדרשים על אלימלך (במגילת רות)
- במה חטא אלימלך שהוא ושני בניו מתו –
רשב"י – כי עזבו את הארץ (והמצב כנראה לא היה כל כך גרוע)
אבל ר' חייא – חס ושלום! באמת לא היה מה לאכול.
אלא זה בגלל שלא ביקשו רחמים על בני דורם.
- מדרשים שמשמע שאכן חטאו בכך שעזבו את הארץ –
- "הזאת נעמי?!" – ראיתם מה קרה על זה שהם יצאו לחו"ל?
- אשת בועז נפטרה ביום שבו נעמי ורות חזרו (- לפני שמישהו נפטר הקב"ה כבר מסדר לו את המחליף)
- מדרשים של רב חנן ב"ר בשם רב על זיהוי דמויות במגילת רות –
- אבצן (שופט בשופטים אחרי יפתח) – זה בועז.
לאבצן היו לו 30 בנים ו30 בנות וחיתן את כולם ועשה מסיבת אירוסין ונישואין, ולכל המסיבות לא הזמין את מנוח אבי שמשון, כי למנוח אין ילדים ולא יוכל להחזיר לי (ומשמע שבגלל זה מתו כל ה60 ילדים).
ומשמיע רב – אבצן זה בועז, שלא התייאש ונשא את רות והוליד, ואכן יצא ממנו דוד!
- אלימלך, שלמון (אבא של בועז), פלוני אלמוני, ואבא של נעמי – כולם אחים בני נחשון בן עמינדב –
כלומר נעמי התחתנה עם דוד שלה (אלימלך),
ורות התחתנה עם בן דוד של נעמי (בועז),
והמסר – שאפילו שנחשון היה צדיק, הזכות שלו לא עמדה לאלימלך ברגע שיצא מהארץ.
(דילוג על מה שכבר ראינו – צא: 4 עד צא: באמצע)
עוד מדרשי ביקורת על ירידתו מהארץ –
- שמות בני אלימלך –
(יש מחלוקת מה זוג השמות האמיתיים ומה מדרש,
בכל מקרה במדרש יש שני דברים: תיאור החטא ותיאור העונש)
במגילת רות – מחלון וכליון,
מחלון – החטא – שירדו לחו"ל ונהיו חולין,
כליון – העונש – שהתחייבו כלייה
בדברי הימים – יואש ושרף
יואש – החטא – שהתייאשו מהגאולה ולכן ירדו
שרף – העונש – שנתחייבו שריפה
הברייתא כותבת כמו האפשרות שמחלון וכליון זה השמות האמיתיים,
וממשיכה לדרוש את המשך הפסוק בדברי הימים (דבהי"א ד, כב) –
אשר בעלו למואב – שנשאו נשים מואביות,
ויושבי לחם – רות, שדבקה בנעמי בבית לחם,
והדברים עתיקים – שעתיק יומן (הקב"ה) תכנן את כל זה מראש בבנות לוט, שמהגדולה יצא מואב שממנה יצאה רות ומרות יצא דוד.
ואגב, דורשים את הפסוק שאחרי:
המה היוצרים – בני יונדב ששמרו את שבועת אבים לפני החורבן שלא לשתות יין ולא לבנות בתים.
יושבי נטעים – שלמה,
וגדרה – הסנהדרין, שגדרו פרצותיהם של ישראל
עם המלך במלאכתו ישבו שם – רות חייתה עד ימי שלמה (ושלמה שם לה כיסא).
(צא. 😎
- אגב זה – רב חנן ב"ר בשם רב – זיהוי של אמהות של דמויות שונות בתנ"ך –
("לתשובת המינין" שהיו טוענים – איך ייתכן שהתנ"ך לא גילה מי האמהות של הדמויות הבאות) – - אמא של אברהם – אמתלאי בת כרנבו (מלשון צאן – טהור)
כי את האמהות של שאר האבות אנחנו מכירים ורק של אברהם לא.
- אמא של המן – אמתלאי בת עורבתי (עורב – טמא)
- אמא של דוד – נצבת בת עדאל
כי שאר המלכים ידוע מי אימא שלהם
- אמא של שמשון – צללפונית
כי מוזכרת הרבה בתור אשת מנוח, אבל לא יודעים מה שמה.
ואחותה – נשיין.
(צא. 5-)
- ועוד אגב – עוד מדרשים של רב חנן ב"ר בשם רב –
- אברהם היה כלוא 10 שנים ע"י נמרוד/אביו
שלש בכותא ושבע בקרדו, או להפך,
ואור כשדים (-כבשן האש) זה במקום בכותא בשם עיברא זעירא (רשב"ם – וצריכים לברך ברוך שעשה ניסים…).
- ביום שנפטר אברהם הספידוהו מנהיגי העולם
- "והמתנשא לכל לראש" – שהקב"ה מחליט על כל מנהיג, אפילו המנהיג של מי ידלה מבור המים.
(כאן קפצנו על מה שכבר ראינו – צא: 4 עד צא: באמצע, מופיע בC3)
(צא: 😎
ד. נסיים במשהו טוב – הברכה כשעם ישראל מקיימים רצון ה'
- לגבי שמיטה – יש ברכה בשנה השישית – "עד בוא תבואתה תאכלו ישן"
ודורשים שלא נצטרך למהר לאכול את תבואת השנה ה8,
כי לא יהיו תולעים או שידפון בתבואת ה6,
ונחכה בנחת לתבואת ה8 שתהיה מוכנה לגמרי.
- ואכלתם ישן נושן (בברכות בויקרא) – שיוכלו ליישן אפילו פירות שבדר"כ כלל לא מיישנים, ויישארו טובים, ורק יוציאו אותם כי כבר לא יהיה מקום לתבואה החדשה.
(רב פפא – בהכל ישן זה טוב, חוץ מתמרים, שיכר ודגים)
הדרן עלך המוכר את הספינה