לספר החדש שלנו – "תןרה חיים שלי" – ליחצו כאן
סיכום הדף היומי – בבא בתרא צז
(מסכת בבא בתרא צז. שורה 9 – צז: במשנה)
המשך סוגי יין ומעמדם – א. תמד (מים על שמרים) – אמנם מן הדין רק אם נתנו רביעית יין, אך רבנן החמירו בהקדש, תרומה ומעשרות שהמים כמו השמרים – וקדושים. עד כמה פעמים המים כשמרים? ת"ק – 3,2,1 (בהתאמה), ר"מ – 4,3,2. ולא קשה מהברייתא שבהקדש לעולם (שם זה קדושת הגוף) ובמעשר שאף פעם (שם זה דמאי).
ב. רי"ח המשך הנ"ל – אם זה יין, זה מכשיר פירות לטומאה כיין. מה הנפקא מינה, הרי גם מים מכשירים? תשובה – אם לא היתה כוונה בנתינת המים כלל, אם זה מים לא יכשיר ואם יין אז כן.
ג. רב – יין שלא מביאים כנסכים לא מקדשים איתו בשבת. למה רב מתייחס? דווקא דבר שמוגדר יין, ומותר בשתייה וברכתו גפן, ובכל זאת לא מנסכים ולא מקדשים עליו, וזה רק יין מסריח או יין מגולה שסיננו אותו, שאז לא מנסכים מדין "הקריבהו נא לפחתך", ורב מחדש שגם לא מקדשים.
ד. מוכר קדים, אם עשירית פגומים זה בסדר, בתנאי שהם שמישים. [גרסת רשב"ם – אם יותר, מפצה רק על היותר, ולא כרב הונא בקמח בדף צד].