{enclose batra_156.mp3}
סיכום הדף יומי, בבא בתרא קנו
(קנו. שורנ 8 – קנז. במשנה)
א. ר"נ-שמואל – מקרים בהם יש לבדוק האם יש שתי שערות (ולא סומכים על חזקה דרבא): 1. קידושין (שאם התקדשה לאדם נוסף אחריו, לא תצא בלי בדיקת הראשון). 2. גירושין (שאם ייבם כשהיה קטן, יבדקו אותו לפני שמגרשה). 3. חליצה (לרבנן – שניהם צריכים, לר' יוסי – רק הוא). 4. מיאון – שיכולה למאו רק לפני שגדלה (ור"י 0 צריך שערות ארוכות). 5. מכירה – שלא מוכר נכסים שירשו לפני שיש שתי שערות (וגיל 20 (בניגוד לדעה של 18 בדף הקודם)).
ב. שיטת ר' אלעזר בשכיב מרע – לא מקנה על ידי דיבור פיו אלא צריך מעשה קניין, ולבנן לא צריך (כפי שלמדנו עד כה). ראיה לרבנן בני רוכל, ודחיית ר"א ששם היה קנס (כי קיימו קוצים בכרם, שלר"א זה כלאיים ולרבנן לא). ראיה לר"א מהאיש ממרון, ודחיית רבנן ששם לא היה שכיב מרע.
ג. ר' לוי – שכיב מרע מקנה גם בשבת ואפילו במעשה קניין.
ד. דעת ר' אליעזר – מקנה רק ב: ר"מ – חול (כי צריך פוטנציאל לשטר), ר"י – שבת (כי שם אין ברירה וא"א בשטר), ור' יהושוע – גם בחול ושם בשבת.
2 Responses
בס"ד
יישר כוח על השיעורים!
רק רציתי להעיר שאמרת שתביא את המחלוקת של הרמב"ם והרשב"ם לגבי המשנה [לגבי הקנייה בשבת].
המשך יום נעים!
[quote name="עומר"]בס"ד
יישר כוח על השיעורים!
רק רציתי להעיר שאמרת שתביא את המחלוקת של הרמב"ם והרשב"ם לגבי המשנה [לגבי הקנייה בשבת].
המשך יום נעים![/quote]
תודה, שכחתי. לפי רשב"ם גם שכיב מרע שמקנה רק חלק מכניסיו (שאז אין לו את דיני שכיב מרע ולכן צריך קניין ולא חוזר בו) – יכול להקנות (ע"י מעשה קניין) בשבת, שלא תיטרף דעתו. זה מפתיע כי לעיל התייחסנו למצב כזה כאל קניין של בריא.
הרמב"ם לעומת זאת מבין שרק שכיב מרע אמיתי (Aמקנה כל נכסיו) מקנה בשבת, ואז לשיטתו הוספת הקניין ממילא לא משנה, ולכן גם היא מותרת בשבת.
(ראיתי את זה בגמרת שוטנשטיין).