שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

בבא מציעא נב – הדף היומי

השיעור מוקדש לברכה והצלחה למיכאל בן יעקב-צבי ומרים ובני משפחתו
ולהבדיל
לעילוי נשמת זקן בן סודה ז"ל שזהו יום פטירתו

להקדשת שיעור ליחצו כאן

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

דף יומי בבא מציעא דף נב

תקציר הדף יומי:

אונאה בכסף – א. שיעורי אונאה בכסף ולמה (ואם) זה חמור ממטלטלין. ב. אם פחת ביותר מחצי – אסור לקיים המטבע. אם פחת בין אונאה לחצי – רב אמי – מותר להשתמש בשוויה, רב הונא – אסור אא"כ יקוץ. ג. זמן האונאה – חלוקה בין עיר לכפר, ולמה במטלטלין אין חלוקה זו. דין חסיד. ד. ההתר לחלל על מטבע פגום מע"ש.

סיכום הדף היומי:

חלק א – אונאה בכסף

כלומר הקונה נתן למוכר סלע שפיחת (שהחומר הוכחש, וכבר לא שווה סלע)

א. אונאה בכסף

ר"מ – 1/24
ר"י – 1/12
ר"ש – 1/6 כמו אונאה במטלטלין

האם השיעור עצמו גם הוא אונאה או רק יותר ממנו?

בברייתא – השיעור חלק מהאונאה –

וכך מבינה הגמרא

במשנה – משמע שלא

אבל הגמרא מסבירה שהכוונה שעד לשיעור זה לא אונאה, אבל מהשיעור והלאה זה אונאה.

האם השיעורים בכסף ומטלטלין שונים?

רבא – השיעורים בכסף כמו במטלטלין, וגם במטלטלין ר"מ ור"י יגידו את השיעורים שלהם.

אביי – השיעורים בכסף אכן קטנים ממטלטלין, כי למוכר אין מה לעשות עם סלע שפחת.

 

ב. מצבים שהכסף פחת אפילו יותר

נראה שלושה מצבים של סלע שפחת –

שלב א – פחת עד השיעור של אונאה, כנ"ל –

מותר להשתמש בה בשווי המקורי שלה (סלע)

שלב ב – פחת עד חצי מערכו (סלע פחת לשקל)

שלב ג – פחת לפחות מחצי

אסור להשתמש בה (אפילו לא בערכה העכשווי), וצריך להשמיד אותה, שמא ירמו בה וישתמשו בה בתור שקל (חצי סלע) אפילו ששווה פחות מזה.

מה לגבי מצב ב – האם יכול להשתמש בערכה העכשווי (שקל (=חצי סלע)), או אסורה לגמרי?

            ראיות שמותר:

  1. ברייתא –
    שלב א – הברייתא חוזרת על השיעורים של המשנה

שלב ב – "יתר על כן – מוכרה בשוויה",

ומוסיפה הברייתא: "פחות מכאן איסר – אסור" –
אביי – הכוונה שנכנס לשלב ב רק אם עבר את האונאה + איסר
רבא – חולק, וברגע שעבר את אונאה נכנס לשלב ב,

וכוונת המשפט כר"מ שאונאה זה 1/24 (=איסר), וברגע שעבר את זה – נכנס.

שלב ג – עד כמה תפחת – עד חצי, שאז כבר אסור להשתמש,

וגם לא ימסור לאף אחד אלא יעשה חור ויתלה כשרשרת לבתו,

ושואלת הגמרא בתחילת עמוד ב שגם זה אסור?

תשובה:

חור באמצע – זה מספיק
חור בצד – לא מספיק, כי יכולים לחתוך והחור יעלם.

 

  1. משנה בכלים

בהתחלה היא כמו בברייתא – עד כמה יפחת ויהא רשאי לקיימה – עד חצי (שלב ב)
פחות מכאן (שלב ג) – יקוץ (ישמיד),
"יתר על כן" (שלב ב) –

רב אמי – מותר להשתמש בשוויה

(ולמה כאן לא חושש שיטעו? כי כאן ההבדל בין השלבים בולט, בניגוד להבדל שבין ב ל-ג)

רב הונא – יקוץ (גם בשלב ב אסור).

אז מה ההבדל בין שלב ב לשלב ג אם בשניהם יקוץ?
תפא"י –

בשלב ג – משמיד
בשלב ב – רק חותך לחצי, כדי שלא ישתמש בו בתור סלע אלא יראו שהוא רק חצי.

קושיות על רב הונא מהברייתא:

  1. "יתר על כן יקיימה" (בשלב ב), אז איך רב הונא אמר לקצוץ!

תשובה – זה מתייחס לשלב א, שמותר.

  1. "עד כמה תפחת – עד חצי"

והרי לרב הונא צריך להשמידה גם לפני החצי, אז איך הגיע לחצי?

תשובה – מדובר שפחת בבת אחת.

 

 

ג. זמן האונאה –

במטלטלין יש לך זמן לברר, מה לגבי כסף?

בעיר – גם יש לך זמן עד שתראה לשולחני
בכפר – עד ערבי שבת (יום חמישי, יום השוק).

ולמה במטלטלין אין חלוקה זו?

תשובה – גם כאן יש את אותה מחלוקת מסעיף א –

רבאגם במטלטלין יש את אותה חלוקה בין ערים לכפרים

אביימטלטלין לא כמו כסף – כי במטלטלין כל אחד יכול לתת לו הערכת שווי, אך בכסף צריך איש מקצוע וזה יותר זמן.

מסיימת המשנה –

אם הקונה מכיר את הסלע שלו, המוכר יחזיר לו את זה אפילו עד 12 חודש.

מה זה הזמן של 12 חודש? הרי זה לא הזמן של כפרים או ערים?

            עונה רב חסדא – מדובר בקונה חסיד שרוצה להחזיר אפילו שלא חייב.

"ואין לו עליו אלא תרעומת" – בקונה שאינו חסיד ..

 

ד. מטבע שפחת – אפשר לחלל עליו מע"ש

רב פפא – כי מצד הדין זה עדיין סלע,
אלא שבני אדם עינם רעה ולא רוצים מטבע כזה,
אבל במע"ש מותר לפי השווי המקורי.

וזה כחזקיה – אם יש סלע פגום
אם פורט – אז לפי השווי העכשווי
אבל אם לחלל על זה מע"ש – אז לפי השווי המקורי.

והרי חזקיה אמר שכשמחלל צריך לעשות על קצת יותר מהשווי, ולא לצמצם?
תשובה – אכן צריך לשנות את חזקיה, ומחלל לפי השווי של עכשיו, לפי הערך הכי נמוך וודאי שיכול להשיג על המטבע.

 

 

תרשים חי של הדף יומי:

לפניכם ניסיון ראשון לתרשים חי של הסוגיא, נשמח להערותיכם! כדי לראות יש ללחוץ על החץ הכתום(Full Screen)

 

 

5 Responses

  1. יפה מאוד
    בס"ד אהבתי את התרשים, עוזר מאוד, עם כי יש זמן של שקט, שלא שומעים את כל הדברים, אעקוב בדפים הבאים, תודה !

  2. נפלא,
    נחשפתי לאתר לפני שבוע, ואני פשוט נהנה ומפיץ לכל מי שמוכן לשמוע.

    בהצלחה

  3. שיעור עניני קצר וברור ,
    תודה רבה !!!

    חשבתי שאם יש אפשרות לראות משהו תוך כדי השמיעה אז אולי כדאי לצרף את דף הגמרא עם אצבע איפה אוחזים או על איזה חלק מתייחסים .

    למרות שהקצב גבוה להספיק לעבור על הגמרא תו"כ …
    בכל מקרה … מפעל ענק
    תודה רבה .

  4. הרעיון נחמד, אבל:
    א) השיעור והסוגיה זורמים פחות כי המלמד מתמקד בתרשים.
    ב) מי שלא רואה את התרשים אלא מוריד לשמיעה לא מסוגל להקשיב לשיעור בכלל.
    יישר כח גדול על המפעל,

    1. תודה,
      השיעור של התרשים והשיעור של השמיעה אינם אותו שיעור. התרשים באמת יותר איטי, ומתמקד רק בחלק מסוים של הדף, שחשבתי שתרשים יכול לעזור בו.
      אורי
      (אני מקווה שבתרשימים הבאים זה יזרום יותר)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.