לברכה, הצלחה ורוגע ליפה בת שושנה ובני משפחתה הי"ו
להקדשת שיעור ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת קידושין לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
דף יומי בבא מציעא דף פה
נושאי הגמרא:
א. ייסוריו של רבי שבאו בעקבות חוסר רחמנות כלפי בע"ח והלכו כשריחם, התועלת לעולם מייסורי רבי ור"א בר"ש, רבי מחזיר בתשובה את ר' יוסי בנו של ר"א בר"ש (אך לא נקבר במערת הרשב"י, כי לא למד שם בחייו), רבי מחזיר בתשובה את נכד ר' טרפון (וכל זה כי כל המלמד בן חברו תורה זוכה לישיבה של מעלה), אחרי 3 דורות של ת"ח – התורה לא עוזבת משפחה זו.
ב. התעניות של רב יוסף (שלא תישכח תורה ממנו וזרע זרעו), ושל ר' זירא (תורת בבל, ר"א, ואש הגיהנום), לא ברכו בתורה תחילה, ת"ח בן עם הארץ מתפאר בחכמתו (ת"ח צריך להקטין עצמו).
ג. מעלת ר' חייא – שיטתו בלימוד תורה ושנה לקבוצות ילדים, רי"ח לא אצלו בעוה"ב, ההוא מרבנן שראה מקומות בעוה"ב נשרפו עיניו, תפילתו שלו ובניו מקבילה לתפילת שלושת האבות וכמעט שגרמו לתחיית המתים.
ד. שמואל מרפא את עיני רבי, שמואל לא קבל סמיכה.
סיכום הדף יומי
חלק א – המשך ר"א בר"ש ורבי
א. ייסוריו של רבי
- הייסורים – 13 שנה עם מחלה בדרכי השתן ופה.
וכל כך כאב לו ללכת לשירותים שהיה צועק בקול, שומר הסוסים היה נותן אוכל לסוסים באותו זמן כדי שרעש הסוסים יחפה על הקול, וגם זה לא הספיק ושמעוהו מהים. - למה הגיע לו ייסורים – על שלא ריחם על העגל שהולך לשחיטה ("לכך נוצרת"). הייסורים עברו כשריחם על תינוקות החולדה ("ורחמיו על כל מעשיו").
- התועלת לעולם מייסורי ר"א בר"ש ורבי –
בייסורי ר"א בר"ש – אף אחד לא מת טרם זמנו
בייסורי רבי – העולם לא היה צריך גשם (הקרקע תמיד היתה לחה), וכך אין בלאגן של הגשם.
(פה. באמצע)
ב. רבי מחזיר בתשובה –
- רבי מחזיר בתשובה את ר' יוסי בנו של ר"א בר"ש,
שאחרי שר"א בר"ש מת, רבי מברר אם השאיר בן, ואמרו לו שכן אבל הוא חוטא גדול עם זונות,
רבי מגיע אליו ושלחו ללמוד תורה אצל ר"ש בן איסי, אח של אימו,
ובהתחלה רצה לחזור אך בסוף נשאר ונעשה ת"ח, ובסוף הולך ללמוד אצל רבי, שמזהה את קולו, וקורא עליו "פרי צדיק וכו'".
וכשנפטר – רצו לקבור אותו במערה, והגיע הנחש הנ"ל, והנחש לא הסכים לזוז, ויצתה בת קול שזה לא כי אינו גדול, אלא כי לא היה במערה בחייו.
- רבי מחזיר בתשובה את נכד ר' טרפון
כשר' טרפון נפטר שוב רבי בירר אם יש לו בן, ואמרו שיש לו נכד (בן של בת), והוא חוטא גדול כנ"ל,
בא רבי ואמר שםא יחזור בתשובה יתן לו את בתו, ואכן חוזר בתשובה
אבל לא רוצה את הבת שלא יגידו שרק בשביל זה חזר בתשובה, ולכן לא התחתן/התחתן וגירשה. - למה רבי מחפש צאצאי רבנים להחזירם בתשובה –
כי כל המלמד בן חברו תורה זוכה לישיבה של מעלה
(פה. 11-)
ג. שלושה דורות של תורה –
- ראינו שר"ש, ר"א בר"ש ור' יוסי בן ר"א בר"ש – כולם בסוף היו ת"ח,
- ואמר רי"ח – כל מי שהיו לו 3 דורות כאלה – התורה לא עוזבת משפחה זו.
- ורב יוסף ישב בתעניות בשביל זה:
40 תעניות – שהתורה לא תעזוב אותו
40 – שלא תעזוב את זרעו,
40 או 100 – גם מזרע זרעו עד עולם, אלא תחזר אחר אכסניא שלה.
ואגב, גם ר' זירא ישב בתעניות
- לפני שעלה לארץ, רצה לשכוח את תורת בבל ולקבל בצורה נקייה את תורת ארץ ישראל
- מאה תעניות – שר"א לא ייפטר ואז עול ההנהגה יפול עליו
- מאה תעניות – שלא תשלוט בו אש גהינום, ובדק עצמו בתנור ולא נשרף, עד שנתנו בו עיניהם ונחרכו שוקיו.
(פה. 2-)
חלק ג – ענייני לימוד תורה
א. על מה אבדה הארץ – על עוזבם את תורתי –
שהכוונה שלא ברכו בתורה תחילה.
ב. תלמיד חכם בן תלמיד חכם –
לעיל ראינו –
כל המלמד בן חברו תורה זוכה לישיבה של מעלה,
וגם – כל המלמד בן עם הארץ תורה, יכול לבטל גזירות,
עכשיו נראה כיוון הפוך – רב חמא –
בְּלֵב נָבוֹן תָּנוּחַ חָכְמָה – ת"ח בן ת"ח,
וּבְקֶרֶב כְּסִילִים תִּוָּדֵעַ – ת"ח בן עם הארץ, שמודיע לכולם את חכמתו,
וכעולא – אִסְתְּרָא בִּלְגִינָא קִישׁ קִישׁ קָרְיָא.
ג. עוד על ענווה בלימוד תורה –
רב ירמיה לר' זירא – קָטֹן וְגָדוֹל שָׁם הוּא (איוב) –
שמי שעושה עצמו קטן על דברי תורה בעולם הזה, בעולם הבא הוא יהיה גדול.
(פה: 1+ ברחבות)
חלק ד – מעלת ר' חייא –
- גדולתו – שהרביץ תורה
- ר"ל לא מצא את מערת ר' חייא כדי לסמנה, וחלשה דעתו שהוא לא גדול כמותו,
יצתה בת קול – שזה כי לא הרבצת תורה ברבים כמוהו. - כשר' חייא ור' חנינא היו מתווכחים, כל אחד אמר למה הוא גדול יותר –
ר' חנינא – אם התורה היתה משתכחת מישראל הייתי מחזירה בפלפולים
וענה ר' חייא – אני דאגתי שלא תשתכח:
צד צבאים, את הבשר נתן ליתומים ועל העורות כתב תורה + משנה,
והיה מחלק לכל ילד חומש אחד או סדר משנה אחד, ואומר להם ללמד אחד את השני.
ועל זה אמר רבי – כמה גדולים מעשי ר' חייא,
(ואפילו גדולים ממעשי רבי, אך לא גדולים ממעשי ר' יוסי).
- מקומו בעולם הבא –
- רי"ס בר"ח התגלה לר' זירא בחלום וסיפר מי אצל מי בעוה"ב –
רי"ס בר"ח => רי"ח => ר' ינאי => ר' חנינא => ר' חייא,
ורי"ח עצמו לא היה ראוי עדיין לשבת אצל ר' חייא.
- אליהו הנביא הראה לההוא מרבנן את המקומות של החכמים בעולם הבא, חוץ מאת ר' חייא,
והוא לא התאפק והסתכל, ויצאו שני גיצי אש ושרפו את עיניו,
והלך למערת הקבורה של ר' חייא ואמר שלומד את משניות (תוספתא) ר' חייא, והתרפא.
- כח תפילתו של ר' חייא –
אליהו היה מתגלה בישיבת רבי, ויום אחד איחר, ואמר שכל בוקר מקים ונוטל לאבות ומתפללים, ולמה לא בבת אחת – כי אם יתפללו יחד יגיע המשיח קודם זמנו.
האם יש מישהו בעולם שיש לו אותו כח? ר' חייא ובניו.
אז רבי ארגן תפילת תענית, ור' חייא ובניו היו בעלי תפילה, וכשאמרו משיב הרוח ומוריד הגשם – הגיעה רוח וירד גשם,
וכשכמעט הגיעו למחיה המתים – העולם התחיל להזדעזע,
והלקו את אליהו ב60 מלקות אש על שגילה,
אז אליהו התגלה כדוב, והטריד את התפילה, וכך לא הגיעה תחיית המתים קודם זמנה.
חלק ה – שמואל
שמואל היה הרופא של רבי, ורצה לתת לו תרופה לעיניו, אך רבי אמר שזה כואב מדי
בסוף שם לו בכלי חלול מתחת לכרית, וגם זה הספיק.
רבי רצה לסמוך את שמואל לרבנות, ולא הצליח לארגן יחד את הרבנים,
ואמר שמואל – כנראה שאיני אמור להיות מוסמך, וכמו שראה בספר אדם הראשון – ששמואל לא ייקרא רבי ושהוא ירפא את רבי.
ועוד כתוב שם –
רבי ור' נתן סוף המשנה,
רב אשי ורבינא סוף הוראה (הגמרא).