שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף קטז – גמרא דף יומי

 להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת חולין לחץ כאן

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

 

(קטז. באמצע – קטז: במשנה)

חלק א – איסור בשר וחלב של חיה ועוף

חלק ב – קיבת בהמה

הקדמה:

להכנת גבינה משתמשים באינזים שנמצא בעור קיבת הבהמה (שמים חתיכת קיבה בתוך החלב),
או ב"קיבה" שלה (החלב שהתגבש בתוך הקיבה. מעכשיו כשנאמר "קיבה" נתכוון לאותו חלב) – שמים את החלב הקרוש בתוך החלב.

עור הקיבה ודאי נחשב כבשר, לכן:

אם גיבנו בעור הקיבה, אם נותן טעם – אסור (כבוש, ומדרבנן), אם לא – מותר.

(ולגבי עור קיבה של נבלה/טריפה – מח' ראשונים האם מתירים כשלא נותן טעם).

קיבת הבהמה – האם נחשבת חלק מהבהמה?

אם כן – הגבינה שיוצרים עם קיבת בהמה אסורה – אסורה,
אם לא (אלא נחשבת כהפרשות) – עקרונית הגבינה מותרת (אא"כ יש סיבה צדדית לאסור).

במשנה בע"ז (כט:) – שאל רי"ש את ר' יהושע למה גבינות הגויים אסורות?
1. כי הם מגבנים בקיבת בהמה אסורה.
כלומר שהקיבה נחשבת חלק מהבהמה האסורה – ואסורה.
דחייה : הרי אפילו קיבת קרבן עולה מותרת!
ואכן ר' יהושע חזר בו, והקיבה לא נחשבת חלק מהבשר האסור,
והסביר אחרת:
2. כי הם מעמידים בקיבת בהמות של ע"ז, (שהקיבה אסורה כחלק מהע"ז).
דחייה: אז שיאסר גם בהנאה כדין ע"ז!
3. אלא שמואל – כי הם מעמידים בעור בהמה אסורה (אבל הקיבה עצמה כאמור מותרת).

המשנה: אם השתמשו בקיבת בהמה (=החלב הקרוש):

1. קיבת בהמת גוי (עובד כוכבים)/נבלהאסורה, ואז גם הגבינה אסורה.

2. כשרה שינקה מטמאה – הקיבה שלה אסורה.

3. טריפה שינקה מכשרה – הקיבה שלה מותרת.

בגמרא יש שתי קושיות:

א. קשה ברישא (1): למה אותו דין כתוב פעמיים?
בשלב זה הגמרא מבינה שהקיבה אכן אסורה, בניגוד לשמואל בע"ז, וכל השאלה לגבי הניסוח:
הרי בהמת עובדי ע"ז היא גם נבלה, אז למה נכתבו שניהם?

1. רב הונא: ב"קיבת גוי" מדובר בבהמה כשרה שנלקחה מגוי,
והחשש הוא לסעיף 2 במשנה – שמא ינק מבהמה אסורה
(איזו בהמה אסורה? תחילה אומר טריפה, אך הגמרא דוחה שלא חוששים לטריפה כי לא מצוי, לכן בסוף אומר טמאה, שזה כן מצוי אצל הגויים).

2. שמואל: הכוונה לבהמה של נבלה,
ולא מדובר בשני מקרים אלא מקרה אחד: בהמה ע"ז היא נבלה ולכן אסורה.
וקשה : הרי כאמור בהקדמה – שמואל אמר שהקיבה של נבלה מותרת!
תשובה : המשנה שלנו היא לפני שחזר בו ר' יהושע (כלומר כשעדיין חשב שאסור).

(קטז: באמצע)

ב. סתירה בין הרישא (1) לסיפא (3) –
ברישא הקיבה אסורה (של נבלה) בסיפא מותרת (של טריפה)!

תשובות:

1. רב חסדא – אכן הקיבה מותרת,
ואילו ברישא זו גזירה שנראה כאוכל נבלות, ואנשים יטעו ויבואו לאכול נבלות ממש.
אך דוחה רבא – אם על נבלות גזרו שמא יאכלו, כל שכן שצריך לגזור על טריפות (ששם יש יותר סיכוי שיאכלו כי זה לא מאוס על אנשים כמו נבלה, שהרי נשחטו).

2. רי"צ-רי"ח – הרישא לפני שר' יהושע חזר בו (אסור), הסיפא אחרי שחזר בו (מותר).

(קטז: רבע תחתון)

ג. לסיכום, דעת רי"ח:

מעמידין בקיבת נבלה – כי כאמור, היא לא אסורה.

מה לגבי קיבת גוי?

ר ' חייא-רי"ח: אסור, כי סובר כר' אליעזר שסתם שחיטת עובד כוכבים לע"ז, ואז הקיבה אסורה (כמו שראינו בהקדמה).

רב שמואל בר רי"צ – רי"ח: מותר, כי לא חוששים לר"א הנ"ל. וכן ההלכה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.