להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת חולין לחץ כאן
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
(קטז: במשנה – קיז: תחילת הגמרא)
חלק א – חלב ודם
א. חומרות בחלב – נחשב כמו חלק מבשר הקרבן – יש בו מעילה, פיגול, נותר וטמא
מקור : פיגול נותר וטמא זה ברור, וכן מעילה בקודשי קודשים.
מקור למעילה בקודשים קלים:
1. היקש בן שלמים לפר כהן משיח ("כאשר יורם משור זבח השלמים)
2. "כל חלב לה'".
וצריך את שני המקורות כי:
1. שגם יותרת וכליות ולא רק חלבים.
2. שגם האליה (שנקראת חלב), ולא רק מה שיש בשור (בשור אין אליה).
[אם האליה נקראת חלב, למה מותרת באכילה בחולין?
1. "כל חלב שור וכשב ועז" – רק חלב שמוקרב בשלושתם אסור בחולין.
2. נקראת "חלבו האליה" ולא סתם חלב.
דחייה – אז שגם לא ימעלו בה!
(קיז. באמצע)
ב. קולא בדם – שאין בה מעילה, פיגול, נותר וטמא
A . מקור שאין בה מעילה:
"כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר בַּדָּם הִוא וַאֲנִי נְתַתִּיו לָכֶם עַל הַמִּזְבֵּחַ לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי הַדָּם הוּא בַּנֶּפֶשׁ יְכַפֵּר" (ויקרא יז, יא).
1. עולא – לכם, שלכם.
2. רי"ש – לכפר – לכפרה ולא למעילה.
3. רי"ח – הוא – בהוויתו יהא (כמו שאחרי הזריקה אין בו מעילה, כך לפני).
[שהרי אין לך דבר שנעשתה מצוותו ומועלין בו.
והרי יש? (תרומת הדשן, בגדי הכהן לפי רבנן (ור' דוסא חולק), ועגלה ערופה?
a. הם שני כתובים הבאין כאחד ואין מלמדים.
b. יש בהם לימוד מיוחד שזה רק אצלם: בתהד"ש – "ושמו", בעגלה ערופה – "הערופה"].
B. ומה כל דעה תלמד משאר הלימודים?
ילמדו שאין גם את שאר הדברים – נותר וטמא.
C. ומניין שאין פיגול? זה ברור:
פיגול זה רק בדבר שמשהו אחר מתיר אותו (כמו בשר שניתר על ידי זריקהת הדם),
ואילו דם הוא המתיר את האחרים.
חלק ב – העור והרוטב
משנה :
לטומאת נבלה – צריך כזית, וצריך דווקא בשר.
לטומאת אוכלים – להיטמא – כלשהו, לטמא אחרים – כביצה,
ויש דברים שאמנם באופן עצמאי לא מטמאין טומאת אוכלין, אך מצטרפים לבשר להשלים לכביצה.
רש"י מחלק בין שומרים לבין דברים שנאכלים אגב הבשר:
שומרים :
עור,
עצמות (שומרות על המח עצם),
טלפיים (אמנם לרמב"ם זה לא שומר אלא כי נאכלים אגב הבשר),
נאכלים אגב הבשר :
רוטב
קיפה (תבלינים שהוקשו),
אלל (קכא. – ר"ל: חתיכות בשר שירדו יחד עם העור, רי"ח: גיד הצוואר (קשה מאוד)),
קרניים (בבסיסם – פחות קשים, ונאכלים אגב הבשר, אמנם יש מפרשים שזה שומר),