סיכום הדף יומי, גמרא חולין טז
שחיטה בכלי תלוש/מחובר
(טו: במשנה – טז: באמצע)
א. המשנה – השוחט במגל יד, בצור ובקנה – שחיטתו כשרה.
למה רק בדיעבד?
A. במגל יד – שמא ישחט בצד המשונן.
B. בצור ובקנה – מדובר במחובר.
שבזה – (א) רב כהנא: רבי – פסול, ר' חייא – מכשיר.
המקור בפסוקים
רבי – ויקח את המאכלת – תלוש.
ר' חייא (לרב) – המקור לא טוב, כי אולי אברהם דאג למאכלת משום זריזותו למצווה.
ב. מי סובר שזה בדיעבד:
a. ר' חייא – בדיעבד (="מכשיר")
[מקשים מברייתא (ב) – שמתירה לכתחילה? כמי היא?
אלא – באמת ר' חייא מכשיר לכתחילה (ורק נחלקו בדברי רב כהנא בדיעבד – להודיעך כוחו דרבי)].
b. רבי סובר בדיעבד,
[ויש לחלק – מחובר מעיקרו – פסול, תלוש שחיברו – דיעבד (משנתנו).
המקור לחלוקה – ברייתא (ג) שמחלקת בין סכין שחיברה לקרקע/מוכני – שכשירה בדיעבד, לבין עץ או אבן בולטים – שפסולה].
(ומה ר' חייא סובר במחובר מעיקרו? בתוס' – מתיר לכתחילה)
ג. תלוש ולבסוף חיברו – בתחומים נוספים ובשחיטה
רבא –
- בע"ז – נחשב תלוש (לכן משתחווה לביתו – אסרו, למרות שמשתחווה להר – לא אסרו).
- בזרעים – מחלוקת תנאים –
[כדי להכשיר מאכל לקבל טומאה צריך רצון בנפילת המים – או – על האוכל, או – על דבר אחר תלוש ומשם הגיע לאוכל. אם אותו דבר תלוש ולבסוף חובר – תלוי האם נחשב כמחובר או לא.]
אם רצה בנפילת מים על כותל שמחובר לקרקע –
יש בזה סתירה במשנה (מכשירין ד), כששם קערה על הכותל –
ברישא – רוצה שהמים יכנסו לקערה (להדיחה) – מכשיר, משמע שלכותל עצמו – לא.
בסיפא – משתמש בקערה כדי שלא יגיעו לכותל – לא מכשיר, משמע שאם רוצה לכותל – כן מכשיר.
אלא –
ר' אלעזר (ורבא) – זאת מחלוקת תנאים.
רב פפא – בכותל בניין – כן, בכותל מערה – לא. - בשחיטה
ת"ש – הברייתא לגבי מוכני (ג) (א,B, b, סוף טו:) –
a. מהסיפא – אם אבן יוצאת מעצמה – שוחט.
כרגע מבינים שזה תלוש שחיברו – וכשר.
דחייה – זה מחובר מעיקרו (כותל מערה), כמו קנה שיוצא מהקרקע.
b. מהאמצע – נעץ סכין בכותל ושחט – כשר.
דחייה – שלא מבטלו בכותל (מתכוון לקחתו).
c. מהרישא – במחובר לקרקע – כשירה.
דחייה – אולי רק מתייחס למקרה כמו סכין שלא מבטלו.
ד. בסכין מחוברת – סכין למטה ובהמה למעלה
סתירה –
לעיל בברייתא (ב) (טו: – א,B,a) –מותר,
רב ענן-שמואל – אסור.
תשובות , הברייתא –
1. רב זביד – התכוונה רק למקרה של תלוש.
2. רב פפא – בעוף מותר בכ"מ.
ה. שחיטה במוכני (סכין על גלגל) –
קשה – מקודם (ג) – כשירה, ואילו בברייתא אחרת (ד) – פסולה.
תשובה – הפסול הוא כשאינו בא מכוח האדם (משנה לא.), ולכן:
- אם מסתובב מכוח האדם – כשירה, מכוח המים – פסולה.
- בשניהם מכוח המים. אלא ש: כוח ראשון (שהאדם פתח פתח) – כשירה, כוח שני – פסולה.
(וכן מצינו ברוצח שפתח מים על חברו והטביעו – שחייב רק במים שבאו מכוח ראשון).
4 Responses
הורדת השיעור לפורמט של נכן
שלום!
האים ישנה אפשרות להוריד אץ השיעורים המתפרסמים לפורמט של MP3 עמ"נ שניתן יהיה לשמוע בלכתך ברך ומי שלא צמוד למחשב …….
ישראל
RE: הורדת השיעור לפורמט של נכן
כן, יש קישור מתחת ל"נגן" – "הורד קובץ mp3 של השיעור".
בשיעור זה לא מופיע קישור… תודה.
בשיעור זה לא מופיע קישור… תודה.
[quote name="אורי, אתר סיני"]כן, יש קישור מתחת ל"נגן" – "הורד קובץ mp3 של השיעור".[/quote]
RE: בשיעור זה לא מופיע קישור… תודה.
זה מופיע – תראה ממש בין שני הנגנים (של האודיו והוידאו).