סיכום הדף יומי, גמרא חולין לו
(לה: באמצע – לז. במשנה)
חלק א – הכשרת בשר לקבל טומאה ע"י הדם
א. המשנה ושיטת ר"ש
ת"ק – הדם מכשיר (ראשונים – כל דם (גם מתה ומכה, מכוח הסברות בהו"א של ר"ש בטבלה)
ר"ש – השחיטה מכשירה, ומחדש רב אסי – לר"ש הדם לא מכשיר.
שיטת ר"ש –
כן מכשיר לפי כולם | החידוש של רב אסי | לא מכשיר | |
דם חללים (מת מעצמו) | ר"ש – לא מכשיר | דם מתה (הרוגה) | דם מגפתו (מכה) |
"ודם חללים ישתה" | למרות שכתוב "על הארץ תשפכנו כמים" – לרב אסי מלמד שדם פסולי המוקדשים מותר בהנאה | לא הוקש למים | |
|
הו"א – למרות שכתוב "על הארץ תשפכנו כמים" – לרב אסי מלמד שדם פסולי המוקדשים מותר בהנאה. |
הו"א שנחשב חלל ע"י מלאך המוות (בשחיטה אין הו"א כזו, כי נקרא "זבוח"). |
הו"א שנחשב חלל – מה לי קטלא כולה/פלגא. |
- ראיות לרב אסי:
1. משנתנו – השחיטה מכשירה, משמע שהדם לא.
דחייה – גם השחיטה מכשירה.
2. "אמר להם – וכי הדם מכשיר? והלא שחיטה מכשירה!".
דחייה – והלא גם שחיטה מכשירה. - קושיות לרב אסי:
שתי ברייתות בהן אומר שבדם מתה/מגפה – לא מכשיר, משמע שבשחוטה מכשיר.
דחייה – רק בחלל מכשיר, וחידש מתה ומגפתו בגלל החידוש שבהן (ראה בטבלה).
- מה עם הפסוק "תשפכנו כמים"? בא להתיר דם פסולי המוקדשים (פסוק קודם) בהנאה כמים (אפילו שאסורים בגיזה ועבודה).
ב. איזה שלב בדם – רי"ש – ודם חללים – פרט לדם קילוח (בפשטות לר"ש ורבנן).
ג. מחלוקת רבי ור' חייא – שוחט והתיז דם על דלעת
רבי – מכשיר (טמא) – כרבנן, ר' חייא – תולים, רב אושעיא – מצרף את ר' חייא ור"ש – ומטהר/לא שורפים.
הסבר שיטת ר' חייא ורב פפא –
ר' חייא כרבנן שהדם מכשיר. אבל – צריך "דם שחיטה", ולכן תלוי מתי מוגדר שחיטה, וכאן מדובר שניתז רק בתחילת השחיטה.
לרבי – ישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף – ומכשיר.
לר' חייא – יש שני הסברים –
- רב פפא – השחיטה רק בסוף, וההתחלה לא מכשירה (ודאי).
"תולין" = מחכים לראות אם יהיה עליה דף בסוף שחיטה. - רב אשי – מסופק (אם בסוף או בהתחלה),
"תולין" – אם נגע בטומאה, מספק לא שורפים ולא אוכלים.
ורב פפא – למרות שר"ש תמיד לא מכשיר, ואילו רב פפא רק לפעמים לא מכשיר (לרב פפא – בדם בסוף ולרב אשי בדם בסוף לעניין שלא לשרוף) – רב פפא מצרף את ר"ש למה שניתן.
חלק ב – הכשרה לקבל טומאה על ידי חיבת הקודש
א. בעי ר"ל – (בדוגמא של צריד של מנחות) – האם מכשיר רק לעניין שנפסל, או שנטמא ממש (ראשון, שני וכו')?
- ראיה שלא –
ת"ש – ר"א – מתוך המקור להכשר במשקה (לפי הסבר הגמרא) –
יש שני פסוקים: ויקרא יא, לח – "וכי יותן מים על זרע… טמא הוא לכם", פס' לד – "מכל האוכל אשר יאכל, אשר יבוא עליו מים יטמא" – הפסוק הראשון מיותר ומלמד שכדי לטמא זה במשקה דווקא.
דחייה – צריך שני פסוקים – השני לטומאת שרץ, והראשון לטומאת מת (מתוך שאינו נצרך לגופו (שרץ) תנהו עניין לטומאת מת). יש צריכותא – במת יש חומרא של 3-7, בשרץ יש חומרא של שיעור עדשה (אלא כזית). - 2. ראיה שכן –
מתיב רב יוסף משיטת ר"ש ששחיטה מכשירה לטומאה ממש (שהרי משנתנו בחולין, אז ודאי שלא מדובר רק בפסול).
דחייה – שם זה מדרבנן. - 3. ראיה שכן –
ר' זירא – מכך שגזרו (ב"ש וב"ה) שמיץ שזב מהענבים מכשיר אותם לקבל טומאה אפילו שזה לא לרצונו (כי מדובר בסל, והמיץ ייפול לקרקע, אטו מקרה שמדובר בכלי אטום).
דחייה – מדובר מדרבנן.
רב יוסף – עכ"פ תוכיח מכאן שמדרבנן עושה ראשון ושני?
אביי – זה ברור, ר"ל שאל מדאורייתא (ואז אם מכשיר – נשרוף), והגמרא נשארת בתיקו.
ב. מניין ש"חיבת הקודש" היא מדאורייתא? (לו: מתחת לאמצע)
1. בבשר שלמים – "והבשר אשר יגע בכל טמא באש ישרף…" (ויקרא ז,יט) –
והרי שם לא הוכשר במשקה, כי דם הקרבן לא מכשיר (לא נשפך כמים), וכן המים (והדם) שבעזרה לא מכשירים (הלמ"ס של יוסי בן יועזר).
דחייה – אולי בדרך למקדש עבר בנחל, ונשארה רטובה, ונטף על הבשר?
2. מהמשך הפסוק הנ"ל – "והבשר, כל טהור יאכל בשר", "הבשר" מיותר ומלמד דין אחר של חיבת הקודש – שגם עצים ולבונה מקבלים טומאה אפילו שאינם אוכל.
2 Responses
1. בטבלה שר"ש לא מכשיר, צריך לבאר שהכוונה לדם שחיטה, כי בדם חללים גם ר"ש מודה שמכשיר.
2. בהמשך: שר"ש תמיד לא מכשיר, יש קישור למסכת תמיד דף לא, בעוד שזה לא קשור.
לא מצליח לשמוע
ב5שיעורים האחרונים לא מצליחים לפתוח ולשמוע
גם את התרשים שהיה לא רואים