(סו. 5- עד סו: שליש עליון)
סימני דגים טהורים וטמאים – סנפיר וקשקשת
א. ברייתא – סימנים משתנים נחשבים סימנים:
אין לו בצעירותו וזה גדל אחר כך – כשר (כמו שראינו בדף הקודם לגבי חגב)
כמו סולתנית (יש מפרשים שזה הערינג)
יש לו קשקשים והם נושרים כשדגים אותו – כשר
כמו אטונס (יש מפרשים שזה הטונה)
(סו: 2+)
ב. משנה בנידה – הקשר בין הסימנים
לא כל מי שיש לו סנפיר יש קשקשת,
אבל כל מי שיש לו קשקשת – יש לו סנפיר.
אז למה התורה בכלל כתבה סנפפיר אם מספיק לבדוק את הקשקשת?
- כי אם היה כתוב רק קשקשת, לא היינו יודעים מה זה וחושבים שזה סנפיר.
דחייה – לומדים מ"ושריון קשקשים הוא לבוש" שזה קשקשת.
- ר' אבהו – יגדיל תורה ויאדיר.