שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף עו – גמרא דף יומי

(עו. במשנה – עו: 11-)

חלק א – בהמה שנחתכו רגליה (חזרה לדיני טריפות)

הקדמה: מבנה הרגל:

ירך (קולית)

ארכובה עליונה

שוק

ארכובה תחתונה (רא"ש), וזה גם האזור של "צומת הגידים".

עוד עצם

במשנה: נחתכו רגליה:

             מעל הארכובה – טריפה

             מתחת לארכובה – לא טריפה,

ניטל צומת הגידים – טריפה (כרגע לא ברור אם הכוונה שרק ניטל הגיד או נחתכו הרגליים באזור הגיד).

גמרא –

א. פירושים:

עולא-ר' אושעיא – הכוונה לארכובה העליונה,

כלומר שאם נתחתכו באזור השוק – לא טריפה,

           מלבד אם נחתכו בצומת הגידים – שאז טריפה.

ר"י-רב – ר' חייא – מחמיר: הכוונה לארכובה התחתונה.

           ואז מה החידוש בנחתכו באזור צומת הגידים – הרי שם ממילא פסול?

           עונה ר"י – ניטל הגיד בא לחדש עוד חומרא: שגם אם ניטל ללא חיתוך העצם – טרף.

[ואילו הרישא – מחדשת שגם בנחתך העצם ללא הגיד – טרף.

אבל מקשה עולא – הרי כתוב ברישא "נחתכו" – משמע שגם הגיד נחתך, למה הרישא לא הדגישה שזה גם עצם ללא הגיד?

ור"י שתק, אבל רש"י מדגיש שלא חזר בו, וכך פוסקים להלכה לחומרא – ארוכבה תחתונה + ניטל הגיד גם ללא העצם.

[ר"י – יכולתי לפרש שלמעלה מן הארכובה – הכוונה מעל צומת הגידים, ואז זה כן היה חידוש שגם בצומת הגידים זה פסול.
אבל ר"י דוחה את זה בעצמו, כי הרי זה לא מה שכתוב].

[רב פפא – מפרש את ר"י-רב אחרת, בצורה שמתאימה להלכה של ר' אושעיא].

לסיכום:

לעולא-ר' אושעיא – טרף רק אם נתחך הכל מארכובה עליונה ולמעלה.

לר"י-רב – ר' חייא – טרף – או אם נחתך העצם מארכובה תחתונה ולמעלה,

או אם ניטל צומת הגידים גם ללא שנחתך העצם.

(עו. שליש תחתון)

ב. מיקום צומת הגידים

הגבול התחתון:

מחלוקת מה אמר רב אסי, מלמעלה למטה (ונפרש כרא"ש שכל דעה מוסיפה על הקודמת עוד קצת למטה):

  • רבה – דאגרמא ולבר (מהעצם ולחוץ: מהמקום שבו הגיד מתרחק מעט מעצם השוק ואז נכנס לשריר).
  • רבה בר רב הונא –מהאגרמא ולגיו (מהעצם ולפנים: מקום החיבור של הגידים לעצם),
  • רבא בר רבה בר רב הונא – ממעל הערקומא (עצם קטנה שעל המפרק של הארכובה התחתונה).

[והיה תלמיד שאמר שגם מול הערקום עצמו,

אך אמר לו ר' אבא – זה רק ממעל לערקום, איפה שהטבחים מתחילים להפריד את הבשר מהעצם].

  • ר"י-שמואל – צומת הגידין – מקום שהגידין צומתים (נראים מחוברים).

           לא ברור אם התכוון לומר מיקום, אם כן – זה נראה כמו המיקום הכי תחתון.

הגבול העליון ("ועד כמה?"):

רב יהודה בשם שמואל – ממקום שצומתין עד מקום שמתפשטים (שנכנסים לבשר).

           כמה זה יוצא? אביי: (ונראה שזה לפי שמואל. מה עם שאר הדעות לעיל?)

           בשור – 4 בטדי (4 אצבעות),

           בבהמה דקה (כבש, עז) – כמה סימנים:

צומת בגידים הגידים: בולטים, קשים, עבים, לבנים (מר בר רב אשי מחמיר יותר – גם כששקופים, העיקר שעוד לא אדומים)

                      למעלה מזה הם נבלעים בבשר, רכים, דקים, אדומים.

(עו: 2+)

ג. חיתוך צומת הגידים – כמה צריך לחתוך?

(משמע שהלכה כר"י-רב (חלק א), שגם אם נתחך צומת הגידים בפני עצמו זה מטריף, וכעת השאלה היא כמה צריך להיחתך).


  1. A. בבהמה:

בבהמה יש שני גידים דקים ואחד עבה (שעבה משניהם יחד)).

מהמחמיר למקל:

רב יהודה–רב (גירסה 1) – מספיק שנתחך אחד מהם ברובו.

אמימר–רב זביד – כדי להטריף צריך או רוב בניין (שנפסק העבה) או רוב מניין (שנפסקו שני הדקים).

רב יהודה–שמואל – רוב מניין (שנפסקו שניים, משמע שלא משנה איזה)

(רב יהודה אמר לשמואל את מה שרב אמר, ואמר ששמואל הגיב: למה לפסול אם עדיין יש שניים, משמע שאם אין רוב – טריפה).

מר בר רב אשי–רב זביד – צריך גם רוב בניין וגם רוב מניין (למשל שנפסק העבה + דק אחד).

רב יהודה–רב (גירסה 2) – צריך שיחתך רובו של כל אחד מה3.

רבנאי-שמואל – צריך שייפסק לגמרי. אם נשאר אפילו כחוט הסרבל – כשר.

  1. B. בעופות (הדיון על עופות מובא באמצע הדיון על בהמות – עו: 7+))

אפילו נפסק 1 מתוך 16 הגידים שיש שם בעוף – טריפה.    

(עו: באמצע)

ד. נשברה העצם

עד עכשיו עסקנו ברגל שנחתכה לגמרי.
עכשיו הגמרא חוזרת למשנה, ועוסקת גם ברגל שהעצם רק נשברה (שבר סגור או פתוח).

לעצם שנשברה יש שתי השלכות:

דין הבהמה – האם זה נחשב שהרגל נחתכה, ואז אם מעל הארכובה הבהמה טריפה.
דין הרגל – אם הרגל נחשבת חתוכה, הרי שזה איבר המדודלדל, וכמו שראינו בדף עג:-עד – הרגל אסורה באכיל מדרבנן (אך לא טמאה).

אז איזה שבר נחשב חתוך?

לגבי האיבר המדולדל אומרת המשנה –

אם רוב הבשר קיים – נחשב מחובר. אם אין רוב בשר נחשב חתוך (איבר המדולדל).

 לגבי שאר הבהמה:

           רב – אותה הגדרה (אם אין רוב בשר – נחשב חתוך לגמרי).

           שמואל – יותר קל (גם אם אין רוב בשר, כל עוד יש גידים – לא נחשב חתוך).

להלכה:

  1. רב נחמן מקשה על שמואל – לא ייתכן שלעניין אחד זה נחשב חתוך (איבר המדודלדל) ולעניין בהמה זה לא (אנשים יאמרו שזה מוזר – האיבר נזרק לפח ואילו הבהמה כשרה, אפילו שזה מעל הארכובה).
  2. שלחו מארץ ישראל שהלכה כרב.
  3. כשר' זירא עלה לארץ ישראל שמע את ר' ירמיה אומר את דברי רב, ואמר לו שכן אמר שמואל, כלומר גם שמואל חזר בו.

[כששלחו מארץ ישראל, אמרו שהאיבר עצמו טמא,

ועל זה מקשה הגמרא מהמקורות שראינו בדף עג: שהאיברו באיבר רק מדרבנן והאיבר עצמו טהור].

(ע: 8- עד עא: 9-)

חלק א – [מאמר מוסגר] המקור לטומאת נבילה

א. תניא –
בהמה וחיה טמאים (ויקרא ה) – "או נפש אשר תגע… או בנבלת חיה טמאה או בנבלת בהמה טמאה… והוא טמא ואשם" (ומביא קרבן עולה ויורד).
בהמה טהורה (ויקרא יא,לט) – "וכי ימות מן הבהמה אשר היא לכם לאכלה הנוגע בנבלתה יטמא…".

ר' יונתן – מניין שגם בחיה טהורה?
בן עזאי:

1. בן עזאי – (ויקרא יא,כז) "וכל הולך על כפיו (בהמה טמאה), בכל החיה ההולכת על ארבע (לרבות נבלת חיה טהורה) טמאים הם לכם"
            דחייה –
לא כתוב "וכל" אלא "בכל"
– ונלמד לזה לעובר במעי אמו (ראה דף ע, חלק ב, B, A).      

2. רי"ש – חיה בכלל בהמה ולהפך.

[A. מקור – (עא. 4+)
חיה בכלל בהמה
(דברים יד) – "זאת הבהמה אשר תאכלו, שור שה כשבים… איל וצבי ויחמור…".
בהמה בכלל חיה
(ויקרא יא,ב) – "זאת החיה אשר תאכלו מכל הבהמה אשר על הארץ…".

B. יישומים –

חיה בכלל בהמה –
1. בטהורות – לסימני טהרה (מפרסת פרסה ומעלת גרה).
(וכן לטומאת נבילה, כדלעיל)
2. בטמאות וטהורות – לאיסור "בהמתך לא תרביע כלאיים".
בהמה בכלל חיה –
3. בטמאות וטהורות – רבי – שלגבי קרבן עו"י של טמא, לכאורה לא צריך לכתוב בהמה
("או נפש אשר תגע… או בנבלת חיה טמאה או בנבלת בהמה טמאה… והוא טמא ואשם"),
ונכתב כדי להקיש למזיד (ויקרא ז,כא) –
"ונפש כי תגע בכל טמא… או בבהמה טמאה… ואכל מבשר זבח השלמיםונכרתה הנפש ההיא מעמיה"), שזה דווקא כשאכל קודשים ולא עצם הטומאה.
4. בטהורות – שגם בהמה היא "יצירה" –
(בראשית ב) "ויצר ה' אלוקים… כל חית השדה", ולפי ר"מ אשה יושבת ימי טומאה וטהרה על לידתה.

(גמרא שאחרי המשנה עא.)
חלק ב – טומאה וטהרה בלועה בגוף

רבה – אינן מטמאים/נטמאים

א. מנלן:
A. הטומאה לא יוצאת – מנבילה שבמעיו שלא מטמאת
("והאוכל מנבלתה יכבס בגדיו וטמא עד הערב" – ואח"כ טהור, גם אם אכל סמוך לשקיעה והנבילה עדיין במעיו ולא התעכלה).

קשה – אולי לא מטמא כי כבר אינו ראוי לאכילת גר תושב?
תשובות:

1.      יש מחלוקת למה צריך להיות ראוי – בר פדא – אדם, רי"ח – כלב. אז לרי"ח לא קשה.

2.      כן ראויה לאדם (אם לא לעס, והאדם השני לא יודע מזה).

B. הטומאה לא נכנסת –
קל וחומר
מכלי חרס –
כלי חרס עם צמיד פתיל – מונע כניסת טומאה ולא מונע יציאת טומאה
(כשאין טפח מעל הטומאה),
= אדם, שמונע יציאת טומאה, קל וחומר שמונע כניסת טומאה.

[הסבר הקו"ח:
1. יותר קל למנוע כניסת טומאה מיציאת טומאה.
2. קל וחומר רגיל – כלי חרס>אדם, שאצל אדם הטומאה לא יוצאת].

דחייה – כלי חרס אינו מקבל טומאה מגבו.
[שתי הבנות:
1. לא יותר קל למנוע כניסה, אלא כלי חרס מונע כניסה פשוט כי אינו מקבל טומאה מגבו.
2. דחייה רגילה של קל וחומר – אדם>כלי חרס.

דחיית הדחייה – כלי חרס>אדם, שנטמא מאוירו (מובן להבנה 2),

C. עוד לימודים למצבים נוספים –
1. מניין שגם בלוע דרך פי הטבעת?
(עא: 6+)
קל וחומר מהפה
– פי טבעת יותר מעכל מאשר הפה, ולכן יחשב יותר בלוע, אז קל וחומר מדרך הפה, שלא מקבל ולא מטמא.

2. מניין שגם בלוע בבהמה?
קל וחומר מאדם – אדם>בהמה (שכן נטמא עוד בחייו),

דחיה – בהמה>אדם, (שכן אם נכנסים לבושים לבית מנוגע, בשביל שהבגדים ייטמאו האדם צריך לשהות והבהמה לא).

דחיית הדחייה – אין הבדל לגבי בית מנוגע, כי גם אדם שנכנס עם בגדיו על גבו (כבהמה) – הבגדים טמאים מיד.

(עא: 😎

ב. למה צריך את רבה, הרי שני הדינים כבר נאמרו –

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.