(עח. תחילת פרק אותו ואת בנו – עט: שורה 1)
איסור "אותו ואת בנו"
א. המשנה
"ושור או שה, אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד" (ויקרא כב).
בשביל הקיצור: אותו ואת בנו=או"ב.
A. גם בחו"ל ושאין בימ"ק,
B. בחולין ובקודשים.
עקרונות:
א. לגבי אותו ואת בנו
1. החיוב – תמיד השני חייב מלקות על אותו ואת בנו.
2. האם הבהמה פסולה?
בחולין – כשרה
בקודשים – נחשבת לא ראויה להקרבה (מחוסר זמן) ולכן:
פסולה, כיוון שנחשבת מחוסר זמן, (מצד שני אין חיוב על שחיטתה בחוץ).
ב. חוץ ופנים (חיוב ופסול) –
חולין שנשחטו בפנים – פסולים, חיוב: אין מלקות.
קדשים בחוץ – פסולים, חיוב: כרת ומלקות, אא"כ זה אותו ואת בנו שפטור (כי אינו ראוי כנ"ל).
הפירוט (מומלץ לראות את הטבלה בחוברת סיכום של המסכת):
1 | 2 | 1 | 2 |
א. חולין בחוץ
| פטור | מלקות או"ב | |
כשר | |||
ב. קדשים בחוץ
| כרת | אין כרת (מחוסר זמן), | |
מלקות על חוץ, | מלקות או"ב, | ||
פסול (חוץ, זמן) | |||
ג. חולין בפנים
| פטור | מלקות או"ב | |
פסול (בפנים) | פסול (בפנים) | ||
ד. קדשים בפנים | פטור | מלקות או"ב | |
| כשר | פסול (זמן) | |
ה. חולין | קדשים | פטור | אין כרת, |
בחוץ | כשר | פסול (חוץ, זמן) | |
ו. קדשים | חולין | כרת ומלקות (חוץ) | מלקות או"ב |
בחוץ | פסול (חוץ) | כשר | |
ז. חולין | קדשים | פטור | מלקות או"ב |
בפנים | פסול (בפנים) | פסול (זמן) | |
ח. קדשים | חולין | פטור | מלקות או"ב |
בפנים | כשר | פסול (בפנים) | |
ט. חולין | פטור | מלקות או"ב | |
בחוץ | בפנים | כשר | פסול (בפנים) |
י. קדשים | כרת ומלקות | מלקות או"ב | |
בחוץ | בפנים | פסול (חוץ) | פסול (זמן) |
יא. חולין | פטור | מלקות או"ב | |
בפנים | בחוץ | פסול (בפנים) | כשר |
יב. קודשים | פטור | אין כרת (זמן) | |
בפנים | בחוץ | כשר | פסול (זמן, חוץ) |
ב. ת"ר – מניין שאו"ב נוהג בקודשים?
A. הפסוקים (ויקרא כב) והלימוד הבסיסי
כז – שור או כשב או עז כי יולד, והיה שבעת ימים תחת אמו, ומיום השמיני והלאה ירצה לקרבן אשה לה'.
כח – ושור או שה, אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד.
הלימוד הבסיסי:
לא רק בקודשים – שור הפסיק העניין,
שזה גם בקודשים – 1. היקש (אך נדחה בגלל השור). 2. ו מוסיף.
B. גם בכלאיים
למה או"ב כולל כלאיים? (עח 4-)
והרי: 1. כמו שראינו – היקש לקודשים (שכלאיים פסולים). 2. רבא – כל "שה" בא להוציא כלאיים.
תשובה – "או" – לרבות כלאיים.
דחייה – "או" תפוס לחלק (שלא צריך גם שור וגם שה ובניהם).
תשובות:
- "לחלק" נלמד מ"אותו ואת בנו (לשון יחיד)".
דחייה – זה לא מספיק, כי ניתן ללמוד שצריך שור+שה+בן של אחד מהם,
תשובה – נלמד מ"אותו ואת בנו".
דחייה – לפי חנניה "אותו" תפוס (להלן ג)
- כר' יונתן – לחלק לא צריך לימוד.
[מקור – "כי איש איש אשר יקלל את אביו ואת אמו, מות יומת, אביו ואמו קילל – דמיו בו". מנייין שזה או אביו או אמו?
ר' יאשיה – משינוי הסדר,
ר' יונתן – לא צריך פסוק אא"כ כתוב "יחדיו" (לא תחרוש בשור ובחמור יחדיו)
ג. מחלוקת חנניה ורבנן ("אותו") (עח: באמצע)
A. האם או"ב נוהג גם בזכרים?
רבנן – לא, חנניה – כן.
B. מקורות:
רבנן – לא:
- בניין אב משילוח הקן (רק באם).
דחייה – באו"ב יש חומרא שאסור גם במזומן.
תיקון – "אותו" – לשון יחיד, ולומדים משילוח הקן לבחור באם).
דחייה – "ואם נפשך לומר" ש"אותו" – לשון זכר.
- "אותו ואת בנו" – מי שבנו כרוך אחריו = האם.
חנניה – כן:
אותו – האב (לשון זכר), ואת בנו – האם (בנה כרוך אחריה).
(יוצא שלחנניה "אותו" תפוס, לרבנן תפוס רק בהו"א).
C. דעת שמואל (עט. 3+)
a. [רמב"ן – מחלוקתם היא רחבה – האם יש משמעות לאבא בבע"ח:
רבנן – אין, חנניה – יש].
b. שמואל – כחנניה (אם+אב) – יש משמעות לאב,
c. וכן אמר שמואל לגבי פרד (בן חמור וסוס) –
צאצאי סוסות + חמורים – מותרים, כי הצאצאים זהים,
אבל בזוגות הפוכים: צאצאי סוסה וחמור עם חמורה וסוס –
שמואל: ר"י – אוסר, כי הולך לפי האם וממילא הצאצאים שונים,
אבל רבנן (חנניה) – מותרים, כי הולכים גם לפי האב, ויוצא שהם זהים.
d. שאלה בשיטת ר"י – (עח. רבע) האם ברור לו שאין חוששים לאב, או שזה מספק?
נפקא מינה – לשדך ילד של סוסה וחמור עם סוסה: אם ודאי – מותר, אם ספק – אסור.
ראיות:
1. המשנה בכלאיים, ר"י – "כל בני סוס, אע"פ שאביהם חמור – מותרים זה בזה".
במה מדובר – אם בשניהם האם היא סוסה והאב חמור, פשיטא שמותר.
אלא – באחד שני ההורים סוסים, ובשני רק האם, ומותר – לא מתחשבים באב!
דחייה – מדובר שההורים זהים, והחידוש: שלא אומרים שבכל ילד מעורב משני המינים, ואז יוצא שבשידוך מערבבים בין המינים, אלא – הילד הוא מין עצמאי ומותר בדומה לו.
2-3. ר"י, וכן רב הונא ברדר"י – אין מרביעין על פרידה סוס או חמור אלא מינה.
מכאן שזה רק ספק, וחושש גם לאב.
[דחיית הברייתא – הכוונה שלא ידוע מה מינה, ולכן א"א את שניהם, וא"א לבדוק בסימנים כי היא אילמת וקטועת אוזניים וזנב].
אך את רב הונא א"א לדחות כך.
ואכן – ר' אבא הקפיד שיבדקו את הפרדות שיהיו האמהות והאבות מאותו מין (על ידי בדיקה).