(עט: שורה 1 – פ. שליש תחתון)
כוי – לגבי אותו ואת בנו, כיסוי הדם ומתנות כהונה
הקדמות:
1. יש או"ב בילד כלאיים.
2. מחלוקת האם או"ב שייך באב, והאם חוששים לזרע אב – חנניה – כן, ר"י – לא.
3. המחלוקת הנ"ל שייכת גם לגבי כלאיים – האם הבהמה מוגדרת לפי האם או לפי האב והאם.
4. הנחת הבסיס של כל הסוגיא – רב חסדא – כוי זה כלאיים של בהמה וחיה.
א. המחלוקת באו"ב
ת"ר – (כאמור) או"ב נוהג בכלאיים (שתי בהמות),
האם נוהג בכוי?
רבנן – כן, ר"א – לא.
ב. הסבר המחלוקת:
- הכוי הוא הילד – לא יתכן:
- אמא חיה (צבייה) – ברור שאין או"ב (אין או"ב בחיות, רק בבהמות).
- אמא בהמה (תיישה) – ברור שיש או"ב, כי לא אכפת לנו מה מין הילד ("שה" ו"בנו" כל דהו).
- הכוי הוא ההורה, וההורים שלו הם תיש וצבייה:
רבנן (כן), 2 הנחות:
1. חוששים לזרע האב (לכן הכוי הוא גם חצי שה), כמו חנניה
2. גם ב"מקצת שה" יש דין או"ב.
על מה חולק ר"א? שתי אפשרויות:
- שלא חוששים לזרע אב (עט: שליש).
- שאין איסור ב"מקצת שה" (פ. 1+)
ג. תחומים נוספים
המחלוקת צריכה להסתדר עם עוד שני מקורות:
המחלוקת | שוב, הדין של או"ב בכוי: | משנה לגבי כיסוי הדם (פג:, רק בחיה) – ספק אם חייב. | ברייתא לגבי מתנות כהונה (רק בבהמה), רבנן – חייב, ר"א – פטור |
1. האם חוששים לזרע אב: | האבא בהמה, | קשה: למה זה ספק? | קשה – |
2. (לפי כולם ספק אם חוששים לזרע האב) והמחלוקת: רבנן – כן, | שתי אפשרויות:
2. האמא בהמה, ר"א – אין, כי חצי בהמה זה לא מספיק. | לרבנן, | האמא בהמה (הכוי הוא ספק רק בהמה, ספק בהמה+חיה):
|
ד. שיטות נוספות בכוי
A. רב יהודה – ברייה בפני עצמה,ויש ספק אם נחשב לחיה או בהמה.
B. כתנאי –
יש אומרים – כלאי חיה ובהמה,
אך כל השאר חולקים:
ת"ק – איל הבר,
ר' יוסי ורשב"ג – ברייה בפנ"ע (ולגבי חיה/בהמה – ר' יוסי – ספק (וכן רב יהודה), רשב"ג – בהמה).