(פ. שליש תחתון – פ. 4 שורות מלמטה)
עיזי באלא
הפסוק (דברים יד, ד-ו)-
"זאת הבהמה אשר תאכלו, שור, שה כשבים ושה עיזים.
איל וצבי ויחמור, ואקו ודישון ותאו וזמר.
וכל בהמה מפרסת פרסה ושוסעת שסע שתי פרסות, מעלת גרה בבהמה, אותה תאכלו".
2 דיונים מקבילים ודומים:
ברור לכולם שהם מותרים, השאלה רק האם הם חיה או בהמה.
א. ר' זירא – רב ספרא – רב המנונא – בהמות (עיזים).
מקור – ר' יצחק: הפסוקים הם בדווקא (רק 10 אלו אסורים).
וממילא, מכך שעיזי יער לא הוזכרו בחיות, הם כלולים בעיזים.
קושיות:
1. קושיא על ר' יצחק:
רב אחא ב"י – אולי יש כאן פרט וכלל, ובא לרבות עוד פרטים?
תשובה – אם כך, ריבוי הפרטים כאן מיותר. אלא זה בדווקא.
2. רב אחא בריה דרבא לרב אשי – אולי כן כלול בפסוק (ה"תאו"/"זמר")?
רב חנן לרב אשי: אמימר – חיות (וחלבן מותר).
ב. רב הונא בר חייא – בהמות.
(שאלו אותו לגבי מזבח (שרק בהמות מותרים)).
מקור – יש מחלוקת (כלאים ח,ו) לגבי שור הבר,
אך שם ר' יוסי שאומר "חיה", זה כי זה ה"תאו" (לפי אונקלוס), וכלול בפסוק החיות,
אך עז היער אינו כלול בחיות.
קושיה – אולי כן כלול בפסוק ("אקו"/"תאו"/"זמר")?
רב חנן לרב אשי: אמימר – חיות (וחלבן מותר).
תגובה אחת
RE: חולין דף פ – גמרא דף יומי
אורי שלום
אם אתה יכול להעביר היום את השיעור של מחר כדי שנוכל להכינו כראוי
תודה
עדי