שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף פב – גמרא דף יומי

(פא: 3- עד פג. במשנה)

חלק א – עוד דוגמאות לשחיטה לא ראויה (שלפי ר"ש אין איסור או"ב)

א. השוחט פרה אדומה
כיוון שאסורה בהנאה, אין איסור אותו ואת בנו.

וקשה – הרי גם לאחר השחיטה ניתן לפדות את הפרה ואז לאכול אותה כחולין רגילים – כלומר זו שחיטה ראויה (וגם אם בפועל לא פדו – אצם היכולת לפדות ולאכול מגדירה אותה כאוכל).
תשובה – אכן יש למחוק את הדוגמא הזו מהמשנה.

ב.השוחט עגלה ערופה (לפני שערפו אותה)
כיון שעגלה ערופה אסורה בהנאה , זו שחיטה שלא מתירה.

וקשה – הרי המשנה בסוטה אומרת שכל עוד לא ערפו – ניתן לבטל והיא חולין ומותרת בהנאה (למשל אם מצאו את הרוצח). אז אם שחטו – זו שחיטה שמתירה.

תשובות:

  1. אכן צריך למחוק גם את זה מהמשנה.
    (תחילה אמרו את זה בר' ינאי ובר"ל, אבל בסוף אמרו ברי"ח, כי בר' ינאי ור"ל אומרים את התשובה השנייה).
  2. תלוי מתי –
    לפני הירידה לנחל – מותרת בהנאה (משנה בסוטה).
    אחרי הירידה לנחל – אסורה (משנתנו – שהשחיטה לא מתירה).

(פב. משנה ראשונה)

חלק ב – משנה: שניים שקנו אם וביתה

מבחינת דיני ממונות – לראשון יש זכות לשחוט קודם (אך אם השני הקדימו – לא קונסים אותו).

אך אם לא אמר שהוא רוצה לשחוט, אם השני שחט – זכה (זריז נשכר).

(פב. משנה שנייה)

חלק ג – איסור שחיטת הבן לפני האם

מה המקור? (הרי בתורה כתוב קודם את האם – "אותו ואת בנו")

תשובה: "ושור או שה אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד".

           אם היה כתוב "לא תשחט" – זה מלמד את עצם האיסור.

           היה היה כתוב "לא ישחטו" – מלמד שגם אם זה שני שוחטים שונים – השני חייב.

מזה שכתוב לא תשחטו – גם בן לפני האם.

(פב: 6+)

חלק ד – שחיטה אחת עם שני איסורים (שני איסורים בהעלם אחד)

במשנה שני מקרים כאלה:

  1. שחט שני בנים ואחר כך את אמם,
  2. יש אם (A), בת (B) ונכדה (C). ושחט את A ו-C, ואחר כך את B.

בשני המקרים:

ת"ק40 (זה מעשה אחד עם שם איסור אחד).

סומכוס80.

  1. A. מה המחלוקת?

ת"ק מובן – כמו כל שני חטאים בהעלם אחד/התראה אחת – (כמו אכל כזית חלב ושוב כזית חלב, שחייב פעם אחת).

אביי: מה עם סומכוס? 2 אפשרויות:

  1. דין מיוחד כאן, כיון שדומה לשני גופים מוחלקים (כי יש שני בנים).
    ואילו ת"ק – סוף סוףך את השחיטה האסורה (השנייה) הוא עשה על גוף אחד.
  2. לא דין מיוחד כאן, אלא סומכוס פוסק באופן כללי:
    גם שני חטאים בהעלם אחד – חייב פעמיים.

(פב: שליש)

  1. B. ראיות לאפשרות השנייה:
  2. הזורע כלאיים כלאיים לוקה.
    לכאורה הכוונה שזרע בהעלם אחד (לתקן בשיעור שזה שוגג ולא מזיד) וחייב 2 – סומכוס.

דחייה – הכוונה בשני העלמות, ומה החידוש? שחייב גם על חיטים וחרצן או שעורים וחרצן
(שלא ער' אשעיא שמצריך חיטים + שעורים + חרצן).

  1. משנה: אכל כזית בגיד הנשה ימין וכזית משמאל
    ת"ק – 80, ר"י – 40.
    המשנה צריכה להסתדר עם ההבנה בר"י שהוא מתלבט אם חייבים על ימין או שמאל.
    מכאן שמדובר בהתראה אחת, כי אם מדובר בשתי התראות – כל התראה היא התראת ספק (ולר"י התראת ספק לא נחשבת).
    יוצא שת"ק מחייב פעמיים בהתראה אחת – סומכוס.

דחייה – מדובר בשתי התראות, ור"י מחייב גם על התראת ספק.

  1. ברייתא – אכל משני גידי ימין של שתי בהמות –
    ת"ק – 80, ר"י – 40.
    לא ייתכן שמדובר בשתי התראות כי אז ר"י יחייב 80, אלא מדובר בהתראה אחת,
    ות"ק מחייב 80 – סומכוס.

דחייה – מדובר בשתי התראות, ולכן ת"ק (חכמים) מחייבים 80.

ולמה ר"י מחייב 40?
מדובר שגיד אחד היה כזית וגיד שני היה שלם אך לא כזית
רבנן מחייבים בגיד שלם גם ללא כזית ור"י פוטר.

  1. C. מאמר מוסגר – שתי הדעות בדעת ר"י לגבי התראת ספק:
  2. לא נחשבת התראה
    היכה שני אנשים זה אחר זה שאחד מהם אביו, ועדים התרו על שניהם אך לא ידעו מי אביו – פטור.
  3. נחשבת התראה
    הותיר מבשר הפסח כמעט עד בוקר והתרו בו, עקרונית חייב,
    (אפילו שזו התראת ספק – כי אולי יאכל אחר כך).
    אלא שפטור רק כי זה לאו הניתק לעשה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.