להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת ברכות לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(טו. במשנה – טו: שליש תחתון)
הקורא ולא השמיע לאוזנו
(ראינו ביג. לרבי צריך (שמע) לרבנן לא. כאן המחלוקת המקורית).
א. הדעות והמקור-
ר' יוסי – לא יצא ("שמע")
ת"ק (ר"י) – יצא (שמע – בכל לשון. ורי"ס לומד את שני הדינים משמע).
ב. השוואה לתחומים אחרים:
- שמע
רי"ס – לא יצא
ר"י – יצא
שתי הבנות בר"י:
1. לכתחילה ("הקורא" – להודיעך כוחו דר' יוסי)
2. רק בדיעבד (הקורא).
- a. משנה – תרומת חרש (הברכה דרבנן) – רק בדיעבד
שתי אפשרויות:
- רי"ס – בשמע זה דאורייתא לכן לא יצא, כאן זה דרבנן ולכן בדיעבד יצא
- ר"י – בשמע דיעבד, וגם פה דיעבד.
b. (משנה) מגילה על ידי חרש שו"ק – לא יקראו (ור"י מכשיר קטן).
שתי אפשרויות:
- רי"ס – ולא יקראו גם בדיעבד.
- ר"י – ולא יקראו לכתחילה, אבל בדיעבד כשר.
- ברכת המזון בלבו (דאורייתא) – רק בדיעבד
אפשרויות:
כרי"ס לא יתכן, כי בדאורייתא לא יצא.
אלא ר"י – אם סובר שבשמע זה בדיעבד.
- ר"י בן ר"ש ב"פ – חרש תורם לכתחילה
רק ר"י – בהנחה שהוא מתיר לכתחילה.
- ר"י בשם ר"א ב"ע – בשמע צריך להשמיע (אך בדיעבד יצא).
ר"מ – לכתחילה לא צריך.
יוצא שC ו-D לא מסתדרים.
תשובות:
- ר"י מתיר לכתחילה (D), ו-C זה ר"י בשם ר"א בן עזריה (E) שדורש שלכתחילה ישמיע ("צריך").
- ר"י כרבו – רק בדיעבד (C), ו- D זה ר"מ שמתיר לכתחילה (E).
בגמרא הסוגיא מובאת בשני מהלכים מקבילים:
מהלך ראשון – מתייחס לB1.
מהלך שני – (טו. 3-) מתייחס לB2.
לגבי B2 יש דיון ביניים, שמקשים על ההבנה שזה ר"י:
- קטן גם לא בדיעבד (תשובה – הא כדאיתא והא כדאיתא).
- ר"י מוזכר בסיפא (תשובה – חסורי מחסרא).
ג. רב חסדא –
הלכה כר"י בשם ר"א ב"ע והלכה כר"י – שלכתחילה צריך להשמיע ובדיעבד לא.
(וכן ר' טבי-ר' יאשיה – הלכה להקל).
ד. גישה שונה – רב יוסף – אין השוואה בין קריאת שמע לשאר
מחלוקת רי"ס ור"י רק בקריאת שמע,
אבל בשאר לפי שניהם:
- לא יצא.
קשה: ברכהמ"ז יצא בדיעבד (וכן ראינו במגילה ותרומה). - יצא.
4 Responses
בפשטות העניין להשמיע לאזנו הוא שלימות בדיבור, ועוד יתכן לומר שעניינו הוא שמעבר לזאת שהקב"ה שומע ויודע מחשבות ליבו, בנוסף יש מעלה שהוא ישמע היוצא מפיו, כדי שיוכל להפנים זאת בלבו כראוי
תודה רבה
יישר כח ענק.
השיעור נמסר באומנות ובחכמה רבה.
הערכה רבה
בס"ד
לרב אורי שלום!
השיעורים מועברים בכשרון גדול ובחן רב.
ניכרת השקעה עצומה.
תועלת רבה גם כהקדמה וגם כסיכום.
יישר כח גדול מאד. זכות התורה וזכות הרבים יגנו על כבודו ועל כל המשתתפים ביצירה.
יואל