להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת ברכות לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(יז: רבע תחתון – יט. רבע תחתון)
תחילת פרק מי שמתו –
פטורים שונים מקריאת שמע – עוסקים במצוות המת, נשים עו"ק, בעל קרי וזב
הקדמה
על אנינות ואבילות
אונן – מיד במיתה, ולאותו יום, מהתורה (מע"ש). מחלוקת לגבי הלילה (טז:).
אבלות – מהקבורה. שאר הימים – דרבנן. יום הקבורה – מחלוקת ראשונים.
על עוסק במצווה –
בטז: ראינו שני סוגי פטור – 1. עוסק במצווה. 2. טרוד במצווה (חתן). היום נפגוש את שניהם.
א. פטורים שונים שקשורים למת
A. (טז:) – אבל – פטור רק מתפילין (פאר)
B. אונן – "מי שמתו מוטל לפניו" – פטור מק"ש, תפילה ותפילין.
מת שאינו לפניו –
במשנה – "מוטל לפניו", בברייתא – משמע גם בבית אחר.
תשובות:
- 1. רב פפא – חייב (והברייתא שפטרה זה רק באותו בית).
- 2. רב אשי – פטור (וגם כשהוא בבית אחר, נחשב "מוטל לפניו").
מחלוקת בירושלמי – כשאינו אמור לקוברו –
דעה 1 – חייב (כי אינו טרוד במצווה),
דעה 2 – פטור (מצד כבוד המת שלא יסיח דעתו ממנו).
C. עוד פטורים במשנה של מי שאינו אבל – שתלויים בעיסוק מעשי במצווה –
1. נושאי המיטה (תוס') – מי שהולך להחזיק – פטור מק"ש, מי שלא – רק מתפילה.
2. בהליכה לשורות – אם יספיקו – יאמרו (בגמרא – אפילו פסוק אחד),
3. בשורות – רק הפנימיים פטורים.
D. עוד פטורים בברייתות בגמרא (והגמרא מבהירה שהמשנה לא חולקת) –
1. משמר את המת אפילו שאינו מתו.
אם היו שניים, עושים תורות והשני קורא.
ובספינה – ת"ק – תורות, בן עזאי – אין חשש ויכולים שניהם ללכת לקרוא.
2. מהלך בבית הקברות – לא ילך עם תפילין ציצית ק"ש (לעג לרש) – דווקא תוך ד"א (ובמשנתנו גם חוץ לד"א).
[E. פטור נוסף – החופר קבר (לעיל יד: חלק ב, ב) החופר פטור, אם יש שניים – עושים תורות מי קורא].
(יח. רבע תחתון)
ב. נושאים אגביים
A. כבוד המת:
- מצוות שמירת המת שראינו לעיל.
- מוליך עצמות לא ירכב עליהם אא"כ מתיירא מלסטים (וכן בספר תורה).
- לעג לרש – 1. (לעיל) הליכה עם ציצית וכו'. 2. (לעיל) לא לאכול לידם. 3. מי שלא מלווה את המת.
B. האם המתים יודעים?
לעיל – לעג לרש – יודעים.
- סיפור –
ר' יונתן הלך בבית הקברות עם ציצית גלויה וטען שאינם יודעים ("והמתים אינם יודעים מאומה"),
ר' חייא – כן יודעים, וזו דרשה על הרשעים (מתים בחייהם) שמתנהגים כאינם יודעים שימותו. - ויכוח בין בני ר' חייא האם אביהם יודע את צערם ששכחו תלמודם –
לא יודע – "יכבדו בניו ולא ידע, ויצערו ולא יבין למו" (איוב יד,כא)
יודע – "אך בשרו עליו יכאב", ור' יצחק – הרימה כואבת למת.
דחייה – יודע רק את צערו. - יודע – סיפור החסיד –
ששמע שיחתן של שתי רוחות ופעל על פיהן, ובהמשך הקניטה אשתו את אם הרוח המתה, והרוח ידעה מזה.
דחייה – אולי מישהו חי שמע ואז נפטר וסיפר לה. - יודעים – זעירי שאל מתה איפה הכסף, וביקשה שישלחו לה משהו עם אשה שתמות מחר – ידעה על אשה אחת שתמות מחר.
דחייה – אולי מכריזים בשמיים מי ימות. - יודעים – אביו של שמואל ידע ששמואל עוד מעט ימות (תוס'),
דחייה – אולי הכריזו על שמואל כי הוא חשוב. - יודעים – ר' יונתן חזר בו (שהרי ה' מבקש שילך לאבות ויספר להם שה' קיים שבועתו להביאם לארץ).
- ר' יצחק – המספר על המת כמו על האבן –
או – לא יודעים,
או – לא אכפת להם.
קשה – אחד סיפר רע על שמואל ומת,
תשובה – ה' נפרע מהפוגע.
(יט. 1/5)
וכן ריב"ל – המספר אחר מיתתם של ת"ח נופל בגיהנום.
ועוד אמר שיש 3 משניות בהם נידו על כבוד ת"ח (באמת אמר שיש 24, כי יש עוד 21 דומים שהיה ראוי לנדות בהם):
- מספר אחר מיתתם של ת"ח (עדויות) –
שמעיה ואבטליון השקו גיורת,
ועקביא בן מהללאל סבר שלא משקים, ושהם השקו כי גם הם צאצאי סנחריב, ונידוהו ומת בנידויו. - מזלזל בנטילת ידיים (שם) – אלעזר בן חנוך פקפק בנט"י.
- המגיס דעתו כלפי מעלה (תענית) – שמעון בן שטח לחוני המעגל – אלמלא חוני אתה גוזרני עליך נידוי.
והרי יש עוד נידויים:
- על כבוד חכמים – שגזרו לא לצלות גדיים בערב פסח כקרבן פסח כי נראה כקודשים בחוץ, ותודוס הנהיג לעשות זאת זכר לפסח, ואמר לו שמעון בן שטח לתודוס איש רומי – אלמלא תודוס אתה גוזרני עליך נידוי.
דחייה – זה ברייתא ולא משנה. - על כבוד חכמים – שנידו את ר"א בסיפור תנורו של עכנאי (משנה בערכין).
דחייה – הנידוי עצמו לא כתוב במשנה.
7 Responses
שוב פעם מצינו שרבי חייא דן על חיותו של אדם באופן שיקרא "כי הוא חייך ואורך ימיך" וכאמור בדף של אתמול שה מרומז בשמו "חייא".
סיכום מדהים!
הערה להשמעת השיעור
חייבים לתת אפשרות להפעלת נגן ביחד עם התרשים,לאפשר השהיה ,העברה קדימה /אחורה,כשמתנק לי השיעור חייב להתחיל מחדש את השיעור
זה מקשה מאוד על תפעול השיעור
RE: הדף היומי – מסכת ברכות דף יח
[img]http://i45.tinypic.com/mab8y1.png[/img]
יישר כח !!! תורות ?!
סלחו לי שאני מגיב דרך "הגב" של התרשימים, לפי ש"כפתןר" "שלח" של התגובה הרגילה שמוט נשמט("החליק") מתחתית העמוד, אולי בגלל צפיפות החומר, בלי עין רעה.
י י ש ר כ ח ! ! !
למה "תורות" (כלשון הטף) ? הרי "תור" הוא לשון זכר ? וצ"ל תורים.
RE: הדף היומי – מסכת ברכות דף יח
[img]http://i48.tinypic.com/34gowb7.png[/img]
RE: הדף היומי – מסכת ברכות דף יח
[img]http://mediacdn.disqus.com/uploads/mediaembed/images/325/7551/original.jpg[/img]