לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(כו: 4 שורות מלמטה – כז: שליש תחתון)
חלק א – בירור שיטת ר"י – עד ועד בכלל או לא?
במשנה יש בעיה –
מנחה – לא כולל (אחרת זה יוצא בערב כרבנן),
במוסף – כולל (כי אחרת אין חפיפה בין מנחה למוסף).
תשובה – זה כולל, ובמנחה הכוונה לחצי הראשון של פלג המנחה, ועד בכלל.
חיזוק ממשנה בעדויות – שתמיד של שחר קרב בשעה הרביעית.
קושיא מברייתא ש"בבוקר בבוקר" זה עד סוף השעה השלישית.
תשובה – הכפילות באה להגדיר זמן מוקדם יותר מסתם בוקר.
חלק ב – כמי ההלכה?
א. לגבי שחרית – רב כהנא – ראינו במשנה בערכין שכר"י.
ב. לגבי מנחה-ערבית:
A. הדעות:
רב חסדא – רב התפלל ערבית בערב שבת מוקדם (כר"י)
רב יצחק – רב הונא ורבנן התפללו מאוחר (כרבנן),
ולמעשה – דעביד כמר עבד ודעביד כמר עבד.
B. הנהגות שונות של אמוראים
רב (ורבי) – בסוף עמוד א (ובכמעט באמצע עמוד ב) – סיפור שהיה אצל גניבא והתפלל מוקדם בערב שבת (אגב: 1. מתפלל תלמיד (ר' ירמיה) אחורי רבו (רב, כי היה תלמיד חבר) . 2. אסור לעבור כנגד המתפלל).
ר' יאשיה – התפלל ערבית של מוצ"ש מוקדם.
וכן (כז: באמצע) רב העיד על רי"ש ברי"ס על כניסת שבת, ועולא אמר שזה ר"א ברי"ס ובצאת שבת).
C. לגבי שבת
1. איסור מלאכה – רב (בכניסת שבת)– כן.
קשה:
- רבי התפלל מוקדם ואח"כ נכנס למרחץ? רק נכנס להזיע, זה קודם גזירת מרחץ.
- אביי הרשה לרב דימי לעשן סלים? כי רב דימי קיבל בטעות.
קשה – הרי כשיש טעות, אז לא מתעלמים ממנה, שהרי אבידן סיפר שפעם התפללו ערבית במוצ"ש מוקדם בטעות, ואמר להם רבי שלא יתפללו שוב, אז גם לגבי כניסת שבת שתחשב לו הטעות ולא יתפלל שוב ויקבל שבת.
תשובה – שם לא רצה להטריח את הציבור.
(מה אם ציבור יקבל שבת בטעות מוקדם, האם נאמר שגם קיבל שבת? מחלוקת ראשונים).
2. קידוש והבדלה (אמצע עמוד ב)
אומר קידוש מוקדם והבדלה (על כוס) מוקדם.
3 Responses
מעביר יום ומביא לילה ומבדיל בין יום ובלילה ה' צבקות שמו – אז מבקשים – ק-ל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לעלום ועד, ואפש"ל, שמבקשים שנזכה לעמוד כעבד לפני המלך גבי כל שינוי זמני יום ולילה, כל תפילה ותפילה בעתה ובזמנה.
אני נהנה מההערות שלך על הדף!
יישר כח גדול
פשוט אנשים נפלאים המשיכו כך… זכוי הרבים נפלא.
אשריכם.