לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(לב. שליש עליון – לג. במשנה)
כיון שעסקנו במשה שהטיח דברים בחטא העגל, ממשיכים בדרשות חטא העגל.
א. דרשות על משה
A. דרשות על תפילת משה בחטא העגל
- לך רד – רד מגדולתך, עכשיו שישראל חטאו – אתה למה לי. תשש כוחו.
- הניחה לי – משה הבין שבכ"ז זה תלוי בו והתפלל
- ואעשה אותך לגוי גדול – תגובת משה: 1. כסא של 3 רגליים לא שרד… 2. יאמרו שביקש גדולה לעצמו במקום להתפלל עליהם.
- ויחל, לשון :
- חולי – שהתחנן עד שהחלהו.
- הפרת הנדר של ה' (לא יחל דברו),
- חלל – שמסר עצמו למיתה (מחני נא)
- חלות – שהחיל עליהם מדת הרחמים
- חולין – חולין הוא לך לעשות זאת.
- אחילו – אש עצמות (דומה ל-1)
- אשר נשבעת להם בך – כשם ששמך קיים לעולם כך שבועתך.
- וכל הארץ הזאת אשר אמרתי… ונחלו לעולם – 1. ר"א – מכאן דברי ה'. 2. ר' שמואל ב"נ – אמרתי בשמך שינחלו את הארץ, מה אומר להם עכשיו?
- מבלתי יכולת ה' (לשון נקבה) – הגויים יאמרו שתשש כוחו כנקבה, שאינו יכול בפני 30 מלכים.
- תגובת ה' –
סלחתי כדבריך – אתה צודק שכך יאמרו הגויים.
ואולם חי אני – החייתני בדבריך – בפני האומות.
(לב. 4-)
B. לימודים ממשה לגבי תפילה
- ר' שמלאי: יסדר שבחו ואח"כ יתפלל[1] – "אשר מי אל בשמיים ובארץ… אעברה נא ואראה".
- ר' אלעזר: תפילה > מעשים טובים (שנענה בתפילתו לראות את הארץ, ולא במעשיו).
עוד דרשות של ר' אלעזר –
- i. תענית > צדקה (גופו > ממונו).
- ii. תפילה > קרבנות (למה לי רוב זבחיכם, ואפילו – ובפרשכם כפיכם).
- iii. בהקשר לתפילה (וקרבנות) – מהחורבן ננעלו שערי תפילה (אך לא דמעות).
- iv. עוד דבר מהחורבן – חומת ברזל בין ישראל לה'.
- ר' חנין: תפילה שמאריכין בה אינה חוזרת ריקם (שהתפלל 40 יום).
והרי רי"ח – סוף בא לכאב לב! תשובה – דווקא כשמעיין בה ומצפה שתתקיים.
(לב: באמצע)
[אגב זה – ר' חמא בר"ח – אם לא נענה – שיתפלל שוב (קוה אל ה', חזק… וקוה אל ה').
אגב זה – ארבעה דברים צריכים חיזוק: תורה, מע"ט, תפילה ודרך ארץ,
והמקור לתפילה זה הפסוק הנ"ל – (קוה… חזק).
[C. לסיום – דרשה שקשורה לחטא העגל, קרבנות ור' אלעזר –
"ותאמר ציון – עזבני ה', וה' שכחני" – ר"ל – גם עזב וגם שכח.
ה' – לא שכחתי (1. את כל הכוכבים בראתי לכבודך. אני זוכר את הקרבנות שהקרבת לי במדבר).
ציון – אז אולי גם את חטא העגל לא תשכח? ה' – "גם אלה תשכחנה".
ציון – אז אולי תשכח גם מעשה סיני? ה' – "ואנוכי לא אשכחך".
וכך דרש גם ר' אלעזר – ר' אושעיא].
(לב: רבע תחתון)
ב. חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת
ריב"ל +ברייתא:
- מקור – אשרי יושבי ביתך עוד יהללוך סלה.
- צריך לשהות גם אחרי (אך צדיקים יודו לשמך, ישבו ישרים את פניך)
ואכן בברייתא – החסידים שהו שעה לפני ושעה אחרי (והתפללו שעה), ומתוך שחסידים הם – תורתם ומלאכתם התברכו.
ג. אפילו המלך/נחש – לא ישיבנו/יפסיק
A. לגבי המלך –
רב יוסף מגביל – במלך גוי מפסיק (פיקוח נפש).
קשה – אפילו רואה קרון מולו לא יפסיק אלא יקצר? תשובה – כשזה אפשרי.
מצד שני – מעשה בחסיד שלא הפסיק לשר ופייסו שגם הוא לא היה מפסיק אם היה מול המלך, קו"ח לקב"ה.
(לג. 8+)
B. לגבי נחש –
a. רב ששת מגביל – בעקרב פוסק.
קשה – בברייתא נחש ועקרב ממיתים בוודאות כשנופל לבור שלהם. תשובה – כי נפל.
b. ר' יצחק מוסיף שור (שהרי מרחיקים ממועד כמלא עיניו (ומתם 50 אמה)).
אגב – שור שחור בימי ניסן מאוד מסוכן וצריך לעלות על עץ מיד!
c. מצד שני – מעשה בר' חנינא בן דוסא שהרג את הערוד – לא הערוד ממית אלא החטא ממית!
[1] בדף הקודם ראינו עיקרון זה פעמיים: 1. תפילה מתוך שמחה של מצווה (רש"י – שבח לה'). 2. משלמה – לשמוע אל הרינה ואל התפילה. ראה גם להלן בדף לד. – שישאל צרכיו רק בשלוש אמצעיות.
3 Responses
ברכות לב – הלב של הברכות מגיע רק אם כשהוא לא נענה הוא מתפלל שוב.
שלום
תודה רבה על השעורים הבהירים .
אני מנסה כל יום בערב להכין את הדף ללימוד של מחר ולא מצליח להעלות את הדף .
האם יש אפשרות שאתם תקדימו בדף ובכותרת יכתב – הדף של היום או הדף של מחר ?
תודה
כל המסכת כבר נמצאת באתר (פשוט תגלול עד תחתית העמוד כדי לראות את השיעורים הבאים)