לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(מא. שורה 5 – מב. שורה 5)
חלק א – קדימות בברכות
הקדמה – שני סוגי קדימות בברכות (כאמור בדף לט):
- בברכות שוות, והשאלה על איזה לברך ולפטור את השני.
- ברכות לא שוות, ברור לכולם שמברך שתי ברכות, והשאלה היא איזה להקדים.
א. במשנה –
ר"י – מין שבעה, רבנן – חביב.
במה נחלקו:
- לפי כולם: נחלקו בברכות שוות
- האם נחלקו גם בברכות שונות:
עולא + ר אמי/רי"צ נפחא – לא נחלקו (אלא חביב עדיף),
ר' אמי/רי"צ נפחא – נחלקו:
ר"י – מה שבפסוק קודם,
כר' יוסף/ר' יצחק – שכל המוקדם בפסוק מוקדם לברכה,
וממילא – כל מה שבפסוק מוקדם ממה שלא.
ורבנן – חביב עדיף,
כר' חנן – שדורש את הפסוק לשיעורים.
(מא: 7+)
ב. גם ה"ארץ" השני קובע –
ולכן רב המנונא – תמר > רימון
ג. מאמרים מוסגרים:
- (מא. חצי ראשון) קושיה על שבברכות שונות מברך פעמיים,
והרי – ברייתא שגם בברכות שונות (צנון וזית) מברך על אחד ופוטר את השני,
תשובה – שם מדובר שאחד עיקר ופוטר את הטפל.
[ואמנם משמע שבסיפא ר"י חולק ואומר להקדים הזית, אך חסורי מחסרא ושם מדובר שאין עיקר (ולעולא – בברכות שוות)].
- (מא. שליש תחתון) הדרשות לשיעורין מ"ארץ חיטה" –
חיטה – מי שבא לבית טמא, בגדיו נטמאים רק אחרי זמן כדי אכילת פרס (חצי ככר) חיטים.
שעורה – עצם כשעורה מטמאת
גפן – רביעית יין לנזיר (גם למדידת מוצק כמו ענבים. ולא רביעית מים)
תאנה (יבשה (=גרוגרת)) להוצאת שבת
רימון – חור כרימון מבטל שם כלי
זית – רוב השיעורים
דבש (תמרים) – ככותבת הגסה ליו"כ.
חלק שני – ברכה על אוכל במהלך סעודת פת
א. תאנים וענבים – (לא באים ללפת הפת, שאז ודאי שלא מברך, אלא למתק את פיו.
מה שרב פפא מגדיר "שלא מחמת הסעודה בתוך הסעודה") –
לפני | אחרי | הסבר | |
ר' חייא | לא | לא | פת/יין פוטרים כל מאכל/משקה |
ר"ה ור"נ | כן | לא | לפני כן – כי אינה טפלה, |
ר' ששת | כן | כן | רק פת הב"ב נפטרת מהלחם כי היא מזינה |
ב. רב פפא – והלכתא (צבענו בצהוב את המקרה של הסעיף הקודם)
לרש"י – פסק כרב ששת,
לתוס' – פסק כר"ה ור"נ:
רש"י | תוס' | לפני | אחרי | הסבר | |
מחמת הסעודה בתוך הסעודה | ממש עם הפת (טפילה) | חלק עיקרי כמו בשר, אורז | לא | לא | טפלים ללחם |
שלא מחמת הסעודה בתוך הסעודה | באים להשביע כמו כרוב | פירות וכד' | כן | לא | לפני כן – כי לא טפלים |
לאחר הסעודה | פירות וכד', | אוכל כמו פירות ויין ממש אחרי, אבל לפני ברכהמ"ז | כן | כן | הם לא נחשבים מזון כלל |
2 Responses
מה הפירוש שמברך על "חביב"; האם ר"ל שאין סדר. או שר"ל שיש לו להקדים ולברך דווקא על החביב לו, וזה מעלה מעל מאכלים אחרים.
מה נפסק להלכה????
חשוב להוסיף מהי ההלכה?
שנאמר ללמוד על מנת לעשות.
חזק וברוך