להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת ברכות לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(נט: 3- – סא. 6+)
א. בנה בית חדש או קנה כלים חדשים – שהחיינו
ישנן 3 דרגות בשמחה שלו (מהכי שמח לפחות):
שאין לו כזה כלל | שכבר יש לו כזה (מירושה). | שכבר קנה כזה בעבר | |||
איכא דאמרי 1 | רב הונא | מברך | לא מברך | (לא מברך) | |
ר' יוחנן | מברך | מברך | (לא מברך) | ||
איכא דאמרי 2 | רב הונא | מברך | מברך | לא מברך | |
ר' יוחנן | מברך | מברך | מברך | ||
בברייתא | ר"מ | מברך | לא מברך | לא מברך | |
ר"י | מברך | מברך | בהו"א – לא | לתשובה – כן |
ב. על הרעה מעין על הטובה ועל הטובה מעין על הרעה
מברך על ההווה (רעה/טובה) – גם אם בעתיד יהיה הפוך (מעין על הטובה/רעה).
דוגמאות:
רע עכשיו וטוב בעתיד – שיטפון,
טוב עכשיו ורע בעתיד – מציאה
ג. תפילת שווא
דוגמאות:
- דוגמא ראשונה – היתה אשתו מעוברת
והרי לאה התפללה ודינה הפכה לבת? - נס.
- בתוך 40 יום.
חיזוק – ברייתא שיתפלל תוך 40 שיהיה זכר.
קושיא – תלוי מי הזריע קודם? תשובה – הזריעו בבת אחת.
- היה בא בדרך ושמע צעקה
סיפור על הלל + דרשת הפסוק "משמועה רעה לא ירא" + רבא
אגב זה – שני סיפורים על אמוראים שפחדו בדרך.
(ס. שליש תחתון)
ד. תפילת הנכנס והיוצא מהכרך
A. הברכות: ת"ק – 2 (עתיד), בן עזאי 4 (עבר ועתיד).
B. הכרך – רב מתנא: 1. דווקא שאין דנים. 2. אפילו שדנים, שמא לא יהיה עד לטובתו.
C. תפילות דומות נוספות בברייתא:
בכולם יש ברכה לפני, תיקון של אביי, ותוספת של הגמרא לאמירה אחרי.
- מרחץ
אביי – לא יפתח פה לשטן.
סיפור על ר' אבהו
- להקיז דם
אביי – ניתנה רשות לרופא לרפאות.
בית הכיסא
אביי – שלא יעזבוהו לגמרי,
אחרי (גמרא) – ברכת אשר יצר.
חתימת הברכה:
רב – רופא חולים,
שמואל – רופא כל בשר,
רב ששת – מפליא לעשות.
[רב פפא כרגיל מחבר את שניהם].
- נכנס לישון
שמע, והיה אם שמוע, המפיל, יהי רצון,
כשמתעורר (גמרא) – אלוקי נשמה.
(ס: באמצע)
D. המשך הנ"ל – סדר הברכות בבוקר
ברכות השחר לפי סדר פעולות היום, ציצית, תפילין, נט"י, רחיצת פנים (מעביר שינה),
ה. לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה
A. מקורות:
- במשנה – ובכל נפשך – אפילו נוטל את נפשך.
- במשנה – בכל מאודך – בכל מידה ומידה שמודד לך.
- ר' אחא – ר' לוי – חסד ומשפט אשירה לך ה' אזמרה.
- ר' שמואל בר נחמני – באלוקים אהלל דבר.
- ר' תנחום – צרה ויגון אמצא ובשם ה' אקרא.
- רבנן – ה' נתן וה' לקח יהי שם ה' מבורך.
B. ר"ה-ר"מ ור"ע – כל דעביד רחמנא לטב עביד.
סיפור ר"ע עם החמור וכו'.
[עוד מימרא של רב הונא-ר"מ].
נספח: הסבר על איש מזריע תחילה יולדת זכר, אישה מזרעת תחילה יולדת נקבה
את ההסבר שמעתי מהרב מנחם בורשטיין שליט"א (מכון פוע"ה):
הקביעה האם הוולד יהיה זכר או נקבה תלויה כמובן בזרע, לא בביצית. ומסתבר שיש הבדל ב"אופי" בין זרע "זכר" (XY) לזרע "נקבה" (XX) – זרע זכר הוא מהיר יותר, אבל שורד פחות שמן. זרע נקבה הוא איטי יותר, אבל שורד יותר זמן (קצת כמו ההבדל בין גברים לנשים…).
כעת,
"איש מזריע תחילה" הכוונה היא שהביאה היתה לפני הביוץ של האישה. הזרעים הזכרים מגיעים ראשונים, אבל כיוון שאין ביצית, הם מתים. הזרעים הנקבות שורדות יותר זמן, וכך כשהביצית מגיעה – יש שם יותר זרעי נקבה, ויש יותר סיכוי שזרע נקבה יפרה את הביצית.
"אישה מזרעת תחילה" הכוונה שהאישה בייצה עוד לפני הביאה. ממילא בשעת הביאה הזרעים מגיעים לביצית שכבר נמצאת שם, וכיוון שהזרעים הזכרים מהירים יותר, יש יותר סיכוי שהם יגיעו קודם, וזרע זכר הוא זה שיפרה את הביצית.