להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת ברכות לחץ כאן
לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
(סא. 6+ – סא: רבע תחתון)
השיעור הנו 11 דקות, ולא כפי שנאמר בשיעור (15 דק').
א. בשני יצריך
במשנה – "בכל לבבך" – בשני יצריך (לכוון לשם שמיים גם בדברים הגשמיים).
A. וייצר ה' אלוקים את האדם –
- ר"נ בר"ח – יצר טוב ויצר רע.
קשה – הרי גם לבע"ח יש יצר הרע.
- ר"ש בן פזי – אוי לי מיוצרי אוי לי מיצרי.
- ר' ירמיה ב"א – האדם נברא דו פרצופין, אחור וקדם צרתני, וכמו שנרחיב בסעיף הבא.
B. בריאת האדם והאשה – צלע, רב ושמואל:
פרצוף | זנב | |
אחור וקדם צרתני | מובן | ר' אמי – אחרון למעשה בראשית וראשון לפורענות (לא בחטא הראשון כי הנחש ראשון, אלא במבול). |
וייצר | מובן | אוי לי מיוצרי אוי לי מיצרי |
זכר ונקבה בראם | מובן | עלה במחשבה לבראות שניים ובסוף ברא אחד |
ויסגור בשר תחתנה | מובן | במקום החתך |
ויבן | 1. קליעת שיער. 2. בנאה כמין אוצר לקבל הולד. | מובן |
C. לדעה של שני פרצופים – ר"נ: הזכר הלך ראשון.
- תניא – לא יהלך אדם אחרי אשה/אשתו, ואם בנהר – אין לו חלק לעוה"ב.
[אגב – המרצה מעות כדי להסתכל בה לא ינקה מגהנום].
- מנוח – ר"נ: עם הארץ היה (וילך מנוח אחרי אשתו).
דחיית רב נחמן בי"צ מאלקנה ואלישע, אלא הכוונה אחרי עצתה. - ראיית רב אשי מרבקה – "ותלכנה אחרי האיש".
- חומרת האיסור – רי"ח: אחורי בית כנסת>עכו"ם>אישה>אריה.
[היתרים לגבי בית כנסת, לא אסור אם: 1. משא. 2. פתח נוסף. 3. חמור. 4. תפילין. (בדף ח: 5. רץ. 6. בית כנסת נוסף].
(סא. 4-)
D. יצר הרע –
- למה דומה:
רב – כזבוב המבאיש את השמן (שם טוב),
שמואל – חיטה. - ברייתא – שתי הכליות יועצות, אחת לטובה מימינו ואחת לרעה משמאלו.
[ברייתא עם תפקידי האיברים].
(סא: 6+)
- רי"ס הגלילי – אצל הצדיקים יצר הטוב שופטם, אצל הרשעים יצר הרע, בינוניים – שניהם.
[רבא – אנחנו בינוניים, אביי – אינך נותן חיות לאחרים! רבא – אני יודע את נפשי…].
רבא – שיא העוה"ז בנברא לרשעים ושיא העולם הבא לצדיקים].
(סא: שליש)
ב. בכל נפשך ובכל מאודך
למה הזכיר שניהם –
ר"א – כי יש שגופו חביבי ויש שנפשו חביבה.
ר"ע – נפשך זה לא רק ייסורים אלא אפילו נוטל את נפשו.
סיפור הריגתו של ר"ע.
3 Responses
חביבי צ"ל חביב
כמו"כ, הסיפור לגבי השה אכן קשור באביי, הסיפור על הספל והחלון הוא ברבא.
שלום,
יישר כח גדול על המפעל העצום – מבסיס התכנון ועד שלהי הביצוע.
פליטת פה שולית בשטף הדיבור – במורא מקדש, ר' יוסי הוא המיקל ביותר ולא המחמיר ביותר (כפי שנאמר נכון על ר"ע).
חזק וברוך.