שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף קד

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

 

סיכום דף יומי עירובין דף קד

(קד. במשנה – קד: במשנה)

המשך המשניות על שאין איסור שבות במקדש.

א. משנה – בוזקים מלח על הכבש שלא יחליקו

נדבר שתי בעיות:

  1. מצד דיני מקדש.

 

(שליש)

א. בעיה מצד הלכות מקדש –

במה מדובר – אם במטל את המלח לשם – הרי מוסיף על מבנה בית המקדש,
ואם לא מבטל – הרי שמלח חציצה!

תשובה – מדובר שלא מבטל,
ומדובר ששמים מלח רק כשעולים לכבש שלא לשם עבודה.

  1. העלאת האיברים להקטרה.

דחייה – זה כן עבודה (הראיה שצריך דווקא כהן).

  1. העלאת העצים (שזה כשר גם בזר).

(תחילת הגמרא)

ב. מצד דיני שבת

אם יש איסור זה מצד בונה, שמבטל שם את המלח שמפזר ומוסיף על הכבש.

  1. A. מה מיוחד במקדש?

במשנה משמע שרק במקדש מותר ואילו במדינה אסור,
וקשה מברייתא שמתירה גם במדינה – "חצר שנתקלקלה במימי גשמים, מביא תבן ומרדה בה".

תשובה: אכן אין הבדל עקרוני לגבי זה בין המקדש למדינה, והכל תלוי אם מתכוון לבטל את מה ששם שם או לא.

תבן – לא מתכוון לבטל שם ולכן מותר גם במדינה.

מלח – במדינה מתכוון לבטל ואסור, במקדש לא מתכוון לבטל (כמו שראינו בסיף א) – ומותר.

(באמצע)

  1. B. ואולי בכל זאת יש משהו מיוחד במקדש לגבי פיזור התבן (מהרש"א) –

כי לגבי המדינה –

רבא – בהתחלה פשוט חזר על נוסח הברייתא שמפזרים תבן בחצר,

אך הקשו עליו מברייתא שאומרת שצריך לעשותאת זה בשינוי,

ואכן רבא תיקן את דבריו ואמר לעשות בשינוי.

ואילו במקדש – לא צריך בשינוי, כי אין שבות במקדש.

 

(שליש תחתון)

חלק ב – מילוי מבור מים בעזרת גלגל עם דליים: במקדש מותר במדינה אסור

(הגמרא דנה בנושא אחר (קול) ומתוך זה נגיע גם למשנתנו).

א. איסור השמעת קול בשבת

עולא – לא דופקים על הדלת בשבת, משום גזירת השמעת קול.

רבה – לא אסרו אלא קול של שיר.

קושיות על רבה:

  1. מטפטפים יין על כלי מתכת שיעשה קול לחולה,
    אך לא לבריא.

למה לא? כי עושה קול.

ולכאורה מדובר בסתם קול שנועד להעיר אותו, ובכ"ז אסור.
דחייה – מדובר בקול יפה דומה לפעמונים שנועד להרדים אותו.

  1. לא מוחאים כפיים כמו ביום חול כדי לסלק את הציפורים והחיות מהשדה.

דחייה – שם זה גזירה שלא יעשה כדרך שעושה בחול, כדי שלא ישכח ששבת ויטול צרור לזרוק על הציפורים והחיות (טלטול).

  1. רב – אסור לשחק בזריקת אגוזים זה על זה. לכאורה משום שעושה קול.
    דחייה – האיסור שמא ישווה גומות (הראיה – שאסרו גם משחק דומה בתפוחים שלא עושים קול).
  2. משנתנו – ממלאים מבור במקדש אבל לא במדינה – לכאורה בגלל איסור קול!
    דחייה – האיסור מסיבה אחרת – שאם יהיה קל מדי למלא מים – בסוף יבואו להשקות את גינתו או חורבתו (ואת זה לא אסרו במקדש).

 

(3-)

ב. עוד על האיסור –

אמימר הרשה למלא בגלגל במקום שבו אין חורבה או גינה, וממילא אין חשש שישקה,

אך כיון שראה ששורים במים פשתן בימי חול, אסר שמא ישרו בשבת (מלאכת לש).

 

(קד: 1+)

ג. חזרה למשנה – גם במדינה יש בור שבו התירו (ביו"ט) – באר הקיר.

במה מדובר? (בהמשך הגמרא (גופא)) –
ברייתא – לא כל הקירות התירו, אלא זו בלבד,
(ולמה?) – וכשעלו בני הגולה מבבל חנו עליה, ונביאים שביניהם התירוה.

והגמרא מתקנת – לא נביאים אלא מנהג אבותיהם.

ולמה נקראת באר הקיר?

  1. שמואלשקראו עליה טענות כדי להתירה.

דחייה – אם כך, יש רק באר אחת שנקראת כך, ואילו בברייתא ראינו שיש הרבה.

  1. רנבי"צ – מלשון נביעה של מים חיים (ירמיהו – כְּהָקִיר בַּיִר מֵימֶיהָ כֵּן הֵקֵרָה רָעָתָהּ" – רעת ירושלים נבעה כמו מים שנובעים מבאר מים חיים).

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.