להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
חדש: ציורים של המקרים השונים בדף – מתוך גמרת מאורות הדף היומי – עוז והדר
סיכום דף יומי עירובין דף יא
(י: באמצע – יא: במשנה)
חלק א – המשך עומד ופרוץ
אתמול העלינו שתי שאלות:
- 1.האם אומרים עומד מרובה על הפרוץ גם כשזה משתי רוחות (כשבכל רוח יש פחות מהפרוץ).
- 2.פרוץ כעומד.
היום נראה דוגמא נוספת לשאלות אלו לגבי עור העסלא האוויר שבאמצע שמצטרפים לטפח לעניין טומאה.
רבין – 1.5, 1, 1.5
הנחות יסוד:
- 1.אין עומד משתי רוחות.
- 2.עומד כפרוץ = פרוץ.
רב דימי – 2, 2, 2
במה נחלק:
- 1.אביי – יש עומד משתי רוחות.
דחיית רב דימי – אז לא הייתי מדגים כשכולם שווים אלא שהעומדים קטנים מהרוויח, למשל – 1.6, 2.8, 1.6
- 2.רב דימי – עומד כפרוץ = עומד.
(י: 4-)
חלק ב – האם צורת הפתח מועילה לפתח רחב מ-10?
א. במשנה – צורת הפתח מועילה לרוחב יותר מ-10, ואמלתרא לגובה.
ולהפך:
צה"פ לגובה – מועילה (ברייתא)
אמלתרא לרוחב – ניסו להבין בברייתא שמועילה אך דחו.
(יא. 8+)
ב. שיטת רב – צורת הפתח לא מועילה לרוחב מעל 10
כדלעיל בדף ב: שרבנן לומדים מפתח ההיכל, והרי שם היתה צורת הפתח.
A. רב יוסף –
נשווה בין שני סוגי פסולים: 1. יותר מ10. 2. פרוץ מרובה על העומד (גם בפרצות של פחות מ10).
כמו שצה"פ לא מועיל ליותר מ10, כך היא לא מועילה לפרוץ מרובה (בחצר).
דחייה – יותר מעשר (חמור) > פרוץ מרובה(קל)(כי בפסי ביראות לר"מ פסול ביותר מ10, אך לא פסול בפרוץ מרובה).
סיוע – דפנות שריבה בהן פתחים (עם צה"פ) – צריך שיהיה עומד מרובה.
דחיית רב כהנא – באמת צה"פ מועילה ל"פרוץ מרובה", אך שם מדובר בפתחי שימאי שאין להם צה"פ טובה (שאין להם מזוזות ישרות או שאין חלק עליון (רש"י. לריטב"א – יש חלק עליון אך אין משקוף)).
משמע שלמסקנה זה נדחה וצה"פ מועילה לפרוץ מרובה.
(יא. שליש תחתון)
B. שיטת רי"ח
הקדמה –
- 1.לגבי כלאיים נראה ברייתא שצה"פ מועילה יותר מ10 (ומשמע שזה לפי כולם, גם לרב).
- 2.רב חסדא – בצה"פ הקורה למעלה חייבת להיות מעל ולא מהצד.
רבין ב"ר אדא – מעשה שאדם הקיף שטח רק בצה"פ מכל הכיוונים,
לכלאיים: מותר
לשבת: ר"ל – מותר, רי"ח – אסור.
למה רי"ח אוסר:
- 1.כי זה היה יותר מ-10 (וכשיטת רב), (ובהמשך מובאת ברייתא שבכלאיים צה"פ מועילה ביותר מ10).
- 2.דחייה: כי היה מהצד (וכשיטת ב חסדא) ור"ל מתיר.
(יא. 3-)
סתירה לגבי מן הצד:
| כלאיים | שבת | תשובות | |
מעשה באדם מבקעת בית חורתן (והעמדנו במהצד) | רי"ח | מותר | אסור |
|
ר"ל | מותר | מותר |
| |
"פיאה" (יא: 1+) | רי"ח | אסור | אסור | כאן מדובר על מהצד + יותר מ-10 – זה פוסל גם בכלאיים, ראיה: ר' יוחנן בן נורי אמר לר' יהושע שפיאה מועילה עד 10 לכלאיים, והרי יש ברייתא שמועילה בכלאיים יותר מ10, אלא ששם מדובר מהצד + יותר מ10 וזה פסול. |
ר"ל | מותר | אסור | זה לא ר"ל אלא בשם ר' יהודה בר' חנינא |
(יא: שליש עליון "גופא")
חלק ג – מבנה צורת הפתח
א. תאנים שונים: רב חסדא – 1. הקורה מלמעלה. 2. חזקה מסיק לדלת קשים. 3. ר"ל – היכר ציר (אך לא צריך דלת בפועל), ולפי הרי"ף רב אשי חולק ולא מצריך.
ב. האם צריך שהקורה תיגע בצדדים?
רב נחמן – לא צריך, רב ששת – צריך.
- A.סיפור על רב נחמן ורב ששת אצל הריש גלותא.
- B.ראיה לרב נחמן – ברייתא של רבה בר שמואל –
[פתח חייב במזוזה במינימום של 4 על 10 טפחים].
ציור 90 – פתח עם ראש עגול (כיפה), בתוך קיר, שהדפנות ישרות עד גובה 10 ורק אחר כך מתעגל, לפי כולם חייב במזוזה, כי רואים את החלק העליון של הקיר שהוא ישר – כקורה העליונה.
[אגב זה –
אם רק 3 טפחים ישרים, ואחר כך מתעגל עד גובה 10 –
ר"מ – חייב (חוקקים להשלים), רבנן – פטור ממזוזה (אין חוקקים להשלים).