שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף יב

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום דף יומי עירובין דף יב

(יא: במשנה – יב: 1-)

חלק א – הכשר מבוי –

משנה

ב"ש – לחי וקורה,

ב"ה – לחי או קורה,

ר"א – שני לחיים.

  • הגמרא מבינה שמדובר במבוי מפולש, ושואלת – הרי לת"ק צריך צוה"פ ולחנניה דלת

תשובה – מדובר במבוי סתום.

  • הבנת הדעות:

הוה אמינא – לחי או קורה זה משום היכר, ולחי וקורה זה משום מחיצה,
ושלב"ש צריך 4 מחיצות מהתורה, והלחי וקורה משמשות כמחיצה,
ולב"ה צריך 3, והלחי או קורה זה רק היכר.

דחייה – לשניהם מהתורה מספיק 3 מחיצות, והלחי ו/או קורה זה רק מחיצה סמלית/היכר.

(בדעת ב"ה הגמרא מציעה שיכולנו להבין שמספיק גם 2 מחיצות מהתורה,
אך למעשה זו רק דעת ר"י, ואילו לב"ה צריך 3).

  • איבעיא להו – האם ר"א דורש בנוסף ל2 לחיים גם קורה?

ת"ש מברייתא – שאמר ר"א לתלמידו להוסיף לחי, ואמר התלמיד – וכי לסותמו אני צריך?
ומשמע שלסותמו זה 2 לחיים וקורה.

דחייה – אולי הכוונה לסותמו בלחיים, וללא קורה.

(יב. רבע)

  • תיקון מבוי צר –
  1. צר מ4 אמות –

במשנתנו –

רי"ש – ב"ש מודים לב"ה שמספיק לחי או קורה,
ר"ע – הם לא מודים, ועדיין מצריכים לחי וקורה.

בברייתא הנ"ל – רשב"ג – לא צריך כלום.

כמי זה?
תשובה: זה כרי"ש, וכוונת הברייתא שלא צריך לחי וקורה או שני לחיים,
אך כן צריך לחי או קורה.

  1. צר מ4 טפחים ("וכמה?") – רב אחלי – בזה באמת לא צריך כלום.

(בראשונים –
אם המבוי צר מ4 טפחים וישר – זה מקום פטור וברור שלא צריך תיקון,
אלא כאן הכוונה שהוא צר רק בכניסה, ואז הולך ומתרחב באלכסון, ובכ"ז לא צריך תיקון).

(דילוג מאמצע יב. ועד יב: 1+)

  • חלוקה בין לחי לקורה

 

רב יהודה ורבה – לחי משום מחיצה, קורה משום היכר

לכן הזורק לתוך מבוי שיש לו שתי מחיצות מקבילות + לחי – חייב, אבל קורה – פטור.

           רבא – שניהם משום היכר.

קושיות:

  1. הזורק למבוי שיש לו לחי – חייב.

תשובה – הכוונה מבוי עם 3 מחיצות הראוי ללחי (והוא רשות היחיד גם בלי הלחי).

  1. ר' יהודה בברייתא – שתי מחיצות מקבילות ניתרות ע"י לחי או קורה משני הצדדים.
    תשובה – זו שיטת ר"י שגם 2 מחיצות מקבילות נחשבות מהתורה רה"י גם ללא הלחי והקורה, והלי והוקרה זה רק להיכר.

 

 

(יב. באמצע)

חלק ב  –  תיקון חצר

אם חצר נפרצה לגמרי למקום האסור לה (מבוי/רה"ר), גם היא צריכה תיקון על ידי פסים (לחיים בצד הכניסה).
ברור לגמרא שחצר היא או כמו מבוי או חמורה יותר.

לר"א – ודאי שני פסים.

לחכמים

א. רב ששת ורב נחמן  –

רב נחמן – חכמים – אחד, אבל אנחנו פוסקים כר"א בחצר שצריך שניים.
רב ששת – מודים חכמים לר"א שצריך שניים.

יוצא שזו מחלוקת אמוראים מה דעת חכמים.
דחייה – רב ששת התייחס לרבי שמודה, אבל חכמים לא מודים.

ב. רי"ח – אמר שני דברים:

  1. צריך שני פסים,
    2. פסי החצר הם ברוחב ד טפחים.

לכאורה עולה מכאן שצריך שני פסים שכל אחד ברוחב 4.

אך קשה – במשנה בצב. עולה שמספיק שני פסים ברוחב 3 טפחים?

[המשנה שם אומרת שאם יש חצר קטנה שפרוצה לחצר גדולה, הגדולה מותרת (ציור 70)
ורב אדא בר אבימי הביא ברייתא שההפרש בין החצרות הוא אמה (6 טפחים), יוצא 3 טפחים לכל פס].

אלא מסביר ר' זירא –

רי"ח הוא כרבנן שמספיק פס אחד,

אבל:
אם עושה פס אחד – צריך ארבעה טפחים,
אם עושה שני פסים – מספיק משהו
.

ואילו הברייתא שהעמידה את המשנה בצב. בשני פסים של 3 טפחים – זה כרבי שמצריך שני פסים, וכר' יוסי שכל פס צריך 3 טפחים.

בקיצור – רי"ח כרבנן שחולקים על אותה ברייתא.

(יב. שליש תחתון)

ג. דעת שמואל –

קשה:
מצד אחד – שמואל אמר לרב חנניה בר שילא – צריך או שני פסים או רוב דופן.
מצד שני –

  1. רב יוסף-ר"י-שמואל – פס אחד,
  2. וגם מעיד רב יוסף על מקרה בכפר רועים של לשון ים שנכנסה לחצר והתיר רב יהודה לקחת מים מהחצר ע"י פס אחד (ציור 95)

תשובות:

  1. לגבי 2 – עונה אביי שזה לא קשה, כי שם מדובר במים,
    ובמים חז"ל הקלו יותר, כפי שהקלו במחיצה תלויה רק במים (ציור 96).
  2. לגבי 1 – עונה רב פפא (בדומה לרי"ח) –
    בפס אחד – ארבעה טפחים,
    שני פסים – מספיק משהו
    .

(יב. 7-)

אך מקשה רב פפא – אז למה שמואל אמר לרב חנניה – או רוב דופן או שני פסים,
הרי מספיק פס של ארבעה, ולא צריך רוב דופן.

תשובה – ("וכי תימא") – שמואל הצריך רוב דופן במקרה של חצר ברוחב 7 טפחים ומטה, שבזה החידוש הוא שמפסיק רוב דופן (3.6), ולא צריך 4.

דחיית התשובה: אם כן, מספיק 3.1, שהרי רב אחלי אמר שפחות מ4 לא צריך תיקון.
דחיית הדחייה ("איבעית אימא") – רב אחלי לא רלוונטי כאן:

  1. רב אחלי דיבר על מבוי, לא על חצר, ובחצר חייבים רוב.
  2. רב אחלי נתון במחלוקת תנאים.

(יב. 3-, אגב לשון הים)

ד. ת"ר – לשון ים שפרצה לחצר –

           לעיל ראינו – שצריך תיקון (פס).

כי שם מדובר שכל הדופן נפרצה, ואז אפילו אם זה צר מ10 אמות – צריך תיקון.

כאן מדובר שלא כל הדופן נפרצה, אלא יש חומות משני צידי הפירצה. לכן:

אם הפירצה קטנה מ10 אמות – הכל מותר ללא תיקון (כי יש חומות בצדדים כנ"ל)
אם יותר מ10 אמות – צריכים לבנות מחיצה כדי להקטין מ10 כדי למלא מים (ציור 97)

 

ושואלת הגמרא:
משמע שאם לא בנו, למלא אסור, אבל לטלטל בתוכו מותר.
למה מותר? הרי זה כמו חצר שנפרצה?

תשובה: נפרצה רק מעל פני המים, אבל מתחת יש חומה (ציור 98)
לכן לטלטל מותר,
אבל למלא מים אסרו, עד שתהיה מחיצה גם מעל פני המים.

 

(דילוג: יב: 1+ עד שליש תחתון)

חלק ג – מה נחשב מבוי ומה נחשב חצר?

  1. A. שואל ר' זירא – מה זה משנה, הרי לחי ופס זה בעצם אותו דבר?
    תשובה – זה לא, כאמור: לחי משהו, פס ארבעה טפחים.
  2. B. ההגדרה:
    בשם רב, ובהמשך גם רב נחמן:
    ברירת המחדל זה מבוי (לחי משהו או קורה טפח),
    אבל, אם אורכו לא גדול מרוחבו (ריבוע) – זה לא מבוי אלא חצר (פס 4 טפחים או שני פסים).

שמואל בהתחלה חשב שמבוי צריך אורך פי שניים מהרוחב,
אך רב, כאמור (בשם חביבי) – אפילו ארוך במשהו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.