שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף יז

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

חדש: ציורים של המקרים השונים בדף – מתוך גמרת מאורות הדף היומי – עוז והדר

סיכום דף יומי עירובין דף יח

(יז. רבע עליון – יז: סוף פרק מבוי)

 

חלק א – כשמספר האנשים בשיירה השתנה באמצע שבת

(זה משנה לר"י וריס בר"י שאם מדובר ב3 אנשים ומעלה הדין קל יותר לגבי מחיצה גרועה (שתי או ערב)).

מחלוקת רב הונא ורב יצחק –

דעה אחת – הולכים לפי כניסת שבת.

דעה שנייה – לפי המצב העכשווי, והדין יכול להשתנות באמצע שבת.

הערות:

  1. רב הונא הוא זה שהולך לפי כניסת שבת
    שאם שתי חצרות עשו עירוב על סמך חלון ביניהן, והחלון נסתם באמצע שבת – עדיין מותרים בטלטול – כי הולכים לפי כניסת שבת.
  2. זו מחלוקת תנאים
    מבוי שבכניסת שבת היה לו לחי או קורה ובאמצע שבת נפלו –

ר"י – מותר, לפי כניסת שבת

רי"ס – אסור, כי הולכים לפי עכשיו.

דחייה – אין תלות בין המחלוקות, כי ייתכן להגדיר את אחד מהשינויים כחשוב יותר, ושדווקא בו נלך לפי עכשיו.

 

(יז. 2- מהמשנה)

חלק ב – דעת חכמים במשנה לגבי מחיצה גרועה (שתי או ערב)

לכאורה שניהם מתירים הכל גם ליחיד?

תשובה:

חכמים בתחילת המשנה – מתירים גם ליחיד, אבל רק במדבר.

חכמים בסוף – מתירים גם ליחיד, ואפילו במקום יישוב.

(יז. במשנה)

חלק ג – הקלות על מחנה צבאי

  • א. לקחת עצים.

והרי לכולם מותר (תנאי יהושע)?

תשובה – יש הבדל:

  1. יהושע התיר רק היזמי והיגי ולא עצים ממש.
  2. יהושע התיר רק מחוברים.
  3. יהושע התיר רק לחים.
  • ב. בברייתא – לחנות בכל מקום.
  • ג. בברייתא – מי שנהרג נקבר במקומו.

והרי זה נכון לגבי כל מת מצווה?
תשובה – כאן הכוונה גם לחייל שאינו מת מצווה.

[ואגב, לגבי מת מצווה, הרי בברייתא מזיזים אותו מהדרך הראשית?
תשובה – שם זה כי הוא יגרום לטומאה לכהנים והולכים עם טהרות].

  • ד. פטורים מנטילת ידיים.

אך במים אחרונים חייבים (מלח סדומית).

[האם מי שרק מודד מלח צריך נטילה? ברור].

(יז: שליש)

  • ה. מותר להם לאכול דמאי.
  • ו. פטורים מעירוב חצרות ומותרים לטלטל בין אזורים שונים של רה"י.

אבל: דבי ר' ינאי – בתחומים אסורים, וצריכים עירוב תחומים, כי זה דאורייתא (ר"ע).

פסוק – אל יצא איש ממקומו (לר"ע – 2000 אמה, בירושלים – גם לרבנן ב12 מיל).

ר' חייא – אפילו לוקים על זה.

והרי הפסוק גם מלמד על איסור הוצאה, ובהוצאה יש מיתה, אז איך לוקים על לאו הניתן למיתת בי"ד?

תשובה – עדיין פשט הפסוק הוא על יציאה, ובזה אין מיתת בי"ד, ויש מלקות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.