להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
חדש: ציורים של המקרים השונים בדף – מתוך גמרת מאורות הדף היומי – עוז והדר
סיכום דף יומי עירובין דף יח
(יז. רבע עליון – יז: סוף פרק מבוי)
חלק א – כשמספר האנשים בשיירה השתנה באמצע שבת
(זה משנה לר"י וריס בר"י שאם מדובר ב3 אנשים ומעלה הדין קל יותר לגבי מחיצה גרועה (שתי או ערב)).
מחלוקת רב הונא ורב יצחק –
דעה אחת – הולכים לפי כניסת שבת.
דעה שנייה – לפי המצב העכשווי, והדין יכול להשתנות באמצע שבת.
הערות:
- רב הונא הוא זה שהולך לפי כניסת שבת –
שאם שתי חצרות עשו עירוב על סמך חלון ביניהן, והחלון נסתם באמצע שבת – עדיין מותרים בטלטול – כי הולכים לפי כניסת שבת. - זו מחלוקת תנאים –
מבוי שבכניסת שבת היה לו לחי או קורה ובאמצע שבת נפלו –
ר"י – מותר, לפי כניסת שבת
רי"ס – אסור, כי הולכים לפי עכשיו.
דחייה – אין תלות בין המחלוקות, כי ייתכן להגדיר את אחד מהשינויים כחשוב יותר, ושדווקא בו נלך לפי עכשיו.
(יז. 2- מהמשנה)
חלק ב – דעת חכמים במשנה לגבי מחיצה גרועה (שתי או ערב)
לכאורה שניהם מתירים הכל גם ליחיד?
תשובה:
חכמים בתחילת המשנה – מתירים גם ליחיד, אבל רק במדבר.
חכמים בסוף – מתירים גם ליחיד, ואפילו במקום יישוב.
(יז. במשנה)
חלק ג – הקלות על מחנה צבאי
- א. לקחת עצים.
והרי לכולם מותר (תנאי יהושע)?
תשובה – יש הבדל:
- יהושע התיר רק היזמי והיגי ולא עצים ממש.
- יהושע התיר רק מחוברים.
- יהושע התיר רק לחים.
- ב. בברייתא – לחנות בכל מקום.
- ג. בברייתא – מי שנהרג נקבר במקומו.
והרי זה נכון לגבי כל מת מצווה?
תשובה – כאן הכוונה גם לחייל שאינו מת מצווה.
[ואגב, לגבי מת מצווה, הרי בברייתא מזיזים אותו מהדרך הראשית?
תשובה – שם זה כי הוא יגרום לטומאה לכהנים והולכים עם טהרות].
- ד. פטורים מנטילת ידיים.
אך במים אחרונים חייבים (מלח סדומית).
[האם מי שרק מודד מלח צריך נטילה? ברור].
(יז: שליש)
- ה. מותר להם לאכול דמאי.
- ו. פטורים מעירוב חצרות ומותרים לטלטל בין אזורים שונים של רה"י.
אבל: דבי ר' ינאי – בתחומים אסורים, וצריכים עירוב תחומים, כי זה דאורייתא (ר"ע).
פסוק – אל יצא איש ממקומו (לר"ע – 2000 אמה, בירושלים – גם לרבנן ב12 מיל).
ר' חייא – אפילו לוקים על זה.
והרי הפסוק גם מלמד על איסור הוצאה, ובהוצאה יש מיתה, אז איך לוקים על לאו הניתן למיתת בי"ד?
תשובה – עדיין פשט הפסוק הוא על יציאה, ובזה אין מיתת בי"ד, ויש מלקות.
תגובה אחת
יש כנראה בלבול בהצגה בין פסחים ועירובין