להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי עירובין דף כח
(כז: 13- עד כח: 6-)
המשך – סוגי המאכלים הכשרים לעירוב תחומין ובדמי מעשר שני.
א. דגים ועופות
דגים:
ר"א ור"י בן גדיש – כן,
הני תנאי – לא (לרבינא)
הסבר המחלוקת:
"ונתת הכסף בכל אשר תאוה נפשך, בבקר ובצאן וביין ובשכר, ובכל אשר תשאלך נפשך…",
ונתת הכסף בכל אשר תאוה נפשך | בבקר ובצאן וביין ובשכר | ובכל אשר תשאלך נפשך | מה מרבים | מה ממעטים | |||
ר"א ור"י ב"ג | ריבוי | מיעוט | ריבוי | מרבים הכל, מלבד משהו קטן שהכי לא דומה לריבוי | מים ומלח, ולר"א גם ציר דגים. דגים כן. | ||
הני תנאי | כלל | פרט | כלל | מרבים רק מה שדומה לפרט: | הנפק"מ בין ברייתא א ו-ב | ||
אביי נפק"מ – דגים | רבינא לשניהם דגים לא (אינם גידולי קרקע), ונפק"מ לעופות | ||||||
שתי ברייתות שלומדות כלל-פרט-כלל, אך אחרת: | ברייתא א | 2 – ממעט שצריך דמיון בשני צדדים | 1 – פרט וכלל, מרבה הכל | ברייתא א – מספיק 2 מאפיינים: פרי מפרי (עגל מאמו) וגידולי קרקע (ניזונים מהקרקע) | דגים כן | עופות כן | |
ברייתא ב | 1 – ממעט הכל | 2 – מרבה כשיש דמיון בשלושה צדדים | ברייתא ב – צריך גם: ולד ולדות הארץ (שנבראו מן הארץ במעשה בראשית) | דגים לא | עופות לא |
(כח. באמצע)
ב. מאכלים שונים לעירוב תחומין
רב:
מערבין: פעפועין, חלגלוגות, גודגדניות
לא מערבין: חזיז, כפניות.
דיונים על רב:
- A. למה מערבין בגודגדניות? והרי הם מזיקים?
- למי שהם לא מזיקים לו (מרובה ילדים).
- גם למי שהם מזיקים לו (שהרי יש כאלה שזה לא מזיק להם).
- בכאלה שלא מזיקים.
(כח. 9-)
- B. למה לא מערבין בחזיז? הרי ר"י-רב – כן מערבין בהן!
תשובות, רק אמר שמערבין ב:
- בבל, ששם אוכלים אותם.
קשה – והרי בטלה דעתם אצל שאר העולם!
(כברייתא לגבי מעשר, שמי שנוהג לזרוע פול ושעורה בשביל הירק ולא בשביל הזרע, הירק פטור ממעשר כי בטלה דעתו).
- בחזיז גינה שכן נאכל.
[הערות:
1. בברייתא הנ"ל לגבי פול הוזכר גרגיר שמתעשר בין כירק ובין לזרע.
למה ראוי? לתבלין במקום פלפל.
2. ברכות על חזיז וכשות: (כח: 3)
כשות | חזיז | |
רב (במימרא שבה אמר שמערבין בהן) | אדמה | אדמה |
ר' זירא | שהכל (שהרי אין לו שורש באדמה) | אדמה (גדל באדמה) |
ילד מבית רב יהודה בר אמי | אדמה גמר פרי (וגם יונק מהאדמה, דרך השיח שעליו נמצא). | שהכל לא גמר פרי |
(כח: שליש)
- C. למה לא מערבין בכפניות (תמרים שלא הבשילו)?
והרי בברייתא כפניות נחשבות אוכל גם למע"ש וגם לטומאת אוכלין.
אז למה לא מערבין עליהם?
תשובות:
- צריך לחלק בין סוגי תמרים:
נקבה – לא נחשבות אוכל, כי לא נחשבות מבושלות (רב)
זכר (דניסחני) – נחשבים אוכל, שזה גמר בישולם (ברייתא)
דחייה – אם זה גמר בישולם, אז למה פטורים ממעשר לר"י?! (והרי ר"י מחייב ב"אהיני דטובינא" – כפניות זכרים).
- צריך לחלק בין התחומים:
מדובר שזה ראוי לתיקון ע"י האור, ולכן:
לגבי טומאה ומע"ש – זה מספיק כדי להיחשב אוכל
(כמו שאמר רי"ח לגבי חיוב שקדים מרים גדולים במעשר).
אך לגבי עירוב – צריך שיהיו אוכל עכשיו בלי תיקון ע"י האור.
(כח: שליש תחתון, "אמר מר")
הערות:
- a. בברייתא נחלקו לגבי חיוב כפניות במעשר
ת"ק – כן (נחשב גמר פרי)
ר"י – לא (לא נחשב גמר פרי, אפילו שלמע"ש ולטומאה זה נחשב אוכל). - b. הברייתא דיברה גם על קור
(קור: ענף הדקל לפני שהתקשה, וראוי קצת לאכילה, וע"י בישול ראוי לגמרי, אך בדר"כ לא אוכלים כי הסרתו מזיקה לעץ)
גם לת"ק וגם לר"י: למע"ש – נחשב אוכל, לטומאה – לא (כי אמנם זה אכיל, אבל לא אוכלים אותו בפועל).
ומה ההבדל בין ר"י לת"ק?
לת"ק – פרי, ר"י – מגדיר אותו כעץ, אך בכ"ז נחשב למע"ש.
מתוך זה יוצאים שני הבדלים:
- שלקו וטיגנו – לרבנן יקבל טומאה ולר"י לא (עץ).
דחייה – אם שלקו יקבל לפי כולם (כמו בעור ששלקו).
- ברכה – לרבנן אדמה (כרב יהודה), לר"י – שהכל (כשמואל, כי סופו להקשות).
(שמואל עצמו מביא ראיה לרב יהודה מצנון שסופו להקשות וברכתו אדמה, אך דוחים ששם ניטע על דעת לאוכלו כשהוא רך, בניגוד לקור).
הלכה כשמואל (שהכל).
2 Responses
שלום הרב אורי
יישר כח גדול על השיעורים המושקעים והבהירים.
רציתי לשאול 1. האם יש לך שיעורים או סיכומים על מסכת בבא מציעא.
האם יש דרך לראות הסבר כיצד לבנות תרשימים כמו שיש בשיעורים שלך? אני רוצה להשתמש בזה בכיתה..
תודה
שלום עמיחי,
יש על בבא מציעא – תראה בתפריט.
אנחנו משתמשים בתוכנת freemind, די פשוטה ואינטואיטיבית.