להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי עירובין דף לד
(לד. 3- עד לד: במשנה השנייה)
המשך העקרונות של הדף הקודם:
א. נתנו בבור, תלוי במיקום הבור –
ברה"י – עירוב.
ברה"ר – לא עירוב (אא"כ לבור בתוך ד"א).
בכרמלית – לרבי עירוב (ועל זה המשנה דיברה), לרבנן לא.
ב. נתנו בראש העמוד או הקנה
א. רק אם הוא תלוש (כלומר שאינו כאילן) – עירובו עירוב.
A. עירובו עירוב כי אינו רה"י, כי –
רא"ש – זה קטן מארבעה טפחים (וכדעה שלא צריך, בניגוד לר"י מהדף הקודם),
רש"י – יש בו ארבעה (כר"י שצריך 4), אך אינו רה"י כי בתחתיתו אין ארבעה טפחים.
B. למה אם לא תלוש אינו עירוב:
- 1.רב חסדא – כרבנן שחולקים על רבי, שכיון שיש איסור שבות בלקיחה מהאילן אינו עירוב (ולרבי זה עירוב).
ויוצא שרישא (המשנה הקודמת) רבי, וסיפא (משנתנו) רבנן. - 2.רבינא – כרבי, וכאן גוזרים שמא יקטום (כיון שיש סיכוי גדול כיון שזה יותר קל להישבר מעץ, אז שבות כזו אסרו גם בביה"ש גם לרבי)
ב. מאמר מוסגר: דין שימוש בקנה
ממשנתנו יוצא שלפחות בשבת עצמה לפי כולם אסור להשתמש בקנה כמו שאסור להשתמש בעץ.
וקשה על רב נחמן שאמר להם להכין קנים שישבו עליהם?
תשובה – בקנים רכים – דינם כירק לעניין שימוש,
בקנים קשים (עוזרדין) – דינם כעץ לעניין שימוש.
ראיה – גם לגבי כלאיים כרם צריך לחלק כך.