שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף לד

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי עירובין דף לד

(לד. 3- עד לד: במשנה השנייה)

המשך העקרונות של הדף הקודם:

א. נתנו בבור, תלוי במיקום הבור –

ברה"י – עירוב.
ברה"ר – לא עירוב (אא"כ לבור בתוך ד"א).
בכרמלית – לרבי עירוב (ועל זה המשנה דיברה), לרבנן לא.

ב. נתנו בראש העמוד או הקנה

א. רק אם הוא תלוש (כלומר שאינו כאילן) – עירובו עירוב.

A. עירובו עירוב כי אינו רה"י, כי –

רא"ש – זה קטן מארבעה טפחים (וכדעה שלא צריך, בניגוד לר"י מהדף הקודם),
רש"י – יש בו ארבעה (כר"י שצריך 4), אך אינו רה"י כי בתחתיתו אין ארבעה טפחים.

B. למה אם לא תלוש אינו עירוב:

  1. 1.רב חסדא – כרבנן שחולקים על רבי, שכיון שיש איסור שבות בלקיחה מהאילן אינו עירוב (ולרבי זה עירוב).
    ויוצא שרישא (המשנה הקודמת) רבי, וסיפא (משנתנו) רבנן.
  2. 2.רבינא – כרבי, וכאן גוזרים שמא יקטום (כיון שיש סיכוי גדול כיון שזה יותר קל להישבר מעץ, אז שבות כזו אסרו גם בביה"ש גם לרבי)

ב. מאמר מוסגר: דין שימוש בקנה

ממשנתנו יוצא שלפחות בשבת עצמה לפי כולם אסור להשתמש בקנה כמו שאסור להשתמש בעץ.

וקשה על רב נחמן שאמר להם להכין קנים שישבו עליהם?

תשובה – בקנים רכים – דינם כירק לעניין שימוש,
בקנים קשים (עוזרדין) – דינם כעץ לעניין שימוש.

            ראיה – גם לגבי כלאיים כרם צריך לחלק כך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.