שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף לח

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי עירובין דף לח

(לח. במשנה – לט. במשנה)

עירוב בשבת ויו"ט צמודים

א. משנה וברייתות:

משנה וברייתא א (לח. באמצע אזור הגמרא) מחלוקת חכמים ור"א

ברייתא ב(לח. 3-) – מחלוקת רבי, ר"י ורשב"ג

 

 

ר"א (רבי) –
שתי קדושות

חכמים, ר"י – ספק, ומחמירים

(רשב"ג ורי"ש ברי"ח ב"ב – )
קדושה אחת

הערות על הניסוח

1. שינוי בין הימים

יכול לשנות כיוון בין הימים או לערב רק לאחד מהימים (מלפני יו"ט, אחרת זה הכנה, ראה 3)

לא יכול לשנות מספק

לא יכול

1. בברייתא א, כשכתוב "אבל" זאת תגובה של החולק שמסכים לדין, ואז חוזרים לדובר השני. "הא לאיי" – מכאן אני מראה שבאמת אני צודק…

2. הניסוח של חכמים במשנה:

"או מערב לרוח אחת (כמו שאם מערב ליום אחד – מערב לרוח אחת)… (כך) או מערב לשני ימים (מערב לרוח אחת) או אינו מערב כל עיקר".

2. עירב בראשון האם צריך לערב לשני,
ואם אבד

צריך לערב לשני,
ואם אבד הרי הוא כבני עירו בשני.

גם צריך,
ספק שמא קדושה אחת,
ואם אבד – "חמר גמל" בשני.

עירב בראשון אינו צריך לערב לשני,
ואם אבד עדיין עירוב.

3. האם מערב לראשונה מיו"ט לשבת?

לא,
בגלל הכנה
(ורק כששם את שניהם לפני היו"ט אינו הכנה).

לא

 

לא

 

 

 

(לח: 4+)

ב. פסיקת רב –
מצד אחד – הלכה כר"א ששתי קדושות הן
וכן אמרו ארבעה זקנים, וביניהם רשב"ג ורי"ש ברי"ח ב"ב.

  1. 1.והרי אמרו להפך?
    הוא משנה את הגירסה בברייתא ושם אותם יחד עם רבי.
  2. 2.שיחשב גם את רבי?
    רב קיבל מרבותיו שרבי רק הביא את דעת ר"א, אך הוא עצמו לא סובר כך (ואילו רשב"ג ורי"ש כן).
  3. 3.על עצם הדין: מקשה רב חסדא שרב אמר שביצה נולדה בזה אסורה בזה, כיום אחד!

תשובת רבה – אסור מדין הכנה.

 

חלק ג – איסור הכנה מיו"ט לשבת

מקור: "והיה ביום השישי והכינו את אשר יביאו".

קושיות:

(לח: באמצע)

  1. 1.במשנתנו – איך מוליך ומניח עירוב בסוף יו"ט בשביל השבת?

תשובה:
אין בעיה לא של אמירה ולא של קניית השביתה (כי כבר אמר והניח העירוב לפני יו"ט, ועכשיו רק מחזיר ללא אמירה).היכולת לקנות ללא אמירה היא כי קניית העירוב היא ב"תחילת היום" (כניסת שבת).

קשה – למה לא מערבין ב"לגין"? (יין מעשר, שאמר עליו שיהיה תרומת מעשר לכשתחשך), הרי העירוב חל גם משתחשך?
תשובה – אכן עקרונית מספיק שיהיה ראוי לכשתחשך, אך מעשית מריך שיהיה ראוי לאכילה לפני כן, אחרת אינו ראוי בפועל.

קשה – אם צריך שיהיה ראוי מבעוד יום, איך לר"א מערב לשני כיוונים שונים, הרי לפני כניסת היום השני אינו יכול להגיע לעירובו (כי הוא מחוץ לתחום של היום הראשון).

תשובה – מדובר שהעירובים מרוחקים רק 1000 מהעיר, וממילא יכול להגיע.

(לח: 13-)

  1. 2.קשה מרב יהודה – איך קונה ברגליו שביתה ביו"ט לשבת?
    (כאן א"א לומר כבקושיא 1, שכיון שהיה שם לפני שבת לא נחשב שעשה משהו חדש בשבת, כי האדם מטבעו זז, וברגע שהלך הביתה ביו"ט, כשחוזר זה משהו חדש).

תשובה – גם כאן מדובר שמערב ברגליו בשתיקה, ובזה אין בעיית הכנה.

  1. a.ואפשר לערב בשתיקה לרי"ח בן נורי שעירוב לא צריך כוונה, ואפילו לרבנן שצריך (כאן יש לו כוונה, בניגוד לישן).
  2. b.קשה – תניא – לא יהלך אדם (גם בשתיקה) לסוף שדהו לידע מה היא צריכה ("ממצוא חפצך ודבר דבר").

תשובה – שם מוכח שזה בשביל מחר, כאן מי שרואהו יחשוב שלימודו או חמורו הובילוהו לשם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.