להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום דף יומי עירובין דף ד
(ג: 1- עד 6-)
א. המשך דיון על ר"נ: סוכה ומבוי – אמה קטנה, כלאיים אמה גדולה.
קטנה/גדולה:
אביי – 5 או 6.
רבא – בכל מקרה 6, אצבעות עצבות או שוחקות.
איך יסתדרו עם הברייתא:
רבנן – כל אמות שאמרו חכמים באמה בת ששה, ובלבד שלא יהיו מכוונות.
רשב"ג אומר – כל אמות שאמרו חכמים בכלאיים באמה בת ששה, ובלבד שלא יהיו מצומצמות.
- A.אביי –
מקשים עליו מרבנן, - 1.רבנן דיברו דווקא על כלאיים.
דחייה – רשב"ג אומר דווקא בכלאיים, משמע שרבנן בהכל. - 2.אכן אביי רק כרשב"ג.
- B.רבא –
עם רבנן ודאי שמסתדר.
לגבי רשב"ג – יכול להיות שגם לרשב"ג בהכל צריך 6.
וזה שהזכיר את כלאיים – שדווקא שם צריך שוחקות (בניגוד לסוכה ומבוי).
וזה שהזכיר "ששה" לאפוקי מאמת יסוד וסובב ששם צריך 5.
ב. רב – שיעורין חציצין ומחיצין הלכה למשה מסיני.
והרי הם מדאורייתא:
- 1.שיעורין – ארץ זבת חלב וכו'.
חיטה – מי שבא לבית טמא, בגדיו נטמאים רק אחרי זמן כדי אכילת פרס (חצי ככר) חיטים.
שעורה – עצם כשעורה מטמאת
גפן – רביעית יין לנזיר (גם למדידת מוצק כמו ענבים. ולא רביעית מים)
תאנה (יבשה (=גרוגרת)) להוצאת שבת
רימון – חור כרימון מבטל שם כלי
זית – רוב השיעורים
דבש (תמרים) – ככותבת הגסה ליו"כ.
תשובה – זה הלמ"ס, וחז"ל מצאו לזה סימן מהפסוקים.
- 2.חציצין – "ורחץ במים את כל בשרו"
- a.ההלמ"ס לשערו.
דחייה – גם זה מהפסוק הנ"ל ("את"). - b.ההלמ"ס לרובו + מקפיד.
- 3.מחיצין – מגובה הכפורת (10 טפחים) שזה נחשב כרשות אחרת ולא כ"ארץ".
- a.לר"י גובה הכפורת 8.5.
לר"מ ההלמ"ס בא לגוד, לבוד ודופן עקומה.