שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף מד

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

 

סיכום דף יומי עירובין דף מד

(מג: 9- עד מד: במשנה)

א. הקדמות

  1. 1.לכל אדם 4 אמות, ואת התחום מודדים מעבר להם.

והעיר שבה שבת נחשבת כולה כ-4 אמות.

  1. 2.יצא מתחומו ונכנס לעיר מוקפת מחיצה –

ר' יהושע – רק 4 אמות, ר"ג – יש לו את כל היקף המחיצה.

  1. 3.במשנה נב: – יצא מתחומו 2 אמות, לר"א יכול לחזור, כי תחומו החדש (4 אמות) מובלע בתחומו הישן.

ב. תלמיד של רב נחמן יצא בשוגג מהתחום, ור"נ הציע לרב חסדא ליצור מחיצת אנשים סביבו ולהכניסו לתחום.

            הנחות יסוד:

  1. 1.מותר לעשות מחיצה אנושית בשבת.
  2. 2.פוסקים כר"ג (שיש לו את כל היקף המחיצה).

למה רב חסדא התלבט בזה?

  1. 1.התלבט עם לפסוק כר"ג.

דחייה – ודאי שפסוקים כר"ג (רב).

  1. 2.מדובר שהביאו אותו עד מרחק של 2 אמות מהתחום, והתלבט אם לפסוק כר"א (נב:).

ג. האם מותר לעשות מחיצת אנשים ארעית בשבת?

הרי בברייתא אסור להעמיד אדם או מיטה בתור דופן סוכה שלישית ארעית!

תשובה – יש גם ברייתא הפוכה (שמותר להעמיד אדם כדופן סוכה, ומיטה כדי להצל על המת).

ומה עם הסתירה בין הברייתות?

  1. 1.זה נתון במחלוקת ר"א ורבנן לגבי פקק החלון.

דחייה – שם רבנן שמתירים זה רק תוספת ולא מחיצה לכתחילה.

(הערה: ניתן להשוות את המקרה שם אלינו, כי מחיצה אופקית שלא נועדה להתיר משהו מקבילה למחיצה אנכית שנועדה להתיר).

  1. 2.הברייתא השנייה מתירה כי אין שם חלות הלכתית (כי הברייתא כר"מ שפוסל מחיצת בהמה).

דחיות:

  1. a.הרי ר"מ פסל רק בבהמה, ואילו הברייתא דיברה על אדם ומיטה.
  2. b.מפורש בברייתא שמתירה שמדובר במחיצה שמתירה את הסוכה.
  3. c.הרי גם ר"א וגם רבנן אוסרים כנ"ל.
  4. 3.לגבי מיטה
    בברייתא שמתירה מדובר בדופן רביעית שאינה מתירה את הסוכה.

לגבי אדם

אכן מותר, כי אינו דומה לבונה, אא"כ הוא מודע לזה שמשתמשים בו כמחיצה.

ברייתא א – שמודע לזה, ברייתא ב – שאינו מודע.

            הערות:

  • רב חסדא עצמו לא היה חלק מהמחיצה (כי הוא היה מודע).
  • שמואל הכה מכת מרדות לאנשים שעשו מחיתה כשכן היו מודעים.
  • רבא לשמש שלו – לא להשתמש באותם אנשים פעמיים, כי אז כבר ישימו לב.

 

3 Responses

  1. שיעור נפלא ביותר
    היכן אני יכול לשמוע הסברים על דפים יותר מאוחרים דף מ"ה ומעלה בשביל להכין את השיעור

  2. RE: הדף היומי – עירובין דף מד
    בהקדמה לדף מד, אתה מזכיר את המשנה מא: שלפי ר"ג במקרה שהוליכוהו לעיר אחרת יש לו אפשרות ללכת בכל העיר. חשוב לציין, לפי מה שמדויק ברש"י שם ותוס מז: ד"ה דכולה, הכוונה רק בעיר/שטח שמוקפת מחיצה, ולא כמו עיר ששבת בו, שיש לו את כל העיר, גם כשאין מחיצות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.