להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי עירובין דף נג
(נב: תחילת פרק כיצד מעברין עד נב: 4-)
אגדתא
א. מאברין או מעברין?
- A.מחלוקת רב ושמואל.
אגב, עוד שלוש מחלוקות שלהם:
- 1.מערת המכפלה: שתי קומות או שני חדרים (ומכפילה כי נקברו שם זוגות).
- 2.אמרפל – אמר והפיל את אברהם, נמרוד – המריד נגד ה'.
- 3.ויקם מלך חדש – חדש או נתחדשו גזירותיו כאילו שלא ידע את יוסף.
- B.רי"ח בשם ר' אושעיא בריבי – מאברין.
קשה – הרי אמר שלמד רק דבר אחד ממנו במשנתנו, והרי למד אצלו יותר דברים? - 1.למד על לבם, אך לא הלכות.
- 2.למד מהתלמידים.
- 3.הכוונה לדבר אחד במשנתנו.
[הערות על ר' אושעיא בריבי:
- a.רי"ח – היו יושבים אצלו צפופים.
- b.רי"ח – השוואה לר"מ, שחבריו לא יכלו לעמוד על סוף דעתו.
- c.רי"ח – לבם של ראשונים שפתחו של אולם ושל אחרונים כפתחו של היכל.
מי זה מי?
ר"ע (תנא 3) | ר"א בן שמוע (תנא 4, תלמידו של ר"ע. רבי למד אצלו) | ר' אושעיא בריבי (סתם ר' אושעיא, אמוראים 1). |
ראשונים | אחרונים |
|
| ראשונים | אחרונים |
(נג. 10-)
- C.שאלו את בני יהודה ואמרו ששתי הגרסאות מקובלות.
למה התקיימה תורתם של בני יהודה ולא של בני הגליל:
- 1.ר"י-רב: בני יהודה דייקו בלשונם של השמועות + נתנו סימנים.
[דוגמא משיחת חולין: שבן יהודה מכר טלית ותיאר את צבעה "כתרדין עלי אדמה" כדי לדייק, לעומת בן גליל שביקש "אמר" בצורה לא ברורה ולא ברור למה התכוון].
- 2.למדו מרב אחד.
- 3.רבינא: גלו מסכתא (לימדו לאחרים/למדו את טעמי ההלכות) (וכן דוד מול שאול).
(נג: 3+ ברחבות)
אגב דיבורם המדוקדק של בני יהודה והלא מדוקדק של בני הגליל:
ב. ענייני דיבור – לא ברור, בחכמה וברמז
- 1.שני סיפורים על ההיא איתתא שדיברה לא ברור ויצאו שגיאות.
- 2.אמתו של רבי שדיברה ברמז לתלמידים מתי להישאר ומתי ללכת.
- 3.ר' יוסי בר אסיין – קרא לתרדין בחרדל – שור משפט בטור מסכן. אוש פי זה.
- 4.ר' אבהו – לאתרג את הגחלים וכו'.
- 5.ר' אבהו על ר' עלאי – עלץ עם נערה אהרנית וכו', מחלוקת אם הכוונה לאשתו או למסכת.
ר' עלאי על ר' אבהו – "הנגיב למפיבושת".
- 6.ר' יהושוע בן חנניה –
אישה – בעלת האכסניה שביקרה אותו: 1. שאומר שאינו רעב ובכ"ז אכל לחם. 2. שאכל את כל הצלחת.
תינוקת – "ליסטים שכמוך כבשוה".
תינוק – "דרך קצרה שהיא ארוכה" ולהפך.