שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף נד

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

 

 

סיכום דף יומי עירובין דף נד

(נג: 4- עד נה. 10+)

(אגב הסיפור עם ברוריה)

דרכי לימוד תורה

א. ללמוד בקול

  1. 1.ברוריה בעטה בתלמיד שלמד בשקט – "ערוכה בכל ושמורה".

תנא – תלמיד של ר"א שכח תלמודו כי למד בשקט (והתחייב בשריפה אך וויתרו לו כי שימש את ר"א).

  1. 2.שמואל לר"י – שיננא, פתח פיך, "כי חיים הם למוצאיהם, ולכל בשרו מרפא" – למוציאיהם בפה.

(אגב,

  1. a.גם מובא שאמר לו לא לשמור את הכסף לעצמו או בניו, אלא להנות ממנו/לתת לצדקה עכשיו.
  2. b."ולכל בשרו מרפא" – ריב"ל – המהלך בדרך, והחש בכל גופו יעסוק בתורה.
  3. 3.ר' אמי – (משלי כב) – "כִּי נָעִים כִּי תִשְׁמְרֵם בְּבִטְנֶךָ יִכֹּנוּ יַחְדָּו עַל שְׂפָתֶיךָ".
  4. 4.ר' זירא – (משלי פרק טו) – "שִׂמְחָה לָאִישׁ בְּמַעֲנֵה פִיו וְדָבָר בְּעִתּוֹ מַה טּוֹב".

לישנא אחרינא – מתי שמחה במענה פיו – כשלומד דבר בעיתו.

  1. 5.ר' יצחק – "כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו".
  2. 6.רבא – (תהלים כא, ג) – "תַּאֲוַת לִבּוֹ נָתַתָּה לּוֹ וַאֲרֶשֶׁת שְׂפָתָיו בַּל מָנַעְתָּ סֶּלָה".

עוד הסבר של רבא – אם זכה מקבל תאוות ליבו מיד, אם לא – אז רק ע"י תפילה.

 

 

(נד. שליש תחתון)

ב. ענווה

  1. 1.ר"א – (משלי א) – "כִּי לִוְיַת חֵן הֵם לְרֹאשֶׁךָ וכַעֲנָקִים לְגַרְגְּרֹתֶיךָ", כמו ענק (שרשרת) שנראית ואינה נראית.
  2. 2.ר"א – (שיר השירים ה) "לְחָיָו כַּעֲרוּגַת הַבֹּשֶׂם מִגְדְּלוֹת מֶרְקָחִים שִׂפְתוֹתָיו שׁוֹשַׁנִּים נֹטְפוֹת מוֹר עֹבֵר" – אם משים עצמו כערוגה שהכל דשים בה, וכבושם שהכל מתבשמים בו.
  3. 3.רב מתנה, ורבא לרב יוסף – שישים עצמו כמדבר –

(במדבר פרק כא, יח-כ) "בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם. וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה:

וּמִמַּתָּנָה נַחֲלִיאֵל וּמִנַּחֲלִיאֵל בָּמוֹת:

וּמִבָּמוֹת הַגַּיְא אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה מוֹאָב…".

  1. 4.רב הונא – תהלים סח "חַיָּתְךָ יָשְׁבוּ בָהּ תָּכִין בְּטוֹבָתְךָ לֶעָנִי אֱלֹקִים" – צריך לשים עצמו כחיה:
  2. a.מסרחת ואוכלת – (רש"י 2) שמנבל עצמו על דברי תורה, ולא מתבייש לשאול.
  3. b.בסעיף הבא נראה עוד דרשה.
  4. 5.(נה. 5+) – לא בשמיים היא – לא תימצא במי שמגביה עצמו עליה.

 

 

(נד. 4-)

אגב עניין החזרות:

ג. חזרות

חזרות כדי לא לשכוח:

  1. 1.(1) כאמור, רב הונא – תהלים סח "חַיָּתְךָ יָשְׁבוּ בָהּ תָּכִין בְּטוֹבָתְךָ לֶעָנִי אֱלֹקִים" – צריך לשים עצמו כחיה:
  2. a.ראינו לעיל בסעיף הקודם.
  3. b.דורסת ואוכלת – שאוכלת מיד כדי שלא יאבד, כלומר חוזר על תלמודו.
  4. 2.(4) (משלי יב) – "לֹא יַחֲרֹךְ רְמִיָּה צֵידוֹ וְהוֹן אָדָם יָקָר חָרוּץ".
  5. a.ר"א ב"ע – לא יאריך ימים צייד הרמאי – שלומד הרבה ולא חוזר ובכך מרמה אחרים לחשוב שהוא ת"ח.
  6. b.רב ששת – בתמיהה, כלומר מי שנוהג כצייד ערמומי שתופס ציפור ומיד שובר כנפיה – הוא יחרוך – יצלה את הבשר ויהנה ממנו.
  7. 3.(5) רב הונא – (משלי יג) "הוֹן מֵהֶבֶל יִמְעָט וְקֹבֵץ עַל יָד יַרְבֶּה".

כל פעם שחוזר מוצא משהו חדש:

  1. 4.(3) רי"ח – נוצר תאנה, כמו שבתאנה תמיד יש פירות, כך כל פעם שחוזר על אותו לימוד מוצא בה משהו חדש.
  2. 5.(4) ר' שמואל ב"נ – (משלי ה) "אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת חֵן דַּדֶּיהָ יְרַוֻּךָ בְכָל עֵת בְּאַהֲבָתָהּ תִּשְׁגֶּה תָמִיד", אילת – שרחמה צר וחביבה על בועלה תמיד כפעם הראשונה, דד – התינוק תמיד מוצא בה חלב, כך החזרות על התורה.

[יעלת חן – שמעלה חן על לומדיה,
באהבתה תשגה תמיד – כר' אלעזר בן פדת.

תני דבי רב ענן – (שופטים ה) – "רֹכְבֵי אֲתֹנוֹת צְחֹרוֹת יֹשְׁבֵי עַל מִדִּין וְהֹלְכֵי עַל דֶּרֶךְ שִׂיחוּ", אלו בעלי תלמוד שכל שיחתן בדברי תורה.

עוד דרשה:

  1. 6.(ר' אלעזר (נד. רבע תחתון) – "לוחות אבן" – שחייו לא יתעייפו מרוב חזרות).

חזרות כדי להבין עד הסוף:

(נד: מתחת לאמצע)

  1. 7.ברייתא – סדר לימוד התורה בסיני –

ה'

משה

אהרן

בניו

זקנים

ישראל

מלמד

לומד

 

 

 

 

 

מלמד

לומד

 

 

 

 

מלמד

לומד

לומד

 

 

 

מלמד

לומד

לומד

לומד

 

 

מלמד

לומד

לומד

לומד

לומד

 

 

מלמד

לומד

לומד

לומד

 

 

 

מלמד

לומד

לומד

 

 

 

 

מלמד

לומד

 

ר"א – מכאן שצריך ללמד את התלמיד 4 פעמים

ר"ע – אפילו יותר, עד שילמדנה ותהיה סדורה בפיו.

הערות:

1. למה עשו כך? מצד אחד חשוב שכולם ילמדו גם ממשה, ומצד שני רצו לתת כבוד גם לשאר שילמדו את האחרים.

2. מיקום אהרן אחרי שהצטרפו בניו:

ת"ק – עדיין משמאל משה, ר"י – עבר לימינו.
גם ת"ק מודה שהגדול בצד ימין, אלא שלא רצו להטריח את אהרן.

  1. 8.סיפור ר' פרידא ותלמידו –

שהיה מלמדו 400 פעם, ופעם אחת כשאמר לו שצריך לצאת מוקדם, התלמיד לא התרכז, ולכן לימדו עוד 400 פעם!

וזכה ב400 שנה ובעולם הבא לו ולדורו.

 

(נד: 5-)

ד. סימנים

  1. 1.רב חסדא – "שימה בפיהם" – סימן בפיהם.
  2. 2.ר' אבהו – "הציבי לך ציונים".
  3. 3.ר"א – "אֱמֹר לַחָכְמָה אֲחֹתִי אָתְּ וּמֹדָע לַבִּינָה תִקְרָא" – עשה מודעים לתורה.

(רבא – עשה מעודים לתורה).

  1. 4.אבדימי בר חמא בר דוסא – "לא בשמיים היא…" – אל אם זה כן בשמיים צריך להתחכם כדי להצליח לזכור את הלימוד.

(רבא – לא בשמיים – לא במי שמגביה עצמו).

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.