להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
סיכום דף יומי עירובין דף נד
(נג: 4- עד נה. 10+)
(אגב הסיפור עם ברוריה)
דרכי לימוד תורה
א. ללמוד בקול
- 1.ברוריה בעטה בתלמיד שלמד בשקט – "ערוכה בכל ושמורה".
תנא – תלמיד של ר"א שכח תלמודו כי למד בשקט (והתחייב בשריפה אך וויתרו לו כי שימש את ר"א).
- 2.שמואל לר"י – שיננא, פתח פיך, "כי חיים הם למוצאיהם, ולכל בשרו מרפא" – למוציאיהם בפה.
(אגב,
- a.גם מובא שאמר לו לא לשמור את הכסף לעצמו או בניו, אלא להנות ממנו/לתת לצדקה עכשיו.
- b."ולכל בשרו מרפא" – ריב"ל – המהלך בדרך, והחש בכל גופו יעסוק בתורה.
- 3.ר' אמי – (משלי כב) – "כִּי נָעִים כִּי תִשְׁמְרֵם בְּבִטְנֶךָ יִכֹּנוּ יַחְדָּו עַל שְׂפָתֶיךָ".
- 4.ר' זירא – (משלי פרק טו) – "שִׂמְחָה לָאִישׁ בְּמַעֲנֵה פִיו וְדָבָר בְּעִתּוֹ מַה טּוֹב".
לישנא אחרינא – מתי שמחה במענה פיו – כשלומד דבר בעיתו.
- 5.ר' יצחק – "כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו".
- 6.רבא – (תהלים כא, ג) – "תַּאֲוַת לִבּוֹ נָתַתָּה לּוֹ וַאֲרֶשֶׁת שְׂפָתָיו בַּל מָנַעְתָּ סֶּלָה".
עוד הסבר של רבא – אם זכה מקבל תאוות ליבו מיד, אם לא – אז רק ע"י תפילה.
(נד. שליש תחתון)
ב. ענווה
- 1.ר"א – (משלי א) – "כִּי לִוְיַת חֵן הֵם לְרֹאשֶׁךָ וכַעֲנָקִים לְגַרְגְּרֹתֶיךָ", כמו ענק (שרשרת) שנראית ואינה נראית.
- 2.ר"א – (שיר השירים ה) "לְחָיָו כַּעֲרוּגַת הַבֹּשֶׂם מִגְדְּלוֹת מֶרְקָחִים שִׂפְתוֹתָיו שׁוֹשַׁנִּים נֹטְפוֹת מוֹר עֹבֵר" – אם משים עצמו כערוגה שהכל דשים בה, וכבושם שהכל מתבשמים בו.
- 3.רב מתנה, ורבא לרב יוסף – שישים עצמו כמדבר –
(במדבר פרק כא, יח-כ) "בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם. וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה:
וּמִמַּתָּנָה נַחֲלִיאֵל וּמִנַּחֲלִיאֵל בָּמוֹת:
וּמִבָּמוֹת הַגַּיְא אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה מוֹאָב…".
- 4.רב הונא – תהלים סח "חַיָּתְךָ יָשְׁבוּ בָהּ תָּכִין בְּטוֹבָתְךָ לֶעָנִי אֱלֹקִים" – צריך לשים עצמו כחיה:
- a.מסרחת ואוכלת – (רש"י 2) שמנבל עצמו על דברי תורה, ולא מתבייש לשאול.
- b.בסעיף הבא נראה עוד דרשה.
- 5.(נה. 5+) – לא בשמיים היא – לא תימצא במי שמגביה עצמו עליה.
(נד. 4-)
אגב עניין החזרות:
ג. חזרות
חזרות כדי לא לשכוח:
- 1.(1) כאמור, רב הונא – תהלים סח "חַיָּתְךָ יָשְׁבוּ בָהּ תָּכִין בְּטוֹבָתְךָ לֶעָנִי אֱלֹקִים" – צריך לשים עצמו כחיה:
- a.ראינו לעיל בסעיף הקודם.
- b.דורסת ואוכלת – שאוכלת מיד כדי שלא יאבד, כלומר חוזר על תלמודו.
- 2.(4) (משלי יב) – "לֹא יַחֲרֹךְ רְמִיָּה צֵידוֹ וְהוֹן אָדָם יָקָר חָרוּץ".
- a.ר"א ב"ע – לא יאריך ימים צייד הרמאי – שלומד הרבה ולא חוזר ובכך מרמה אחרים לחשוב שהוא ת"ח.
- b.רב ששת – בתמיהה, כלומר מי שנוהג כצייד ערמומי שתופס ציפור ומיד שובר כנפיה – הוא יחרוך – יצלה את הבשר ויהנה ממנו.
- 3.(5) רב הונא – (משלי יג) "הוֹן מֵהֶבֶל יִמְעָט וְקֹבֵץ עַל יָד יַרְבֶּה".
כל פעם שחוזר מוצא משהו חדש:
- 4.(3) רי"ח – נוצר תאנה, כמו שבתאנה תמיד יש פירות, כך כל פעם שחוזר על אותו לימוד מוצא בה משהו חדש.
- 5.(4) ר' שמואל ב"נ – (משלי ה) "אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת חֵן דַּדֶּיהָ יְרַוֻּךָ בְכָל עֵת בְּאַהֲבָתָהּ תִּשְׁגֶּה תָמִיד", אילת – שרחמה צר וחביבה על בועלה תמיד כפעם הראשונה, דד – התינוק תמיד מוצא בה חלב, כך החזרות על התורה.
[יעלת חן – שמעלה חן על לומדיה,
באהבתה תשגה תמיד – כר' אלעזר בן פדת.
תני דבי רב ענן – (שופטים ה) – "רֹכְבֵי אֲתֹנוֹת צְחֹרוֹת יֹשְׁבֵי עַל מִדִּין וְהֹלְכֵי עַל דֶּרֶךְ שִׂיחוּ", אלו בעלי תלמוד שכל שיחתן בדברי תורה.
עוד דרשה:
- 6.(ר' אלעזר (נד. רבע תחתון) – "לוחות אבן" – שחייו לא יתעייפו מרוב חזרות).
חזרות כדי להבין עד הסוף:
(נד: מתחת לאמצע)
- 7.ברייתא – סדר לימוד התורה בסיני –
ה' | משה | אהרן | בניו | זקנים | ישראל |
מלמד | לומד |
|
|
|
|
| מלמד | לומד |
|
|
|
| מלמד | לומד | לומד |
|
|
| מלמד | לומד | לומד | לומד |
|
| מלמד | לומד | לומד | לומד | לומד |
|
| מלמד | לומד | לומד | לומד |
|
|
| מלמד | לומד | לומד |
|
|
|
| מלמד | לומד |
ר"א – מכאן שצריך ללמד את התלמיד 4 פעמים
ר"ע – אפילו יותר, עד שילמדנה ותהיה סדורה בפיו.
הערות:
1. למה עשו כך? מצד אחד חשוב שכולם ילמדו גם ממשה, ומצד שני רצו לתת כבוד גם לשאר שילמדו את האחרים.
2. מיקום אהרן אחרי שהצטרפו בניו:
ת"ק – עדיין משמאל משה, ר"י – עבר לימינו.
גם ת"ק מודה שהגדול בצד ימין, אלא שלא רצו להטריח את אהרן.
- 8.סיפור ר' פרידא ותלמידו –
שהיה מלמדו 400 פעם, ופעם אחת כשאמר לו שצריך לצאת מוקדם, התלמיד לא התרכז, ולכן לימדו עוד 400 פעם!
וזכה ב400 שנה ובעולם הבא לו ולדורו.
(נד: 5-)
ד. סימנים
- 1.רב חסדא – "שימה בפיהם" – סימן בפיהם.
- 2.ר' אבהו – "הציבי לך ציונים".
- 3.ר"א – "אֱמֹר לַחָכְמָה אֲחֹתִי אָתְּ וּמֹדָע לַבִּינָה תִקְרָא" – עשה מודעים לתורה.
(רבא – עשה מעודים לתורה).
- 4.אבדימי בר חמא בר דוסא – "לא בשמיים היא…" – אל אם זה כן בשמיים צריך להתחכם כדי להצליח לזכור את הלימוד.
(רבא – לא בשמיים – לא במי שמגביה עצמו).
תגובה אחת
שלום,
האם שבר בכנף של ציפור לא פוסל אותו מככשרותו, או רק אם יש חשש לפגיעה בריאות?