להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
וסרטון נוסף על הסבר רב ספרא לפי רש"י –
סיכום דף יומי עירובין דף סא
(סא. לפני האמצע – סא: סוף פרק במה מערבין)
המשך – כל העיר כ-ד' אמות
א. רב יוסף – עיר על מדרון ללא "דקה" – אינה כד' אמות
A. למה כאן ה"דקה" היא מחיצה בגובה 4 אמות, ובדף נט רק 3 טפחים?
שם זאת מחיצה סמלית כדי "להסתלק" מרשות סמוכה לו, כאן זאת מחיצה אמיתית כדי לתת ביטחון לתושבים.
B. הוכחת רב יוסף:
בברייתא – אנשי גדר יכלו להיכנס לחמתן, ואנשי חמתן לא יכלו להיכנס לגדר.
ומסביר רב יוסף – כי לגדר היה מעקב ולחמתן לא.
דחיית הראיה – אפשר להסביר את חמתן וגדר בצורה אחרת:
- 1.אם הגיעו מחמתן לגדר בשבת, אנשי גדר השיכורים היו הורגים אותו.
- 2.היו להם צורות שונות, כך שהתחומים שלהם כללו שטחים שונים:
- a.רב ספרא – חמתן היתה קשת גדולה, וגדר באמצע אווירה.
- b.רב דימי בר חיננא – חמתן היתה קטנה וגדר היתה גדולה.
ב. האם כשמניח עירוב בעיר אחרת – כל העיר כ-ד' אמות?
ר"ע – לא,
רבנן – כן:
שמואל – רק כשיש דיירים
ר"א – גם כשאין דיירים,
קושיות על ר"א:
- 1.במשנה – משמע שרבנן מודים לר"ע במערה, כי שם אין דיירים.
דחייה – רבנן מודים במערה רק כשאינה ראויה לדיירים. - 2.ברייתא – אדם ששבת בעיר או מערב, כולה ד' אמות.
והחידוש – שדווקא כששבת, אך בהניח – לא.
ובפשטות מדובר שאין דיירים.
ומכאן – שכשאין דיירים והניח עירוב – לא, כשיטת שמואל.
דחייה – מדובר שיש דיירים,
וזה כשיטת ר"ע, שכשהניח – אפילו שיש דיירים אינו כ-ד' אמות.
ולהלכה –
מר יהודה החמיר כר"ע, אך רבא – כרבנן.