שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

הדף היומי – עירובין דף עב

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי עירובין דף עב

(עב. במשנה – עב: במשנה)

משנה

כמה חבורות של אנשים במבנה אחד:[1]

אם הם בחדרים/דירות נפרדים – נחשבים מחולקים, וכל קבוצה  משתתפת בעירוב בפנ"ע.

אם הם בטרקלין עם מחיצות ארעיות

ב"ש – עדיין נחשבים מחולקים,
ב"ה – נחשבים אחד.

גמרא –

א. באיזה גובה מחיצה המחלוקת?

הגמרא עוסקת ב3 רמות של מחיצה, ומביאה 4 דעות לגביהן (שתי גרסאות בר"נ, ומחלוקת ר' חייא ור"ש ברבי). נראה אותם מהמחמיר למקל:

1234
ר"נ 1ר"נ 2הדעה השנייה באמוראיםהדעה הראשונה באמוראים
1 – פחות מ10 (מסיפס)מחלוקתמחלוקתמשמע שלכו"ע לא מחלקלכו"ע לא מחלק
2 – מעל 10 אך פחות מהתקרהלכו"ע מחלקמחלוקת
3 – מגיעה לתקרהלכו"ע מחלקלכו"ע מחלקמחלוקת

 

(עב: 1+)

ב. מיתיבי – ברייתא כחלק מהדעות:

ר' יהודה הסבר אומר בדיוק כמו הלשון בדעה השנייה באמוראים:
מחלוקת במחיצות שלא מגיעות לתקרה, אבל במגיעות לתקרה לכו"ע מחלק.

על הדעה הראשונה באמוראים ועל ר"נ 1 – זה ודאי תיובתא.
מה לגבי ר"נ 2? יתכן שגם הברייתא כר"נ 2,  שכוונת הברייתא שנחלקו גם בפחות וגם ביותר מ10.

אז למה הברייתא לא הזכירה שמחלוקת גם בפחות?
כדי להשמיע כוחם של ב"ה שמקלים אפילו במעל 10 (כח דהיתרא עדיף).

ולהלכה – ר"נ-רב: הלכה כמו הברייתא.

רנבי"צ – כך גם מדויק מהמשנה, שמודים ב"ה בחדרים,
והרי אם זה חדרים ממש – פשיטא שמחלק,
אלא כנראה הכוונה למחיצות שמגיעות לתקרה.

(עב: באמצע)

ג. תנא – עוד הגבלות בברייתות (לפי תוס') –
גירסא א
כשמחלקים (בין לב"ה ובין לב"ש) – זה דווקא כששמים את העירוב בבית אחר בחצר.
אבל אם שאר הבתים שמים את העירוב אצלם בטרקלין, כל בני הטרקלין נחשבים אחד ולא צריכים לתת כלום.

גירסא ב להפך

כשלא מחלקים – זה דווקא כשהעירוב מונח אצלם בטרקלין,
אבל אם נתנו העירוב לבית אחר – בכל מקרה מחלקים.

לפי זה, כמי הברייתא הבאה:
אם נתנו את העירוב בבית אחר – לא מחלקים.
לגירסא אכב"ה (כי בבית אחר זה בדיוק המחלוקת, וב"ה סוברים שלא מחלקים).
לגירסא בכאף אחד (שהרי בבית אחר לכו"ע כן מחלקים).

 

[1] מדובר שלכל אחת פתח נפרד לחצר, או שיש מסדרון ולכל אחת פתח נפרד למסדרון (כמו בבניינים בימינו). אבל אם זה חדר לפנים מחדר – הדין משתנה.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.