שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף פט

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי עירובין דף פט

(פט. תחילת פרק כל גגות עד צ. 1+)

חילוק רשויות בין חצרות, גגות וקרפיפות

המשנה – מהמחמיר למקל:

חכמים – כל אחד בפני עצמו (כמו בתים).

ר"מ – כל קבוצה בפני עצמה (גגות עם הגגות וכו').

ר"שהכל ביחד, ולא צריך ביניהם עירוב חצרות.

 

א. שיטת ר"מ – מותר מגג לגג

A. סברא:

  1. 1.רש"י – שאין תשמישן תדיר, ולא אין מחולקות לרשויות שונות.
  2. 2.הבנת אביי בר אבין – מעל 10 טפחים אין חילוק רשויות.

B. הרחבה:

            רב יהודה (בהמשך) – ר"מ לא רק בגגות, אלא גם בין חצר לחצר ובין קרפף לקרפף.

            מתאים לסברא של רש"י.

C. למה כשיש פער של 10 טפחים בגובה אסור?

אביי – זאת גזירה, כי לר"מ יש גזירה על תל ברה"י (4 X 10), שמא יכתף על תל כזה ברה"ר (=רה"י).

D. דיון בגזירת תל ברה"י

הגבלות לגזירה:

  1. 1.בראשונים – לא במקום מקורה.
  2. 2.יש דעות בראשונים – רק בין שתי רשויות של אנשים שונים.
  3. 3.אביי – רק דבר כמו עמוד שקובע לו מקום (ולא גיגית).

קשה – והרי התיר בין שתי חצרות, ולכאורה הכוונה דרך הכותל שביניהם?

תשובה – הכוונה דרך הפתח בין החצרות.

(ריטב"א – יכולנו לדחות גם "ולשיטתך", שהרי הכותל בין החצרות הוא רשות בפני עצמה ואסור גם ללא הגזירה של ר"מ (עו: במשנה)).

 

(פט. 9-)

ב. שיטת חכמים – כל אחד בפני עצמו

A. סברת אביי בר אבין (תחילת הגמרא) – כשם שחלוקים למטה כך חלוקים למעלה.

B. האם מותר לטלטל בגג עצמו?

אם יש מחיצות ניכרות (רווח בין הבתים) – מותר (גוד אחית מחיצתא)

אם אין מחיצות ניכרות (הבתים דבוקים), האם אומרים גוד אחית?

            רב – אסור (אלא ב-ד' אמות), כמו שתי חצרות שפרוצות זו לזו.

                שמואל – מותר

                       

            a. ראיות לשמואל שמותר:

  1. 1.במשנה – "כל אחד ואחד רשות לעצמו"

דחייה – הכוונה רק לאסור – שלא יכול לטלטל מרשות לרשות, (אפילו בתוך ד"א).

  1. 2.בברייתא – "אין להם אלא גגן"

דחייה – כנ"ל.

            b. דעת רב יוסף –

            במשנה צב: – "גג גדול הסמוך לגג קטן, הגדול מותר והקטן אסור".

פשט:

הגדול מותר כי יש לו גיפופי בצדדים שהם ניכרים, והאמצע עד 10 נחשב פתח.
הקטן – פרוץ לגמרי, ולכן אסור.
מכאן לכאורה ראיה לרב שלא אומרים כאן גוד אסיק, ולכן הקטן אסור.

מה אמר רב יוסף על המשנה?

  1. 1.אביי – כשמואל:

אמרת לנו שהקטן אסור רק כשיש דיירים ואז המחיצה נדרסת,
אבל כשאין דיירים מותר – אפילו שזו מחיצה שאינה ניכרת.

                        רב יוסף עצמו: אני לא כשמואל, אלא אמרתי:

  1. 2.שמותר בגדול רק אם בגיפופי יש מחיצות של ממש,

כי "גוד אסיק" בגיפופי לא יכול ליצור פתח.

דחיית אביי – אבל אמרת לנו משהו על "דיורים".

  1. 3.(רק שמוסיף וקורה למחיצה "ראויה לדירה")
    והוספתי שאם רק לגדול יש מחיצה ולא לקטן,
    אז מותר לטלטל את חפצי הגדול גם לגג הקטן, ולא רק בעצמו, כי הקטן מסלק רשותו מהגג.

    דוגמאות נוספות לעיקרון זה:

  1. 1.רב נחמן – רק אחד מהבתים עשה סולם לגג.
  2. 2.אביי – רק אחד מהבתים עשה עליית גג עם פתח לגג ("דקה").

(רבא – דווקא כשהפתח לכיוון הגג, אך אם לכיוון החצר – סילק עצמו מהגג, אפילו לר"מ).

 

4 Responses

  1. תמיהה
    בס"ד
    אכן צדקת ממני, כי בריטב"א באמת מבואר כדבריך.
    אולם באמת לא זכיתי להבין דברי הריטב"א אלו, כי הגמ' בדף צ' ע"ב אומרת שטעמו של רבי מאיר בזה שאין מטלטלין מגג לחצר הוא משום אותה גזירה של תל, יעוי"ש, וא"כ שוב אנו חוזרים לדברי שאילולא גזירת תל באמת היה מותר להעביר בין שתי חצירות מעל הכותל.

  2. RE: הדף היומי – עירובין דף פט
    בדף פט דקה 26 בערך אתה אומר שגם לולא גזירת תל היה אסור להעביר דרך הכותל בגלל הדין שלמדנו בדף עו.
    אני חושב שאיידי דחריפי לא דייקי, כי ברור שאם כל החצרות רשות אחת הם מותר להעביר גם דרך כותל, וכל הבעיה בדף עו באופן שעירבו אחד ואין עירוב ביניהם לשיטת חכמים שכל חצר דין אחד לו, אבל לר"מ (וכ"ש לר"ש) שאין צורך לערב ביניהם בשביל לטלטל בין חצר לחצר פשיטא שמותר גם דרך הכותל לולא גזירת תל.
    וראה גם דף עז בתוס' הראשון בעמוד ששם מדובר בלטלטל מהבית שזה אסור גם לר"ש.
    ושוב תודה על כל השיעורים
    יו"ט

    1. RE: RE: הדף היומי – עירובין דף פט
      גג הכותל לא נחשב לחצר אלא לגג, וממילא לר"מ אף ששני החצרות לא צריכות עירוב, אך לא ניתן להעביר דרך הגג, שהוא כבר נחשב רשות אחרת (כשהוא גבוה 10 ורחב 4).

      [b]וזה לשון הריטב"א [/b](ואנחנו הסברנו לפי התשובה השנייה שלו להלן, אם הבנו אותו נכון):
      וא"ת ולדידיה היכי ניחא דהא לכו"ע גג וחצר לר' מאיר שתי רשויות וכדדייקא נמי הא דרב יהודה וא"כ היאך אפשר לטלטולי בחצרות דרך כותל [b]דהא קא מטלטל מגג של כותל זה לחצר[/b],
      וי"ל:
      1. דסבירא להו דלא אסר רבי מאיר גג עם החצר אלא גג יותר מבית סאתים דהוי כרמלית לדידיה וכדסבר שמואל לקמן, ו[כ]דקס"ד דמקשה לקמן (צ' ב') דקא מקשה לרב אליבא דרבי מאיר לטלטל מגג לחצר, דקסבר דלא שייכא גזירה דרב יצחק בר אבדימי [בחצר וגג, ומשני] דאפילו בחצר וגג שייכא,
      [b]2. עוד י"ל דבדין הוא דיכול למימר ולטעמיך מי ניחא, אלא דלא חש[/b] ודכותא בתלמודא כדכתיבנא בפ"ק בס"ד, ותדע דהא מצי לשנויי ליה דהכא בכותל שאינו רחב ד' טפחים שהוא מקום פטור ולית ביה משום גזירה דרב יצחק, אלא דניחא ליה לתרוצי ליה לפום דעתיה דמקשה דהא דאמר רב יהודה היינו להכניס ולהוציא דרך פתחים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.