לעילוי נשמת שמואל בן ברכיהו סירקין ז"ל ממקסיטו סיטי
ולהבדיל
לרפואת שירה שיינדל בת דינה הי"ו
ולרפואת לרפואת יהודה בן דינה רחל הי"ו
בתוך שאר חולי ישראל
להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן
השיעור המשולב (תרשים וקריאה בגמרא)
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת סוטה לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
דף יומי קידושין דף יא
(יא. 9+ עד יב. 10+)
חלק א – טעם דעת בית שמאי שבדינר
- ר' זירא – שכן אישה מקפדת לא להתקדש בפחות
שואל אביי (פיצלנו ל2 שאלות) – ואם הסכימה בפחות אז לא?! ועוד – בנות ר' ינאי (עשירות) שהסכימו לא יתקדשו בפחות מתרקבא של דינרים?!
עונה ר' זירא – תלוי:
אם פשטה ידה והסכימה – גם לב"ש מתקדשת אפילו בפרוטה,
אם לא ידעה מה הסכום (לילה, שליח) – אז אכן זה משתנה מבת לבת:
בת רגילה – דינר, בנות ר' ינאי – תרקבא של דינרים.
- רב יוסף – כי זו המשמעות של כסף קידושין – דינר כסף.
איך הגענו לזה?
a. רב אסי – כל כסף האמור בתורה הוא כסף צורי.
וסתם כך הכוונה למינימום שזה מעה כסף (בין פרוטה לדינר)
b. סתם קניין נעשה בפרוטה (נחושת), וכיוון שבקידושין התורה אמר "כסף", כלומר לא פרוטת נחושת, אז מזה שרואים שהיא לא הולכת על המינימום, אז גם בכסף צורי לא הולכים על המינימום (מעה כסף) אלא מעל זה – דינר כסף.
ולפי זה גם אם תסכים בפחות – לא תהיה מקודשת.
(דילוג: יא. 3- (גופא) עד יא: 😎
- ר"ל – לומדים מאמה עבריה שנמכרת ביותר מפרוטה
ומניין שנמכרת ביותר? כי צריך שיהיה ממה לגרע
(וגם אם לא מגרע בפועל – צריך פוטנציאל לכרגע, כמו שצריך פוטנציאל לייעד).
ולמה לא יותר מפרוטה אך פחות מדינר?
כי כיוון שיצאנו מהמינימום (פרוטה) הולכים על דינר.
- רבא – חז"ל קבעו כך, שלא יהיו בנות ישראל הפקר.
(הבדלים בין ההסברים:
- אם הסכימה בפחות מדינר – להסבר ה1 תופס, לשאר לא.
- 3 ההסברים הראשונים מדאורייתא, ה4 מדרבן.
(נחזור ליא. 3-)
חלק ב – גופא – רב אסי: סתם כסף בתורה – כסף צורי, בדבריהם – כסף מדינה
קושיות:
- A. והרי זה לא נכון:
- והרי טענה (מודה במקצת) זה דווקא בשתי מעה כסף ומעלה
("כי יתן איש אל רעהו כסף או כלים…" – שמואל – התביעה על 2, רב – התביעה יותר מ2 והכפירה ב2).
תשובה – שם יש היקש לכלים – שהם שניים.
- והרי במעשר שני – ניתן לפדות גם על פרוטה
("וצרת הכסף בידך…")
תשובה – שם יש ריבוי – "הכסף". - והרי פדיון הקדש – שניתן לפדות גם על פרוטה
(אפילו שההקדש שווה יותר, אין אונאה ואין ביטול מקח להקדש לפי שמואל).
("ונתן הכסף וקם לו").
תשובה – עושים גז"ש ממע"ש להקדש.[1] - והרי בקידושין לומדים שצריך כסף (משדה עפרון) ולפי ב"ה אפשר בפרוטה?
(לב"ש זה טוב, כאמור, אך מה עם ב"ה?)
אלא משנים את הכלל – רק במקום שיש כסף קצוב צריך כסף צורי!
(יא: באמצע)
- B. מה החידוש?
הרי זה כבר נאמר במשנה (בכורות מט:) – חמישה סלעים של בכור, שלושים של עבד שהרגו שור וכו' – בכסף צורי.
תשובה – אכן זה לא החידוש של רב אסי, אלא החידוש הוא ההמשך – שבדרבנן הולכים לפי כסף מדינה.
דוגמה לדרבנן – התוקע לחברו באוזנו משלם סלע, והכוונה לסלע מדינה (שמינית מסלע צורי), שגם לזה קוראים סלע (איסתרא).
[1] למה גם פה לא לומדים מ"הכסף"?
ורש"י שואל למה לא יעשו גז"ש כזו לכל המקרים האחרים של כסף? וראה ברש"י.