לכבוד יום ההולדת של יעקב נפתלי הי״ד
בן אברהם רון ורחל דבורה הי״ו
לעילוי נשמת שִירִי נְגָארִי הי"ד
בת אסתר-מרים וטוביה יבל"א
נערה חכמה מלאת חן אוהבת אדם ועולם, שהיום יום הולדתה.
נרצחה בח' תמוז תשס״ב בטרם מלאו לה 22 שנים.
השיעור גם מוקדש לזכות יעקב בן דוד ולאה הי"ו,
אשר תורם כליה, לרפואתו ולרפואת הנתרם, בתוך שאר חולי ישראל.
להקדשות ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
סיכום הדף היומי דף יד
(יד. שליש עליון עד יד: במשנה)
מושגים –
חלל – ילד של כהן עם אישה האסורה לכהונה (גרושה, חללה), אם בא על אישה היא חללה, ואסורה לכהן.
ספק חלל – למשל שהאמא היתה ספק גרושה ספק אלמנה.
(צאצאי חלל הם חללים, צאצאי חללה שנישאה לישראל הם כשרים).
אלמנת חלל – חללה, ופסולה לכהונה.
אלמנת עיסה – אלמנת ספק חלל.
חלק א – המשך מחלוקת ר"ג ור' יהושע – קושיא מאלמנת עיסה
משנתנו – ר"ג – נאמנת | משנה בעדויות – ר' יהושע – כשרה | |||
לגבי ר' יהושע | רבה | לא בודקת עם מי מזנה | בודקת עם מי מתחתנת | |
רבא | ספק אחד – | שני ספקות – כלומר זה רחוק מהספק המקורי (הספק המקורי זה באמא של בעלה, והספק על האלמנה רק נובע מספק זה, ולכן כאן חזקת האלמנה לא הורעה. | סברא לרבא: לר' יהושע לא אכפת לנו מה שהאישה יודעת, אלא מה שקובע זה מצב החזקות והספקות. | |
לגבי ר"ג | רבא | טוענת טענת ברי | האישה לא יודעת מעמד החלל | סברא לרבא: לר"ג מה שקובע זה ברי או שמא. |
(יד. 3-)
חלק ב – עוד על חלל ואלמנת עיסה
ברייתא – אלמנת עיסה (ספק חלל) מותרת, אבל בספק ממזר (ונתין ועבד) –
ת"ק – אלמנת ספק ממזר אסורה לכהונה.
ר"מ 1 – אם בעלה לא ספק ממזר מותרת.
ר"מ 2 – אלמנת עיסה שהתירו, הכוונה שבעלה ספק חלל.
יש סברא להחמיר בספק חלל יותר מספק ממזר, כי מכירים את הממזרים ולא את החללים.
קשיים בברייתא:
- למה להחמיר יותר בפסק ממזר, הרי חלל וממזר זה דאורייתא.
- מה ההבדל בין ת"ק לר"מ 1, שניהם מקלים בספק חלל ומחמירים בספק ממזר!
- יש סתירה פנימית בר"מ 2 – בתחילה אומר כת"ק, אך אח"כ מביא סברא הפוכה.
הסבר חדש בברייתא – מדובר במי שקוראים לו כינוי פסול והוא שותק
יש מחלוקת בראשונים אם זה דווקא מי שכבר יש לגביו ספק או גם בלי זה,
בכל מקרה לא מדובר בחלל שהספק לגביו ברור (כמו שאמו ספק גרושה), אלא במי שיש לגביו ספק שלא מבורר, ואולי האדם עצמו יודע אם הוא חלל או לא.
ת"ק – גם בממזר וגם בחלל אם שתק – פסול.
ר"מ 1 מחמיר בממזר –
ממזר ושותק – פסול (זאת האשמה חמורה, ואם אינו ממזר היה צווח),
אך חלל ושותק – כשר (לא נורא להיות חלל).
ר"מ 2 מחמיר בחלל –
חלל ושותק – פסול (לא רוצה לצווח שמא יבדקו ויגלו, ואומר שלא נורא שיחשבו שהוא רק חלל).
ממזר ושותק – כשר(כי מניח שכולם ידעו שאינו באמת ממזר)
4 Responses
test
test
נעלמו התרשימים?
האתר הזה מדהים ועשה ממש קידוש ה' ועוזר לי כ"כ בצבירת ידע ובחזרות קצרות ממש תודה אך חלק עיקרי מאוד שהוא התרשימים נעלם ואשמח אם תחזירו אותו או אם תשלחו לי למייל איך אפשר ליצור תרשימים מסוג זה (אם אינני טועה אלו תרשימי מוח תרשימי זרימה) וכך אוכל להמשיך בדרך שהתחלתם בה תודה רבה
מאוד חבל שאין סרטון
מאוד אהבתי את הסרטונים וכך חזרתי והצלחתצי במבחנים מאוד חבל שהפסיקו הסרטונים אשמח אם תחזירו אותם תודה
שלום
תודה רבה על שיעורים מרתקים שלכם 😛
סליחה על הפרעה רציתי להגיד שאני לא מצליח לשמוע את השיעור של היום דף י"ד כנראה שיש בעיה אם תוכלו לתקן נשמח מאד
תודה לכם ותזכו למצוות