להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן
והסרטון המשולב
(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף היומי נזיר דף כט
(כח: במשנה – ל. במשנה)
משנה: אבא מדיר את בנו לנזירות,
והאב יביא את הקרבנות.
והבן או קרוביו יכולים לבטל במעשה (גילוח) או מחאה.
בגמרא – למה האבא ולא האימא?
רי"ח – הלכה היא בנזיר (הלמ"ס)
ר"ל – הכל פה מדרבנן כדי לחנכו במצוות, ורק האב מחויב בחינוך (לפחות לר"ל, לגבי נזירות).
א. קושיות על ר"ל שזה מדין חינוך:
- למה לא את הבת?
את הבת לא צריך לחנך לנזירות. - למה רק בנזיר ולא בנדרים?
תשובה – אכן יכול גם בנדרים, ולא מיבעיא קאמר, שאפילו בנזירות שיש בו ניוול (עינוי). - למה הקרובים יכולים למחות?
חינוך שקרוביו מבזים אותו והילד לא רוצה בו – לא נחשב חינוך
- איך יעשו דברים שמותר לעשותם רק במסגרת נזירות אמיתית –
הקפת שיער הראש? האיסור רק אם משאיר שיער מעל, אם מגלח הכל זה רק איסור דרבנן.
שחיטת חולין בעזרה? זה איסור דרבנן (ובזריקה והקטרת אימורים יכוון לשם מים/עצים)
אכילת הבשר על סמך המליקה? רק מדרבנן צריכים שחיטה בעוף.
(כל הנושאים נתונים במח', ונאמר שר"ל סובר כדעה שזה דרבנן).
(כט. רבע תחתון)
[ב. לגבי איסור שחיטת חולין בעזרה – סתירה ברי"ס בר"י –
מצד אחד – הגמרא אומרת שסובר שזה איסור דרבנן, ור"ל כאמור כמותו
מצד שני – ברייתא שבה רי"ס בר"י משווה בין מי שיש ספק אם חייב חטאת, לספק אם חייבת חטאת העוף (ספק אם ילדה נפל) –
שבספק חטאת – מביא אשם תלוי, והבשר נאכל,
ובספק חטאת העוף – מביאה חטאת העוף והבשר לא נאכל,
ולמה לא נאכל? כי יש כאן ספק של שני איסורים.
איזה? לכאורה – נבלה (כי זה רק מליקה ולא שחיטה), וחולין בעזרה!
מכאן שחולין בעזרה זה דאורייתא.
עונה רב אחא בריה דרב איקא – אולי גם בברייתא רי"ס בר"י מתכוון שזה רק איסורים מדרבנן, ובאמת מדאורייתא חטאת העוף נאכלת.
(כט: 5+)
ג. לימא כתנאי –
הקדמה –
בגיל 13 +שתי שערות ילד נהיה בר מצווה לכל דיני התורה
בגיל 12 ("מופלא סמוך לאיש", "עונת נדרים") – אם מבין מה זה נדר – הנדרים שלו תופסים, וכרגע הגמרא מבינה שזה מדרבנן
ברייתא – עד מתי האב מזיר את בנו?
(הסברא – האב עושה את זה עד שהבן עושה את זה מעצמו)
רבי – עד 13
לכאורה כרי"ח שזה הלכה מדאורייתא,
וממילא הדין שהאב מזיר (דאורייתא) דוחה את "מופלא" (דרבנן).
דחייה – אולי כר"ל שזה חינוך מדרבנן,
ובכ"ז מצוות החינוך (דרבנן) דוחה את המופלא (דרבנן).
רי"ס בר"י – עד 12 (עונת נדרים).
לכאורה כר"ל שזה חינוך מדרבנן,
ולכן החינוך דרבנן לא דוחה את המופלא דרבנן
(תיקנו לחנכו לזה רק עד שיכול כבר לנדור בעצמו)
דחייה – אולי סובר כרי"ח שזה הלכה מדאורייתא,
ונעמיד שלדעתו גם מופלא זה דאורייתא, ולכן ההלמ"ס מסתיים.
(כט: שליש תחתון)
ד. ואגב זה – לימא הני תנאי כהני תנאי –
דתניא – אביו של ר' חנינא הדירו בנזירות,
ורצו לבדוק האם –
ת"ק – אם הביא שתי שערות – כרבי שזה תלוי ב13
ר' יוסי – אם הגיע לעונת נדרים (12) – כרי"ס בר"י שזה תלוי ב12.
[ואם כבר הבאנו את הברייתא, נראה את ההמשך:
הילד ר' חנינא אמר שאין צורך לבדוק כי "אם קטן אני אהיה בשביל אבא, ואם גדול אני אהיה בשביל עצמי, ועמד ר"ג ונשקו על ראשו וכו'".
מקשים על ת"ק ורבי –
- שאלה לשונית: כשהילד אמר "אם גדול אני" – לכאורה מהלשון משמע "גדול" = עונת נדרים, והרי זה לא מספיק אלא צריך בן 13?
תשובה – אכן לזה התכוון. - איך אמר שבכל מקרה גם בלי בדיקה יעשה נזירות אחת של 30,
הרי אם הוא קטן, ויתחיל את הנזירות בשל אביו, ואז יביא שתי שערות באמצע הנזירות – תתבטל הנזירות של אביו ויתחיל נזירות חדשה משל עצמו?
תשובה – נכון, ולכן אכן לפי דעה זו צריך לעשות ליתר ביטחון 2 נזירויות, שמא הביא שתי שערות ביום האחרון של אביו והתחיל נזירות חדשה ביום ה30 (ויסיים ב59, ויגלח ב60). (אא"כ בדקו שלא הביא)].