השיעור בחסות קרתא – יזמית נדלן והתחדשות עירונית, שמציעה למשקיעים קטנים ובינוינים השקעות בפרויקטים אותה היא יוזמת עם בטוחות טובות.
ולעילוי נשמת הצדקת מרת יהודית תורכיה יהושע למשפחת כאלף ז"ל מקימה דורות של תלמידות יראות שמים
להקדשות ליחצו כאן
והסרטון המשולב
(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף היומי נזיר דף ג
(ג. 6+ עד ג: במשנה)
גם היום נראה משפטים במשנה שיוצרים נזירות, וגם היום שמואל או הגמרא יעמידו דווקא שמוסיף דבר שמבהיר שמתכוון לנסירות – שתפוס בשיעור / נזיר עובר לפניו.
א. הריני כזה –
הבנה א – תפוס בשערו.
דחייה – זה לא מספיק מובן.
הבנה ב – נזיר עובר לפניו
ב. הריני מסלסל –
מניין שזה על שיער – "עד מתי אתה מסלסל בשערך?"
ואולי זה על תורה? ("סלסלה ותרוממך") תשובה – מדובר שתפוס בשערו.
ג. הריני מכלכל –
מניין שזה על שיער – "כדי לסוד כלכול"
ואולי זה לכלכל עניים? תשובה – מדובר שתפוס בשיערו.
(ג. מתחת לאמצע)
ד. הרי עלי לשלח פרע
פרע אמנם כתוב בנזיר (גדל פרע שער ראשו) אבל מניין שלשלח זה לגדל?
מקור א – "שלחייך פרדס רימונים".
והרי יש גם מקור הפוך שזה להעביר – "ושולח מים על פני חוצות"?
- אכן צריך ללמוד ממקור אחר (מקור ב).
- גם שם זה מלשון לגדל – כי המים מגדלים את הצמחים.
מקור ב – בסנהדרין יש לימוד גזירה שווה בין נזיר לכהן, שלכהן אסור לעבוד אם גידל יותר מ30 יום, ושם הניסוח הוא – "ופרע לא ישלחו" – מכאן שלשלח פרע זה לגדל כנזיר.
(ג. 6-)
ה. הרי עלי ציפורין – ר"מ – נזיר, חכמים – לא נזיר
- A. למה לר"מ נזיר?
ר"ל – כי מתכוון לשיער שמוזכר סמוך לציפורים בפסוק בדניאל – "עד די שעריה כנשרין רבה, וטפורי כציפרין".
ואילו חמכים – אדם לא מתפיס בסמוך.
ורי"ח חולק – לפי כולם (גם לר"מ) אדם לא מתפיס בסמוך.
רי"ח – כי בנזירות יש ציפורם (בנזיר שנטמא).
(ג: 4+)
- B. ואולי התכוון לקבל עליו קרבן ציפורים?
עולת נדבה? לא ייתכן, כי היה אומר קן.
ציפורים של מצורע? מדובר שנזיר עובר לפניו.
ציפורי נזיר טמא? מדובר שנזיר טהור עובר לפניו.
- C. מאי בינייהו (בין ר"ל לרי"ח)?
אם אמר בפירוש – הרי עלי ציפורים הסמוכים לשיער (התייחס בפירוש לפסוק הנ"ל) –
לר"ל – כאן כבר לא צריך נזיר עובר לפניו, כי ברור שהתכוון להתפיס לסמוך
לרי"ח – עדיין צריך נזיר עובר לפניו, כי בכל מקרה לא מתכוון להתפיס בסמוך.
- D. איך ייתכן שיש מי שסובר שלא מתפיס בסמוך?
(רי"ח – זה כולם, ר"ל – רק חכמים)
והרי האומר "ימין" זה שבועה, ולכאורה כי מתפיס בסמוך – "וירם ימינו ושמאלו אל השמיים וישבע בחי העולם").
תשובה – שם זה לא כי מתפיס בסמוך, אלא כי זו משמעות המילה ("נשבע ה' בימינו ובזרוע עוזו").