השיעור מוקדש לזיווג הגון לאסתר בת שרה הי"ו
להבדיל,
השיעור מוקדש לעילוי נשמת אורית סגל ז"ל, אשת חן וחסד
ולעילוי הרב יוסף אביאור זצ"ל, דור שמיני בארץ, מחנך דגול בארץ ובחו"ל, איש ארץ ישראל הטובה והיפה, איש של שמחת חיים, עמל בלימוד התורה, ואהבת אדם. נלקח לגנזי מרומים בא' אדר תשע"ט
השיעור גם בחסות קרתא – יזמית נדלן והתחדשות עירונית,
שמציעה למשקיעים קטנים ובינוינים השקעות בפרויקטים אותה היא יוזמת עם בטוחות טובות.
להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן
והסרטון המשולב
(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף היומי נזיר דף ל
(ל. במשנה – ל: סוף פרק מי שאמר)
מתי יכול לגלח על נזירות אביו
במשנה (לגירסת תוס' שהופכת את גירסת המשנה)
אם אב נזר והפריש כסף או בהמות לקרבן ומת, והבן גם נזיר ורוצה לחסוך ולהביא את מה שהפריש אביו, אז תלוי:
רישא – אם הבן נזר בחיי אביו – לא יכול,
סיפא – בשלושה תנאים יכול:
+ אם הבן נזר אחרי שנפטר אביו
+ נזר על דעת זה שיביא את מעות אביו,
+ מדובר במעות סתומים ולא מפורשים – אז יכול.
גמרא
- למה יכול?
(הרי בדר"כ אדם לא יכול להשתמש בקרבן של אחר, כמו שראינו בכח. לגבי חטאת)
עונה רי"ח כהרגלו – הלכה היא בנזיר. - המשנה – רק הבן יכול ולא הבת.
פשיטא! (כי כרגע מבינים שזה תלוי בירושה, והבת הרי לא יורשת)
תשובה – גם במקרה שהבת יורשת (שאין בנים) היא לא יכולה (הלמ"ס).
כלומר גם אם נבין שזה תלוי בירושה, היא בכל מקרה לא יכולה,
אבל עדיין ייתכן שזה לא תלוי בירושה.
(ל: 1+)
- איבעיא להו: המשנה היא ר' יוסי. האם יש חכמים שחולקים?
ואם כן –
האם חולקים על הרישא ומקלים,
או חולקים על הסיפא ומחמירים?
תשובה – ברייתא מפורשת שבה ר' אלעזר ור"מ חולקים על הרישא ומקלים גם כשנזר בחיי אביו.
(ל: באמצע)
- האם ועד כמה זה תלוי בירושה?
הסבר: הרי יורשים לא יורשים מעות הקדש (כי זה לא שייך לאבא), אז האם כאן ההלמ"ס זה שהם כן יורשים, או שזה לא קשור לירושה?
ושואלים בשני שלבים:
- בעי רבה: אם יש שני בנים ושניהם נזירים,
אם זה תלוי בירושה – הם חולקים,
אם לא תלוי – מי שלוקח ראשון לוקח. - בעי רבא – אם תרצה לומר שחולקים כמו בירושה, מה אם יש בכור ופשוט –
האם זה ממש כמו ירושה – והבכור יקבל 2/3,
או שאין פה דין פי שניים של בכור – ויחלקו חצי חצי?
(ל: 7- לפני סוף הפרק)
- נזיר עולם ונזירויות שונות –
- האם הדין שבן מגלח נכון גם בנזירות עולם? (שכשמקל מביא קרבנות)
- ואם כן – האם זה נכון גם כשאחד נזיר עולם ואחד נזיר רגיל?
- בעי רב אשי – ואם כן מביאים בשני סוגי נזירות – מה אם אחד מהם נטמא?
(רא"ש – האם יכול להשתמש בכסף שהפריש אביו לקרבנות טומאה עבור קרבנות הטהרה?
תוס' – בשניהם מדובר בקרבנות הטהרה, אלא שכיוון שאביו נטמא באמצע זה מגדיר את הנזירות כמשהו אחר).
תיקו.
הדרן עלך מי שאמר.