שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – נזיר דף לט

לעילוי נשמת האבא והסבא מרדכי בן חיים צבי ז"ל
ולעילוי נשמת הסבים והסבתות יעקב-מאיר וטובה אגסי ז"ל ויעקב וחיה פלוצקר ז"ל

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

והסרטון המשולב

(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי נזיר דף לט

(לט. במשנה – מ. באמצע)

משנה –

  • סתם נזירות 30 יום
  • גילח או גילחוהו – סותר, כלומר צריך להשלים 30 ימי גידול שיער (אך בלי קרבנות על הסתירה).
  • לאו דווקא תער, אלא מספרים, תלישה וכו', ואפילו שערה אחת – חייב.

גמרא

חלק א – מאיפה השערות גדלות – מלמטה או מלמעלה?

נפק"מ – אם גילחוהו אבל לא עד הסוף, אלא השאירו "כדי לכוף ראשו" (זמן גידול של שבוע),
אם השיער גדל מלמטה – מה שהשאירו הוא הכל חדש, ולא היה בשעת הנזירות, וסותר.
אם גדל מלמעלה – מה שהשאירו היה בשעת קבלת הנזירות – ולא סותר.

  1. A. ראיות:
  2. מלמעלה – שהרי הכינים תמיד נשארות למטה ולא עולות.

דחייה – גדל מלמטה, והכינים יורדות כל הזמן למטה.

  1. מלמטה – שהרי כינה מתה לא נשארת למטה אלא עולה.
    דחייה – גדל מלמעלה, אלא שכיוון שמתה היא לא אוחזת טוב בשערה, ומחליקה אל קצה השיער.
  2. מלמטה – מהבלורית של הכושים שקושרים את השיער הדוק, ועם הזמן השיער גדל מלמטה ומתרפה.

דחייה – היא מתרופפת מכך ששוכבים עליה.

  1. מלמטה – מהצבע שצובעים כבשים, שעם הזמן מתרפה מלמטה.
    וכן בברייתא – שכשזקנים צובעים את הזקן הלבן בשחור, אחרי זמן יש לבן למטה.

שמע מינה שמלמטה!

  1. B. לפי זה, אם נחזור לנפקא מינה:
    אם גילוחוהו לסטים והשאיר לכוף ראשו – סותר.
    והרי יש ברייתא שלא סותר!

תשובה – הברייתא שלא סותר זה כשגילחוהו אחרי מלאת (ביום הגילוח),
וכר"א שביום הגילוח לא סותר,

אם נטמא – לא סותר, אך מחכה 7 ימים כדי להיטהר מהטומאה
אם גילח – לא סותר, אך גם מחכה 7 ימים כדי שיהיה לו מה לגלח (כדי לכוף ראשו).

(בגמרא נראה כאילו הוא לומד את זה מזה,
המפרשים מבארים שזה לא כך, אלא שניהם 7 ימים רק במקרה, ורק הביאו כאן את הטומאה ללמד שלר"א אחרי מלאת הוא לא סותר).

 

(לט: באמצע)

חלק ב – נזיר שגילח באמצע הנזירות בזוג (מספריים) או סיפסף (תלש) –

"כׇּל־יְמֵי נֶדֶר נִזְרוֹ תַּעַר לֹא־יַעֲבֹר עַל־רֹאשׁוֹ עַד־מְלֹאת הַיָּמִם  אֲשֶׁר־יַזִּיר לַה', קָדֹשׁ יִהְיֶה גַּדֵּל פֶּרַע שְׂעַר רֹאשׁו" (במדבר ו, ה)

במשנה – חייב.

א. מחלוקת בברייתות ומקורות:

ר' יאשיה (א) ות"ק (ב) – חייב

ר' יאשיה – "קָדֹשׁ יִהְיֶה" – לרבות זוג וסיפסוף
ת"ק (ב) – "תַּעַר לֹא־יַעֲבֹר עַל־רֹאשׁוֹ"

ר' יונתן (א) ורבי (ב) – פטור

ומה עושים עם הלימודים? הם מדברים על מי שמגלח בתער –
ר' יונתן – קָדֹשׁ יִהְיֶה – לעבור עליו גם בעשה.
רבי – לֹא־יַעֲבֹר – לעבור עליו בשני לאוים.

 

ב. אם זה לאו דווקא תער – למה כתוב תער? (ברייתא ב) –

ללמד שאת התגלחת בסיום הנזירות עושים דווקא בתער.

[למה צריך מקור שהמצווה בתער, תלמד ממצורע?
תשובה – א"א ממצורע כי מצורע חמור יותר בזה שמגלח את כל גופו ולא רק כל ראשו].

ואילו רבי – ניתן ללמוד כך – תַּעַר לֹא־יַעֲבֹר עַל־רֹאשׁוֹ עַד־מְלֹאת  – מכאן שאחרי מלאת זה גם כן בתער.

(מ. 6+)

ג. הלכות של רב חסדא (הלמ"ס)

  1. לוקה על תגלחת אסורה – אפילו בשערה אחת
  2. לעכב – בסיום הנזירות, אם השאיר 2 שערות זה מעכב את המצווה, אך אחת לא.
  3. לסתור – אם גילח את הרוב צריך להשלים 30 ימי גידול שיער.

וכן ת"ק בברייתא,
אך ר"ש – גם כאן 2 שערות סותרות.

  1. הכל דווקא בתער (גם האיסור, וגם תגלחת המצווה בסיום)

והרי ת"ק (בברייתא ב) למד שלאו דווקא תער?
אלא – כוונת רב חסדא "כעין תער" שמעביר את כל השערה.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.