לעילוי נשמת מרים בת שלום ובכורה ז"ל
ולעילוי נשמת יעקב-צבי בן מיכאל-חיים וציפורה ז"ל
להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן
והסרטון המשולב
(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
סיכום הדף היומי נזיר דף נד
(נד. באמצע – נה. 6-)
חלק א – מתי נזיר שנטמא מתחיל מחדש?
תזכורת לדעות בדף יח –
יום 7 (אחרי הטבילה והתגלחת) – רי"ס בר"י (וכן ר"א לפי התוס')
יום 8 בבוקר – רבי
יום 8 אחרי החטאת – רבנן
יום 8 אחרי החטאת והאשם – רי"ש ברי"ח ב"ב
אצלנו במשנה (מט:) – "ואינו מתחיל למנות אלא עד שיטהר…"
האם הכוונה ליום ה7 שאז טבל ונטהר (וגילח) – וכר"א
או ליום ה8 אחרי החטאת – שאז סיים את חובותיו (את מה שמעכב) – כרבנן
תשובה – כרבנן (יום 8 אחרי החטאת),
כי במשנה הבאה, בטומאות שלא סותרות, כתוב שממשיך מיד (ביום ה7),
משמע שכאן שלא כתוב מיד – אז הכוונה ליום ה8.
(נד. במשנה למטה)
חלק ב – משנה: טומאות שלא סותרות
- טומאות
- דרבנן –
משום ספק –
סככות ופרעות – טומאה נמצאת תחת אחד הענפים או הבליטות ולא ידוע איזה (רא"ש)[1]
בית הפרס – שדה שנחרש בו קבר, ויש ספק שמא נגע או הסיט עצם כשעורה.
ארץ העמים,
- כי זה לא המת עצמו (אפילו שזו טומאה דאורייתא) –
גולל ודופק (כיבוי הארון מלמעלה, דפנות הארון מהצד),
לפי כמה ראשונים שזה דאורייתא, אך לא סותר כי אינו המת עצמו,
(אך הרמב"ם – זו טומאה דרבנן)
נגע באוהל המת,
האהיל על רובע עצמות ורביעית דם
כלים הנוגעים במת (הם אב הטומאה ומטמאים אדם)
(לגביהם גם לא צריך הזאה 3 ו7)
- נטמא בטומאות אחרות, כי זה לא טומאת מת –
נצטרע (ימי גמרו וימי ספרו (כשנטהר)) – לא סותר אבל גם לא מונה,
זב וזבה, ימי הסגרו של מצורע – לא סותר וכן מונה.
ומסיימת המשנה – שבטומאות אלו מזה 3+ 7 (גמרא – חוץ מארץ העמים (אולי) והנוגע בכלי טמא),
וממשיך את הנזירות מיד ביום ה7.
(נד: בתחילת הגמרא)
חלק ג – (גמרא) עד כמה החמירו בטומאת ארץ העמים –
האם גזרו רק על גושה (האדמה) – תוס' – משום קברים לא ידועים שם,
או אפילו על אווירה – תוס' – כדי שלא יצאו לחו"ל.
נפק"מ
- איך נטהר?
גושה – כמו טומאת מת (הזאה 3+7), אווירה – טובל ונטהר בערב
- נכנס בשידה תיבה או מגדל –
גושה – טהור, אווירה – טמא
ראיות:
- משנתנו – משום גושה –
שעל הטומאות במשנה צריך הזאה 3+7, כלומר זה טומאת מת משום גושה.
דחייה – המשנה לא התכוונה שבכל הטומאות במשנה צריך הזאה,
שהרי גם הנטמא מכלי שנגע במת (אב הטומאה) לא צריך הזאה (אלא רק בטילה ונטהר בערב, כמו נוגע בשרץ).
(נה. 1+)
- לימא כתנאי – הנכנס לארץ העמים בשידה תיבה ומגדל –
רי"ס בר"י מטהר – לכאורה כי גזרו רק על גושה, והתיבה היא אוהל שחוצצת בינו לאדמה
רבי מטמא – לכאורה כי גזרו גם על עצם האוויר, והתיבה כן באוויר.
דחיות –
- לכו"ע גזרו על גושה –
רי"ס בר"י מובן – מטהר כי הוא באוהל שחוצץ,
רבי בכ"ז מטמא כי: - לדעתו אוהל זרוק (בתנועה) לא נחשב אוהל
והתניא (בניחותא (תוס' 2)) –
שלרי"ס בר"י רק אוהל זרוק ממש לא נחשב אוהל, אך כשמחזיקים אותו אנשים אז כן,
ולרבי גם זה לא.
- בהמשך הגמרא – שמא יוציא ראשו
והתניא (בניחותא)
שאכן לרי"ס בר"י רק אם יוציא ראשו ייטמא, אך אחרת טהור.
- לכו"ע גזרו על האוויר –
רבי מובן – מטמא כי הוא באוויר,
ואילו רי"ס בר"י בכ"ז מטהר – כי זה לא שכיח ולא גזרו.
והתניא (בניחותא) –
שלרי"ס בר"י בקרון וספינה טמא, כי שם זה כן מצוי.
[1] ואילו תוס' כאן – לגבי הענפים מדובר שידוע איפה, ואין בכל ענף טפח, אך גזרו על כל הענפים יחד שיחשבו כאוהל (ולא מספק).