שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – נזיר דף נד

לעילוי נשמת מרים בת שלום ובכורה  ז"ל
ולעילוי נשמת יעקב-צבי בן מיכאל-חיים וציפורה ז"ל

להקדשת שיעור (וממש בזכותכם עוד שיעור יעלה לאוויר), ליחצו כאן

והסרטון המשולב

(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי נזיר דף נד

(נד. באמצע – נה. 6-)

חלק א – מתי נזיר שנטמא מתחיל מחדש?

תזכורת לדעות בדף יח –

יום 7 (אחרי הטבילה והתגלחת) – רי"ס בר"י (וכן ר"א לפי התוס')

יום 8 בבוקר – רבי

יום 8 אחרי החטאת – רבנן

יום 8 אחרי החטאת והאשם – רי"ש ברי"ח ב"ב

אצלנו במשנה (מט:) – "ואינו מתחיל למנות אלא עד שיטהר…"

האם הכוונה ליום ה7 שאז טבל ונטהר (וגילח) – וכר"א
או ליום ה8 אחרי החטאת – שאז סיים את חובותיו (את מה שמעכב) – כרבנן

תשובה – כרבנן (יום 8 אחרי החטאת),
כי במשנה הבאה, בטומאות שלא סותרות, כתוב שממשיך מיד (ביום ה7),
משמע שכאן שלא כתוב מיד – אז הכוונה ליום ה8.
(נד. במשנה למטה)

חלק ב – משנה: טומאות שלא סותרות

  1. טומאות
  2. דרבנן –

משום ספק –

סככות ופרעות – טומאה נמצאת תחת אחד הענפים או הבליטות ולא ידוע איזה (רא"ש)[1]

בית הפרס – שדה שנחרש בו קבר, ויש ספק שמא נגע או הסיט עצם כשעורה.

ארץ העמים,

  1. כי זה לא המת עצמו (אפילו שזו טומאה דאורייתא) –

גולל ודופק (כיבוי הארון מלמעלה, דפנות הארון מהצד),

לפי כמה ראשונים שזה דאורייתא, אך לא סותר כי אינו המת עצמו,

(אך הרמב"ם – זו טומאה דרבנן)

נגע באוהל המת,
האהיל על רובע עצמות ורביעית דם
כלים הנוגעים במת (הם אב הטומאה ומטמאים אדם)

(לגביהם גם לא צריך הזאה 3 ו7)

  1. נטמא בטומאות אחרות, כי זה לא טומאת מת –

נצטרע (ימי גמרו וימי ספרו (כשנטהר)) – לא סותר אבל גם לא מונה,
זב וזבה, ימי הסגרו של מצורע – לא סותר וכן מונה.

ומסיימת המשנה – שבטומאות אלו מזה 3+ 7 (גמרא – חוץ מארץ העמים (אולי) והנוגע בכלי טמא),
וממשיך את הנזירות מיד ביום ה7.

 

(נד: בתחילת הגמרא)

חלק ג – (גמרא) עד כמה החמירו בטומאת ארץ העמים –

האם גזרו רק על גושה (האדמה) – תוס' – משום קברים לא ידועים שם,
או אפילו על אווירה – תוס' – כדי שלא יצאו לחו"ל.

נפק"מ

  1. איך נטהר?

גושה – כמו טומאת מת (הזאה 3+7), אווירה – טובל ונטהר בערב

  1. נכנס בשידה תיבה או מגדל –

גושה – טהור, אווירה – טמא

 

ראיות:

  1. משנתנו – משום גושה –
    שעל הטומאות במשנה צריך הזאה 3+7, כלומר זה טומאת מת משום גושה.

דחייה – המשנה לא התכוונה שבכל הטומאות במשנה צריך הזאה,
שהרי גם הנטמא מכלי שנגע במת (אב הטומאה) לא צריך הזאה (אלא רק בטילה ונטהר בערב, כמו נוגע בשרץ).

 

(נה. 1+)

  1. לימא כתנאי – הנכנס לארץ העמים בשידה תיבה ומגדל –
    רי"ס בר"י מטהר – לכאורה כי גזרו רק על גושה, והתיבה היא אוהל שחוצצת בינו לאדמה
    רבי מטמא – לכאורה כי גזרו גם על עצם האוויר, והתיבה כן באוויר.

 

דחיות –

  1. לכו"ע גזרו על גושה –
    רי"ס בר"י מובן – מטהר כי הוא באוהל שחוצץ,
    רבי בכ"ז מטמא כי:
  2. לדעתו אוהל זרוק (בתנועה) לא נחשב אוהל

והתניא (בניחותא (תוס' 2)) –
שלרי"ס בר"י רק אוהל זרוק ממש לא נחשב אוהל, אך כשמחזיקים אותו אנשים אז כן,
ולרבי גם זה לא.

  1. בהמשך הגמרא – שמא יוציא ראשו

והתניא (בניחותא)
שאכן לרי"ס בר"י רק אם יוציא ראשו ייטמא, אך אחרת טהור.

  1. לכו"ע גזרו על האוויר
    רבי מובן – מטמא כי הוא באוויר,
    ואילו רי"ס בר"י בכ"ז מטהר – כי זה לא שכיח ולא גזרו.

והתניא (בניחותא) –
שלרי"ס בר"י בקרון וספינה טמא, כי שם זה כן מצוי.

[1] ואילו תוס' כאן – לגבי הענפים מדובר שידוע איפה, ואין בכל ענף טפח, אך גזרו על כל הענפים יחד שיחשבו כאוהל (ולא מספק).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.